Kehitämme asiakas- ja potilasturvallisuutta
Yhteensovitamme asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämistä, suunnittelua, seurantaa ja arviointia hyvinvointialueilla.
Koulutamme ja ylläpidämme asiantuntijaverkostoja.
Julkaisemme toimintamalleja, työkaluja sekä suosituksia palvelunjärjestäjille ja -tuottajille, ammattilaisille, asiakkaille ja potilaille.
Teemme yhteistyötä avoimesti tietoa ja tuloksia jakaen.
Toimintaamme ohjaa, seuraa ja arvioi sosiaali- ja terveysministeriö.
Tuemme asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanoa
Sosiaali- ja terveysministeriö julkaisi 24.2.2022 Asiakas- ja potilasturvallisuustrategian ja toimeenpanosuunnitelman 2022-2026.
Visiona on, että Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa 2026 – vältämme vältettävissä olevan haitan.
Lue lisää strategian toimeenpanosta ja toimenpideohjelmasta täältä!
Kansallinen asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
Vuonna 2019 perustettiin Vaasan sairaanhoitopiirin valtuuston asettaman tavoitteen mukaisesti potilasturvallisuuden osaamiskeskus, jonka nimeksi tuli Potilas- ja asiakasturvallisuuden kehittämiskeskus, nykyään Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus. Sosiaali- ja terveysministeriö on rahoittanut toimintaa vuodesta 2020.
Valtioneuvoston asetuksessa (https://finlex.fi/fi/laki/alkup/2021/20210008) vahvistettiin Vaasan sairaanhoitopiirille (nykyään Pohjanmaan hyvinvointialue) asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämisen ja suunnittelun kansallisen yhteensovittamisen tehtävät.