Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
Kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian visiona on, että Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa 2026 – vältämme vältettävissä olevan haitan.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian kärjet
Tavoite 1.1 Lisäämme osallisuutta turvallisuuden parantamiseksi
Tavoite 1.2 Edistämme asiakas- ja potilasturvallisuustyötä samaa tahtia
Tavoite 1.3 Asiakkaiden, potilaiden ja läheisten kokemukset ohjaavat palveluidemme kehittämistä
Tavoite 2.1 Varmistamme turvallisuusosaamisen ja sen lisääntymisen läpi työuran
Tavoite 2.2 Luomme turvallisuutta tukemalla työhyvinvointia
Tavoite 2.3 Parannamme turvallisuutta aktiivisella johtamisella
Tavoite 3.1 Avoin ja saatavilla oleva tieto ohjaa toimintaamme ja lisää turvallisuutta
Tavoite 3.2 Varmistamme kaikille turvalliset etä- ja digipalvelut
Tavoite 3.3 Turvallisuuskulttuuri on toimintamme perusta
Tavoite 4.1 Lisäämme lääkehoidon turvallisuutta yhteisillä toimintatavoilla
Tavoite 4.2 Huolehdimme laitteiden ja tietojärjestelmien käytön turvallisuudesta
Tavoite 4.3 Yhtenäistämme hyvät infektiotorjunnan käytännöt
Läpileikkaavana teemana on: Vahvistamme ja luomme edellytykset kansalliselle ja alueelliselle turvallisuustyölle.
Strategian rakennekortti (pdf) suomeksi, ruotsiksi, englanniksi
Strategian rakennekortti A4-kokoisena (pdf) suomeksi, ruotsiksi, englanniksi
Voit tilata kortteja maksuttomasti sähköpostilla osoitteesta noharm(a)ovph.fi.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimenpideohjelma
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen tehtävänä on koordinoida ja tukea asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanoa hyvinvointialueilla sekä sovittaa kansallisesti yhteen asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämistä ja suunnittelua.
Keskus tukee strategian toimeenpanoa huhtikuussa 2023 julkaisemallaan toimenpideohjelmalla Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimenpideohjelma palvelunjärjestäjille ja -tuottajille 2022-2026. Ohjelma konkretisoi toimeenpanoa käytännön tehtäviksi hyvinvointialuetasolle, palveluyksikkötasolle sekä sidosryhmätasolle. Toimenpideohjelma sisältää myös tehtävien toteutumisen arvioinnin aikatauluineen. Lisäksi keskus on julkaissut itsearviointityökalun hyvinvointialueiden käyttöön.
Asiakas- ja potilasturvaallisuusstrategian toimeenpanon vuosiraportit löytyvät täältä.
Strategiaryhmät
Strategiaryhmien jäsenet ovat valmistelleet strategian toimeenpanosuunnitelman mukaiset konkreettiset tehtävät. Ryhmän jäsenet toimivat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä, koulutusorganisaatioissa, järjestöissä sekä yksityisellä tai kolmannella sektorilla.
Jokaiseen ryhmään kuuluu puheenjohtaja, projektipäällikkö, kaksi jäsentä ja keskuksesta fasilitaattori.