Siirry sisältöön

NO HARM -artikkelit

Suodata listausta kategorian mukaan:
1/2024, Pääkirjoitus
Tiukentuva talous ei saa vaarantaa asiakkaiden ja potilaiden turvallisuutta

Alkuvuonna ruotsalaisessa Dagens Medicin -lehdessä oli asiantuntijakirjoitus, jonka otsikko vapaasti käännettynä kuului: ”Terveydenhuollon tiukentuva talous ei saa vaarantaa potilaiden turvallisuutta”. Kirjoituksessa kuvataan esimerkkejä sellaisista naapurimaassa tehdyistä päätöksistä, jotka voivat lisätä potilasturvallisuusriskejä.

1/2024, Johdon tuki
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpano hyvässä vauhdissa

Olemme taas askeleen lähempänä tavoitetta, että Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa vuonna 2026.

1/2024, Asiakkaan ääni
Miksi päihdepalvelut eivät toimi vammaisten asiakkaiden kohdalla?

Esteetön päihdetyö ei ole helppoa. Välillä pyörätuolia käyttävä, sokea tai viittomakielinen tuntee itsensä pahanilmanlinnuksi, joka lehahtaa paikalle kysymään, voiko tulla. Vastataan, että tärkeä kysymys, mutta sitten tulee se MUTTA.

1/2024, Koulutus ja osaaminen
Satasairaalan anestesiologian ja tehohoidon yksikkö palkittiin hyvästä perehdytyksestä

Uudet erikoistuvat lääkärit otetaan tasavertaisina jäseninä mukaan työyhteisöön ja heillä on nimetyt perehdyttäjät. Kun kynnys avun ja tuen pyytämiseen on matala, myös potilasturvallisuus paranee.

1/2024, Koulutus ja osaaminen
Potilasturvallisuuden osaamisen ja taitojen viitekehys pohjoismaisena yhteistyönä

Meneillään on Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittama projekti, jossa on tarkoituksena luoda yhteispohjoismainen viitekehys potilasturvallisuuden osaamisesta, tiedoista ja taidoista.

1/2024, Koulutus ja osaaminen
Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamiskeskukset ovat lähitulevaisuutta – verkoston rakentaminen on aloitettu

Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamiskeskukset sijoittuvat sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueille vahvistamaan alan kouluttajien, opiskelijoiden ja ammattilaisten turvallisuusosaamista.

1/2024, Terveisiä maailmalta
15 askeleen haaste – mahdollisuus parantaa laatua

Ensivaikutelma syntyy muutamassa sekunnissa, ja hyvä ensivaikutelma on mahdollista antaa vain kerran. Englannissa kehitetty menetelmä antaa mahdollisuuden arvioida, minkälainen vaikutelma osastosta syntyy potilaille ja omaisille.

1/2024, Johdon tuki
Haitta- ja vaaratapahtumien ilmoitusmenettelyjen älykäs uudistaminen parantaisi tiedon hyödyntämistä

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen tavoitteena on, että asiakas- ja potilasturvallisuuden haittailmoituksista kertyvä tieto saadaan hyötykäyttöön.

1/2024, Työkaluja
Asiakas- ja potilasturvallisuuden mittaristo täydentyy määrällisillä mittareilla

Toukokuussa 2023 perustettiin asiakas- ja potilasturvallisuuden konsensustyöryhmä. Sen tavoitteeksi asetettiin muodostaa hyvinvointialueiden yhteinen näkemys niistä asiakas- ja potilasturvallisuuden määrällisistä mittareista, joita jokainen hyvinvointialue sitoutuu säännöllisesti mittaamaan yhteneväisin määrittelyin.