Siirry sisältöön
1/2024, Pääkirjoitus

Tiukentuva talous ei saa vaarantaa asiakkaiden ja potilaiden turvallisuutta

Alkuvuonna ruotsalaisessa Dagens Medicin -lehdessä oli asiantuntijakirjoitus, jonka otsikko vapaasti käännettynä kuului: ”Terveydenhuollon tiukentuva talous ei saa vaarantaa potilaiden turvallisuutta”. Kirjoituksessa kuvataan esimerkkejä sellaisista naapurimaassa tehdyistä päätöksistä, jotka voivat lisätä potilasturvallisuusriskejä.

Kirjoituksessa perätään Ruotsin hallitukselta välttämättömiä toimia, joilla voidaan kansallisesti tukea ja kehittää potilasturvallisuutta. Näitä ovat

  1. rahoitus monitieteiseen turvallisuustutkimukseen
  2. kansallisen keskuksen perustaminen potilasturvallisuuden tutkimuksen, koulutuksen, osaamisen jakamisen ja menetelmäkehityksen edistämiseen
  3. potilasturvallisuuslain parantaminen
  4. korkeakoulujen velvoittaminen potilasturvallisuuden koulutuksen sisällyttämiseksi opetussuunnitelmiin.

Suomessa sosiaali- ja terveysministeriö on huomioinut asiakas- ja potilasturvallisuuden niin terveydenhuollon kuin sosiaalihuollon yliopistotasoisen tutkimuksen valtionrahoituksessa.

Suomessa on nähty, ettei asiakkaalle tai potilaalle vaaraa aiheuttava hoito voi olla kustannusvaikuttavaa. Haittojen korjaamiseen kuluu mittavasti yhteiskunnan varoja, ja se on aina jostakin muualta pois. Asiakkaiden ja potilaiden turvallisuuteen kannattaa panostaa myös taloudellisesti ahtaina aikoina.

Suomessa toimii myös asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, jonka tehtävänä on koordinoida kansallisesti asiakas- ja potilasturvallisuuden suunnittelua ja kehittämistä. Valtio on rahoittanut toimintaa vuodesta 2020 alkaen.

Keskus panostaa tänä vuonna erityisesti mm. koulutuksen ja osaamisen teema-alueelle. Yhteistyössä muiden Pohjoismaiden kanssa määritellään parhaillaan asiakas- ja potilasturvallisuuden oppimissisältöjä omaan toimintaympäristöömme soveltuviksi.

Käynnissä olevan asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutuksen osaamiskeskusverkostojen suunnittelun tavoitteena on lisätä asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusten ja osaamisen laatua ja yhdenmukaisuutta valtakunnassa.

Olemme Suomessa hyvällä tiellä. Talouden reunaehdot edellyttävät sosiaali- ja terveydenhuollon järjestäjiltä silti vaikeita päätöksiä.

Keskus on tuottanut hyvinvointialueiden ja yksityisten palveluntuottajien johdon avuksi työkalun sen arvioimiseen, miten suunnitellut muutokset vaikuttavat asiakas- ja potilasturvallisuuteen. Työkalua voi hyödyntää myös palvelujärjestelmän ohjauksessa.

NO HARM -lehti uudistui

Luet nyt uudistunutta NO HARM -lehteä, jota on helppo lukea eri päätelaitteilla ja jakaa eri kanavissa.

Tästä numerosta voit lukea:

  • Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpano hyvässä vauhdissa
  • Miksi päihdepalvelut eivät toimi vammaisten asiakkaiden kohdalla?
  • Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamiskeskukset ovat lähitulevaisuutta – verkoston rakentaminen on aloitettu
  • Satasairaalan anestesiologian ja tehohoidon yksikkö palkittiin hyvästä perehdytyksestä
  • Potilasturvallisuuden osaamisen ja taitojen viitekehys pohjoismaisena yhteistyönä
  • 15 askeleen haaste – mahdollisuus parantaa laatua
  • Haitta- ja vaaratapahtumien ilmoitusmenettelyjen älykäs uudistaminen parantaisi tiedon hyödyntämistä
  • Asiakas- ja potilasturvallisuuden mittaristo täydentyy määrällisillä mittareilla
  • Vaikuttavuuskeskuksen ja Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen yhteisistä tavoitteista
  • Kansallinen laiteturvallisuuskongressi säväytti Turussa – maistiaisia kongressin annista
  • Tulevaisuuden tekijät esiin syksyn kansallisessa asiakas- ja potilasturvallisuuden seminaarissa
  • Asiakas- ja potilasturvallisuuspäivän suunnitteluun ehtii vielä mukaan
  • Lukuvinkkejä

Lue seuraavaksi:
1/2024, Johdon tuki
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpano hyvässä vauhdissa

Olemme taas askeleen lähempänä tavoitetta, että Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa vuonna 2026.

1/2024, Asiakkaan ääni
Miksi päihdepalvelut eivät toimi vammaisten asiakkaiden kohdalla?

Esteetön päihdetyö ei ole helppoa. Välillä pyörätuolia käyttävä, sokea tai viittomakielinen tuntee itsensä pahanilmanlinnuksi, joka lehahtaa paikalle kysymään, voiko tulla. Vastataan, että tärkeä kysymys, mutta sitten tulee se MUTTA.