
NO HARM
Ajankohtaista asiakas- ja potilasturvallisuudesta
Tämän numeron teemoina ovat asiakasturvallisuus ja asiakkaan oikeudet.
NO HARM -lehti 1/2025
Asiakkaan ja potilaan osallisuus – missä mennään?
Potilaslain (laki potilaan asemasta ja oikeuksista) voimaantulosta on kulunut jo yli 30 vuotta, ja asiakaslain (laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista) voimaantulosta 24 vuotta. Näiden vuosikymmenten aikana on otettu edistysaskeleita asiakkaiden roolin vahvistamiseksi sote-palveluissa.


Ensitietopäivät ja laiteopastukset ovat tärkeitä tietolähteitä uniapneaa sairastaville. Ilman tietoa on vaikeaa sitoutua omahoitoon ja huolehtia siitä oikealla tavalla.

Suomessa nuorten tapaturmaisten huumekuolemien määrä kasvaa. Ongelmaan on kuitenkin olemassa tietoon pohjaavia ratkaisuja ja turvallisuussuosituksia.

Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian 2022–2026 toimeenpanon alusta asti on ollut selvää, että Päijät-Hämeen hyvinvointialue haluaa olla edistämässä visiota ”Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa vuonna 2026”. Kuluvana vuonna asiakas- ja potilasturvallisuus on otettu myös hyvinvointialueen valtuustotason sitovaksi ja laaja-alaiseksi tavoitteeksi.

Lääkehoitoon liittyvät vaaratapahtumat ovat yleisiä ja voivat aiheuttaa potilaille vakavia haittoja sekä merkittäviä kustannuksia terveydenhuollolle. Pohjois-Savon hyvinvointialueella tehdyn tutkimuksen mukaan vuosittaiset kustannukset olivat lähes 800 000 euroa, ja ne liittyivät pääosin henkilöstön työaikaan.

Teknologiaosaamisen johtaminen on yhä keskeisemmässä roolissa sosiaali- ja terveydenhuollossa, jossa lääkinnällisten laitteiden käyttö hoitotapahtumissa lisääntyy. Alan teknologisoitumista nopeuttaa paine tehostaa toimintaa taloudellisesta ja laadullisesta näkökulmasta. Ammattimaisella osaamisen johtamisella on mahdollisuus nostaa vaikeassakin tilanteessa organisaation kyvykkyyttä ja saada aikaan innostusta, joka alkaa ruokkimaan itse itseään.

Sosiaalityöntekijöiden sijaispätevyyden keventäminen on herättänyt laajaa keskustelua asiakasturvallisuudesta.

Sosiaalihuollon asiakasturvallisuuden tarkastelun tueksi on ammattilaisille ja organisaatioille valmistunut kaksi uutta työkalua.

Uuden asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian valmistelu vuosille 2027−2031 on aloitettu hyvissä ajoin. Asiakkaat ja potilaat ovat olleet valmistelussa aktiivisesti mukana.

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen sosiaalialan asiantuntijaryhmä on saanut neljä uutta jäsentä. Pyysimme heitä kertomaan ammatillisesta taustastaan sekä näkökulmastaan asiakas- ja potilasturvallisuuden parantamiseen. Kysyimme myös, mitä heidän omalla alueellaan on asiakas- ja potilasturvallisuuden suhteen ollut viime aikoina pinnalla.

Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian kärjen 1 tavoitteiden toteutuminen etenee vahvasti. Toteutumisprosentti on 70.

Kansalaisten luottamus sote-palveluihin on heikentynyt 2020-luvulla. Miten voimme palauttaa luottamuksen ja varmistaa turvalliset palvelut ja hoidon?

Pohjois-Savon hyvinvointialueella on tutkittu monialaisen intervention vaikuttavuutta paljon palveluita käyttävien asiakkaiden kohdalla. Tutkimuksessa havaittiin, että intervention jälkeen sosiaalihuollon asiakasmerkinnät hieman lisääntyivät samalla kun perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon merkinnät vähenivät.

No Harm -webinaarin tavoitteena oli kartoittaa sote-säästöjen taloudellisia seurauksia, tuoda laajempi kansainvälinen näkökulma turvallisuuden kustannuksiin ja kuvata hyvinvointialuejohtajien arjen haasteita.

Asiakas- ja potilasturvallisuuden VII kansallinen seminaari 4.−5.9.2025 Vaasassa Seminaarin teemana on ”Turvallisuustaitoiset ammattilaiset” Päivien aikana …

Tältä sivulta löydät asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyviä lukuvinkkejä.
Luet maksutonta verkkolehteä, joka on suunnattu sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisille.
Lehden toimitusneuvosto: Tuija Ikonen (päätoimittaja), Ulla Kalliokoski (toimituspäällikkö), Sanna Kaski, Satu Koskela, Mari Plukka, Merja Sahlström ja Hanna Toiviainen | Lehden ISSN-tunnus 2737-3126
Tilaa lehti!