Siirry sisältöön

SIVU ON RAKENTEILLA. Voit antaa kommentteja sivun kehittämiseksi sähköpostiosoitteella noharm(a)ovph.fi.

Asiakas- ja potilasturvallisuudella tarkoitetaan hoidon oikea-aikaisuutta sekä tahattomien tai odottamattomien vahinkojen välttämistä.

Sosiaali- ja terveydenhuollossa tapahtuu inhimillisiä virheitä ja joskus myös potilasvahinkoja. Jos huomaat tai joudut kokemaan haittoja tai vahinkoa, on niistä raportointi tärkeää. Silloin epäkohtia pystytään korjaamaan ja ongelmia ehkäisemään.

Linkki asiakkaille ja potilaille tarkoitettuihin ohjeisiin.

Linkki asiakas- ja potilasturvallisuuden sanastoon.

Sisällys

Asiakkaan ja potilaan oikeudet

Miten sosiaali- tai terveydenhuollon käynnille voi valmistautua

Toisen puolesta asiointi

Miten teet huoli-ilmoituksen?

Miten ilmoitat vaaratapahtumasta?

Kun olet tyytymätön hoitoon tai palveluun

Potilasasiavastaava ja sosiaaliasiavastaava auttavat

Miten korvauksia haetaan?

Turvallinen lääkehoito

Ovatko luontaistuotteet turvallisia?

Lääkinnälliset laitteet ja apuvälineet

Kosmeettiset tuotteet

Häiriö- ja kriisitilanteisiin varautuminen

Vertaistuki ja osallistuminen palveluiden kehittämiseen