Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
STM:n asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian visiona on, että Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa 2026 – vältämme vältettävissä olevan haitan.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026
Lue asiakas- ja potilasturvallisuudesta STM:n verkkosivulla!

Strategiset kärjet
Strategisia kärkiä on neljä, joista kukin sisältää kolme tavoitetta.

Strategian rakennekortti (pdf) suomeksi, ruotsiksi, englanniksi
Strategian rakennekortti A4-kokoisena (pdf) suomeksi, ruotsiksi, englanniksi
Voit tilata kortteja maksuttomasti sähköpostilla osoitteesta noharm(a)ovph.fi.
Tavoite 1.1 Lisäämme osallisuutta turvallisuuden parantamiseksi
Tavoite 1.2 Edistämme asiakas- ja potilasturvallisuustyötä samaa tahtia
Tavoite 1.3 Asiakkaiden, potilaiden ja läheisten kokemukset ohjaavat palveluidemme kehittämistä
Tavoite 2.1 Varmistamme turvallisuusosaamisen ja sen lisääntymisen läpi työuran
Tavoite 2.2 Luomme turvallisuutta tukemalla työhyvinvointia
Tavoite 2.3 Parannamme turvallisuutta aktiivisella johtamisella
Tavoite 3.1 Avoin ja saatavilla oleva tieto ohjaa toimintaamme ja lisää turvallisuutta
Tavoite 3.2 Varmistamme kaikille turvalliset etä- ja digipalvelut
Tavoite 3.3 Turvallisuuskulttuuri on toimintamme perusta
Tavoite 4.1 Lisäämme lääkehoidon turvallisuutta yhteisillä toimintatavoilla
Tavoite 4.2 Huolehdimme laitteiden ja tietojärjestelmien käytön turvallisuudesta
Tavoite 4.3 Yhtenäistämme hyvät infektiotorjunnan käytännöt
Läpileikkaavana teemana on: Vahvistamme ja luomme edellytykset kansalliselle ja alueelliselle turvallisuustyölle.
Suunnitteluryhmistä strategiaryhmiksi
Strategian jokaiselle tavoitteelle nimettiin suunnitteluryhmä valmistelemaan toimeenpanoa. Toimenpideohjelman valmistuessa ryhmän nimeksi muutettiin strategiaryhmä. Siihen kuuluu puheenjohtaja, projektipäällikkö, kaksi jäsentä ja fasilitaattori.
Ryhmien jäsenet toimivat sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujärjestelmissä, koulutusorganisaatioissa, järjestöissä sekä yksityisellä tai kolmannella sektorilla.
Strategisten kärkien etenemistä luotsaavat ns. kärkikoordinaattorit, jotka fasilitaattoreiden tavoin ovat Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen työntekijöitä.
Viestimme strategian toimeenpanon etenemisestä näillä verkkosivulla.
Hyvinvointialueita koskevat strategiset tavoitteet
Hyvinvointialueisiin luetaan kuuluvaksi myös HUS ja Helsingin kaupunki.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian ja sen toimeenpanosuunnitelman 2022–2026 valmistelusta vastasi sosiaali- ja terveysministeriön asettama ohjausryhmä ja sen nimeämä työryhmä. Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tuki valmistelutyötä.
Strategian valmistelutyöhön osallistui laajasti edustajia sosiaali- ja terveydenhuollosta ja keskeisistä sidosryhmistä. Strategian luonnoksesta annettiin Lausuntopalvelu.fi -sivustolla noin 70 lausuntoa.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja sen toimeenpanosuunnitelma 2022–2026 julkistettiin STM:n webinaarissa 24.2.2022.
Julkistamistilaisuuden jälkeen pidettiin paneelikeskustelu otsikolla ”Potilasturvallisuusstrategiasta asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaksi ‒ jotain vanhaa, jotain uutta ja jotain lainattua”
Paneelikeskustelun järjesti Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus yhdessä Potilas- ja asiakasturvallisuusyhdistyksen kanssa.
Voit pyytää linkin paneelin tallenteeseen sähköpostilla osoitteesta noharm(a)ovph.fi.
Tilannekuva uuden strategian taustaksi muodostettiin yhteistyössä STM:n kanssa järjestetyissä työpajoissa, joihin kertyi yhteensä 974 osallistumiskertaa.
26.5.2021 I Lääkitysturvallisuus (pdf)
26.5.2021 II Laiteturvallisuus (pdf)
2.6.2021 III Digitaalisuus ja etäpalvelut (pdf)
2.6.2021 IV Potilaiden ja asiakkaiden osallisuus (pdf)
9.6.2021 V Asiakasturvallisuus sote-palveluissa (pdf)
9.6.2021 VI Valvonta ja hyvinvointialue (pdf)
18.8.2021 VII Tutkimus, koulutus ja kehittäminen (pdf)
26.8.2021 VIII Strategian toimeenpanon johtaminen (pdf)
Kansallisen potilas- ja asiakasturvallisuusstrategian 2017‒2021 toimeenpanon toteutumisesta ja uuden strategiakauden kehittämiskohteista tehtiin eri sidosryhmille laaja valtakunnallinen kysely keväällä 2021. Vastausten yhteenveto (pdf) on tämän linkin takana.
Lisätietoja: ohjelmapäällikkö Hanna Toiviainen ja erityisasiantuntija Tarja Pajunen