Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimenpideohjelma palvelunjärjestäjille ja -tuottajille 2022-2026
Toimenpideohjelma on laadittu sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja -tuottajien käyttöön. Se täydentää kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian 2022‒2026 toimeenpanosuunnitelmaa.
Ohjelmasta löytyvät askelmerkit strategian tavoitteiden saavuttamiseen. Se sisältää käytännön tehtävät vaiheistettuna strategiakaudelle sekä kuvaukset tehtäviä tukevista työkaluista. Toimenpideohjelma yhtenäistää menettelyjä, mittaamista, seurantaa ja arviointia hyvinvointialueiden kesken.
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimenpideohjelma palvelunjärjestäjille ja –tuottajille 2022-2026 (pdf)
Toimenpideohjelman tukimateriaali löytyy täältä.
Toimenpiteet on jaoteltu hyvinvointialuetasolle, palveluyksikkötasolle sekä sidosryhmätasolle strategisten kärkien tavoitteiden mukaan:
Strateginen kärki 1: Yhdessä asiakkaiden ja potilaiden kanssa
- Tavoite 1.1 Lisäämme osallisuutta turvallisuuden parantamiseksi
- Tavoite 1.2 Edistämme asiakas- ja potilasturvallisuustyötä samaa tahtia
- Tavoite 1.3 Asiakkaiden, potilaiden ja läheisten kokemukset ohjaavat palveluidemme kehittämistä
Strateginen kärki 2: Hyvinvoivat ja osaavat ammattilaiset
- Tavoite 2.1 Varmistamme turvallisuusosaamisen ja sen lisääntymisen läpi työuran
- Tavoite 2.2 Luomme turvallisuutta tukemalla työhyvinvointia
- Tavoite 2.3 Parannamme turvallisuutta aktiivisella johtamisella
Strateginen kärki 3: Turvallisuus ensin kaikissa organisaatioissa
- Tavoite 3.1 Avoin ja saatavilla oleva tieto ohjaa toimintaamme ja lisää turvallisuutta
- Tavoite 3.2 Varmistamme kaikille turvalliset etä- ja digipalvelut
- Tavoite 3.3 Turvallisuuskulttuuri on toimintamme perusta
Strateginen kärki 4: Parannamme olemassa olevaa
- Tavoite 4.1 Lisäämme lääkehoidon turvallisuutta yhteisillä toimintatavoilla
- Tavoite 4.2 Huolehdimme laitteiden ja tietojärjestelmien käytön turvallisuudesta
- Tavoite 4.3 Yhtenäistämme hyvät infektiotorjunnan käytännö