Asiakkaille ja potilaille
Sosiaali- ja terveydenhuollon asiakkailla ja potilailla sekä heidän läheisillään on tärkeä rooli asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämisessä.
Näillä sivuilla saat tietoa siitä, miten voit vaikuttaa hoitosi tai palvelusi turvallisuuteen. Samalla kerrotaan, mistä voit saada lisätietoa turvallisuuteen liittyvistä aiheista.
SIVU ON RAKENTEILLA. Voit antaa kommentteja sivun kehittämiseksi sähköpostiosoitteella noharm(a)ovph.fi.

Asiakas- ja potilasturvallisuudella tarkoitetaan hoidon oikea-aikaisuutta sekä tahattomien tai odottamattomien vahinkojen välttämistä.
Sosiaali- ja terveydenhuollossa tapahtuu inhimillisiä virheitä ja joskus potilasvahinkoja. Jos huomaat tai joudut kokemaan haittoja tai vahinkoa, on niistä raportointi tärkeää. Silloin epäkohtia pystytään korjaamaan ja ongelmia ehkäisemään. Ole siis aktiivinen!
Sisällys
Asiakkaan ja potilaan oikeudet
- Lainsäädäntö
- Potilasturvallisuusoikeudet
Turvallisuus omassa hoidossani tai palvelussani
- Miten valmistaudun sosiaali- tai terveydenhuollon käyntiin?
- Miten valmistaudun etäpalveluihin?
- Miten varmistan tietoturvallisen asioinnin?
Toisen puolesta asiointi
Miten teen huoli-ilmoituksen?
Turvallinen lääkehoito
- Turvallinen lääkehoito ja sen seuranta
- Miksi lääkityslista on tärkeä?
- Minne ilmoitan lääkehaitoista?
- Onko lääkkeiden osto verkkokaupasta turvallista?
Ovatko luontaistuotteet turvallisia?
- Kasvirohdosvalmisteet
- Ravintolisät
Lääkinnälliset laitteet
Kosmeettiset tuotteet
Miten teen vaaratapahtumailmoituksen?
Kun olen tyytymätön hoitoon tai palveluun
- Keskustelu ja palautteen antaminen
- Muistutus
- Kantelu aluehallintovirastoon
- Kantelu Valviraan
- Eduskunnan oikeusasiamies
- Valtioneuvoston oikeuskansleri