Siirry sisältöön

Kansallinen asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus

Vuonna 2019 perustettiin Vaasan sairaanhoitopiirin valtuuston asettaman tavoitteen mukaisesti potilasturvallisuuden osaamiskeskus, jonka nimeksi tuli Potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittämiskeskus.

Valtakunnallinen toiminta alkoi vuonna 2020 nimellä Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus.

Keskuksen toimintaa ohjaa sosiaali- ja terveysministeriö. Rahoitus tulee valtion talousarvion erillismomentilta ja Pohjanmaan hyvinvointialueelta.

Tehtävät

Keskus hoitaa Pohjanmaan hyvinvointialueelle vahvistettua kansallista tehtävää sovittaa yhteen asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämistä ja suunnittelua (VN asetus 1242/2022).

Keskus edistää asiakas- ja potilasturvallisuustutkimusta ja koordinoi valtakunnallista tutkija- ja kehittäjäverkostoa.

Keskus välittää hoidon ja palvelujen turvallisuutta edistävää tutkittua tietoa ja hyviä käytänteitä.

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksella on lisäksi valtionavustukseen oikeuttavia tehtäviä, jotka sosiaali- ja terveysministeriö on määritellyt valtionrahoituspäätöksessään. Näitä tehtäviä sosiaali- ja terveysministeriö ohjaa ja seuraa säännöllisesti. Tehtävät tarkistetaan vuosittain.

Valtionrahoitukseen oikeuttaviin kansallisiin koordinaatiotehtäviin kuuluvat vuonna 2024:

1. Kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian ja toimeenpanosuunnitelman sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköille osoitetun toimeenpanon koordinointi ja strategian toimeenpanon tuki palvelunjärjestäjille ja -tuottajille, minkä osana strategian edellyttämänä erityisenä tehtävänä ​

  • asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian mittaamisen ja arvioinnin suunnittelu ja kehittäminen yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, STM:n hallinnonalan laitosten ja kolmannen sektorin toimijoiden sekä potilas- ja asiakasedustajien kanssa ​
  • haitta- ja vaaratapahtumailmoitusmenettelyjen uudistuksen edistäminen ja koordinointi hyvinvointialueiden parissa yhteistyössä STM:n ja sen hallinnonalan laitosten ja muiden valtionhallinnon tahojen kanssa, pois lukien erillisissä hankkeissa tehtävä kehittämistyö ​
  • ammattihenkilöiden perus- ja jatkokoulutuksen suunnitteluun osallistuminen ja asiakas- ja potilasturvallisuuden opetuksen edistäminen ​
  • potilaiden ja asiakkaiden osallistumisen edistäminen ​
  • omavalvonnan menettelyjen tuki palvelunjärjestäjille ja -tuottajille. ​
  • muut strategiassa Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskukselle osoitetut toimeenpanon tehtävät, kuten WHO:n potilasturvallisuuspäivän 17.9. ja kansalaisviestinnän edistäminen sekä osaamiskeskusyhteistyö ​
  • edellä mainittuihin tehtäviin liittyvä kansainvälinen yhteistyö. ​

2. Vuoden 2024 aikana muodostetun tilannekuvan ja strategian toteutumisen seurannan perusteella strategiakauden loppujakson 2025–2026 toimintasuunnitelman laatiminen ja uuden strategiakauden valmistelun käynnistäminen.

Arvomme ovat

  • Avoimuus
  • Kunnioitus
  • Luottamus

Tuemme asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanoa

Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi 24.2.2022 Asiakas- ja potilasturvallisuustrategian ja toimeenpanosuunnitelman 2022-2026.

Visiona on, että Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa 2026 – vältämme vältettävissä olevan haitan.

Lue lisää strategian toimeenpanosta ja toimenpideohjelmasta täältä!

Ota yhteyttä

noharm(a)ovph.fi

Keskuksen asiantuntijat