NO HARM -artikkelit
Alkuvuonna ruotsalaisessa Dagens Medicin -lehdessä oli asiantuntijakirjoitus, jonka otsikko vapaasti käännettynä kuului: ”Terveydenhuollon tiukentuva talous ei saa vaarantaa potilaiden turvallisuutta”. Kirjoituksessa kuvataan esimerkkejä sellaisista naapurimaassa tehdyistä päätöksistä, jotka voivat lisätä potilasturvallisuusriskejä.
Olemme taas askeleen lähempänä tavoitetta, että Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa vuonna 2026.
Esteetön päihdetyö ei ole helppoa. Välillä pyörätuolia käyttävä, sokea tai viittomakielinen tuntee itsensä pahanilmanlinnuksi, joka lehahtaa paikalle kysymään, voiko tulla. Vastataan, että tärkeä kysymys, mutta sitten tulee se MUTTA.
Uudet erikoistuvat lääkärit otetaan tasavertaisina jäseninä mukaan työyhteisöön ja heillä on nimetyt perehdyttäjät. Kun kynnys avun ja tuen pyytämiseen on matala, myös potilasturvallisuus paranee.
Meneillään on Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittama projekti, jossa on tarkoituksena luoda yhteispohjoismainen viitekehys potilasturvallisuuden osaamisesta, tiedoista ja taidoista.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamiskeskukset sijoittuvat sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueille vahvistamaan alan kouluttajien, opiskelijoiden ja ammattilaisten turvallisuusosaamista.
Ensivaikutelma syntyy muutamassa sekunnissa, ja hyvä ensivaikutelma on mahdollista antaa vain kerran. Englannissa kehitetty menetelmä antaa mahdollisuuden arvioida, minkälainen vaikutelma osastosta syntyy potilaille ja omaisille.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen tavoitteena on, että asiakas- ja potilasturvallisuuden haittailmoituksista kertyvä tieto saadaan hyötykäyttöön.
Toukokuussa 2023 perustettiin asiakas- ja potilasturvallisuuden konsensustyöryhmä. Sen tavoitteeksi asetettiin muodostaa hyvinvointialueiden yhteinen näkemys niistä asiakas- ja potilasturvallisuuden määrällisistä mittareista, joita jokainen hyvinvointialue sitoutuu säännöllisesti mittaamaan yhteneväisin määrittelyin.