Kehitämme asiakas- ja potilasturvallisuutta Suomessa
Yhteensovitamme asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämistä, suunnittelua, seurantaa ja arviointia hyvinvointialueilla.
Koulutamme ja ylläpidämme asiantuntijaverkostoja.
Julkaisemme työkaluja - esimerkiksi kuvauksia, toimintamalleja ja tarkistuslistoja - hyvinvointialueille, ammattilaisille, asiakkaille ja potilaille.
Teemme yhteistyötä avoimesti tietoa ja tuloksia jakaen.
Kansallinen asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
Vuonna 2019 perustettiin Vaasan sairaanhoitopiirin valtuuston asettaman tavoitteen mukaisesti potilasturvallisuuden osaamiskeskus, jonka nimeksi tuli Potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittämiskeskus.
Valtakunnallinen toiminta alkoi vuonna 2020 nimellä Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus.
Keskuksen toimintaa ohjaa sosiaali- ja terveysministeriö. Rahoitus tulee valtion talousarvion erillismomentilta ja Pohjanmaan hyvinvointialueelta.
Tehtävät
Keskus hoitaa Pohjanmaan hyvinvointialueelle vahvistettua kansallista tehtävää sovittaa yhteen asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämistä ja suunnittelua (VN asetus 1242/2022).
Keskus edistää asiakas- ja potilasturvallisuustutkimusta ja koordinoi valtakunnallista tutkija- ja kehittäjäverkostoa.
Keskus välittää hoidon ja palvelujen turvallisuutta edistävää tutkittua tietoa ja hyviä käytänteitä.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksella on lisäksi valtionavustukseen oikeuttavia tehtäviä, jotka sosiaali- ja terveysministeriö on määritellyt valtionrahoituspäätöksessään. Näitä tehtäviä sosiaali- ja terveysministeriö ohjaa ja seuraa säännöllisesti. Tehtävät tarkistetaan vuosittain.
Valtionrahoitukseen oikeuttaviin kansallisiin koordinaatiotehtäviin kuuluvat vuonna 2024:
1. Kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian ja toimeenpanosuunnitelman sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköille osoitetun toimeenpanon koordinointi ja strategian toimeenpanon tuki palvelunjärjestäjille ja -tuottajille, minkä osana strategian edellyttämänä erityisenä tehtävänä
- asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian mittaamisen ja arvioinnin suunnittelu ja kehittäminen yhteistyössä sosiaali- ja terveydenhuollon toimintayksiköiden, STM:n hallinnonalan laitosten ja kolmannen sektorin toimijoiden sekä potilas- ja asiakasedustajien kanssa
- haitta- ja vaaratapahtumailmoitusmenettelyjen uudistuksen edistäminen ja koordinointi hyvinvointialueiden parissa yhteistyössä STM:n ja sen hallinnonalan laitosten ja muiden valtionhallinnon tahojen kanssa, pois lukien erillisissä hankkeissa tehtävä kehittämistyö
- ammattihenkilöiden perus- ja jatkokoulutuksen suunnitteluun osallistuminen ja asiakas- ja potilasturvallisuuden opetuksen edistäminen
- potilaiden ja asiakkaiden osallistumisen edistäminen
- omavalvonnan menettelyjen tuki palvelunjärjestäjille ja -tuottajille.
- muut strategiassa Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskukselle osoitetut toimeenpanon tehtävät, kuten WHO:n potilasturvallisuuspäivän 17.9. ja kansalaisviestinnän edistäminen sekä osaamiskeskusyhteistyö
- edellä mainittuihin tehtäviin liittyvä kansainvälinen yhteistyö.
2. Vuoden 2024 aikana muodostetun tilannekuvan ja strategian toteutumisen seurannan perusteella strategiakauden loppujakson 2025–2026 toimintasuunnitelman laatiminen ja uuden strategiakauden valmistelun käynnistäminen.
Arvomme ovat
- Avoimuus
- Kunnioitus
- Luottamus
Tuemme asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanoa
Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi 24.2.2022 Asiakas- ja potilasturvallisuustrategian ja toimeenpanosuunnitelman 2022-2026.
Visiona on, että Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa 2026 – vältämme vältettävissä olevan haitan.
Lue lisää strategian toimeenpanosta ja toimenpideohjelmasta täältä!