Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamiskeskukset ovat lähitulevaisuutta – verkoston rakentaminen on aloitettu
Osaamiskeskusten kehittäminen perustuu kansalliseen Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaan. Tavoitteena on parantaa asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusten ja opetuksen laatua.
Parhaaseen lopputulokseen päästään kansallisella yhteistyöllä
Osaamiskeskusten muodostamiseen tähtäävä työ on aloitettu vuoden 2023 lopulla Länsi-Suomen yhteistyöalueella.
Osaamiskeskusverkostojen rakentaminen alkaa pian Suomen kaikilla yhteistyöalueilla. Mukaan kehitystyöhön tarvitaan korkeakouluja, toisen asteen oppilaitoksia, hyvinvointialueita, kolmannen sektorin toimijoita ja asiantuntijajärjestöjä sekä muita sidosryhmiä. Kehitystyöhön tarvitaan myös iso joukko asiakas- ja potilasturvallisuudesta kiinnostuneita sosiaali- ja terveydenhuollon kentällä toimivia ammattilaisia, suunnittelijoita, asiantuntijoita, johtajia, opettajia ja kehittäjiä.
Mitä osaamiskeskus ja osaamiskeskusverkosto ovat?
Ensimmäisessä vaiheessa perustetaan verkostomaisesti toimiva osaamiskeskus Länsi-Suomen yhteistyöalueelle. Tämä tapahtuu Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen johdolla hyvinvointialueiden ja asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutuksen kehittämiseen sitoutuneiden yliopistojen, ammattikorkeakoulujen ja toisen asteen oppilaitosten kesken.
Kehitystyö etenee muille yhteistyöalueille, minkä tavoitteena on muodostaa viiden osaamiskeskuksen osaamiskeskusverkosto. Ajatuksena on, että osaamiskeskukset toimivat verkostomaisesti omalla alueellaan, mutta myös kansallisesti tiiviissä yhteistyössä.
Osaamiskeskukset voivat profiloitua oman alueensa tarpeiden, painotusten ja erikoisosaamisen asiantuntijakeskuksiksi. Ne voivat myös jakaa omaa osaamistaan muiden keskusten kanssa. Näin kaikkien ei tarvitse keksiä pyörää uudelleen.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus edistää osaamiskeskusverkoston suunnittelua ja toimintaa kansallisesti. Tämä on tärkeä osa Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanoa. Keskus myös koordinoi Länsi-Suomen verkostoa.
Lisää laatua ja tehokkuutta
Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaaminen ja sen ylläpitäminen kuuluvat jokaisen sosiaali- ja terveydenhuollon opiskelijan ja ammattilaisen perustaitoihin.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden tiedot ja taidot lisäävät ammattilaisen työhyvinvointia sekä tukevat hänen kokemusta itsestään osaavana ammattilaisena. Ammattilaisen osaaminen on ensisijaista palvelussa ja hoidossa tapahtuvien virheiden ja haittojen ehkäisemisessä. Asiakas- ja potilasturvallisuusosaamista tulee systemaattisesti edistää peruskoulutuksessa ja ylläpitää perus-, jatko- ja täydennyskoulutuksessa.
Osaamiskeskus ja osaamiskeskusverkosto pyrkii omalla toiminnallaan muun muassa monialaisesti ja -toimijaisesti
- koordinoimaan, suunnittelemaan ja kehittämään moniammatillista perus-, jatko- ja täydennyskoulutustarjontaa
- laatimaan suositukset ammattiryhmäkohtaisista asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamiskriteereistä.
Asiakas, potilas ja hänen läheisensä hyötyvät ammattilaisen osaamisesta mahdollisimman turvallisena kohtaamisena ja hoitona tai palveluna. Hyvinvointialueet sekä muut sote-organisaatiot saavat tukea turvallisuuskulttuurin kehittämiseen ja turvallisuustyöhön, mistä syntyy kustannussäästöjä ja laatua tekemiseen.
Suomessa eri sosiaali- ja terveysalan koulutusorganisaatioiden asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvät koulutussisällöt ja osaamisvaatimukset vaihtelevat organisaatioittain ja ammattiryhmien välillä. Asiakas- ja potilasturvallisuutta koskevat jatkuvan oppimisen kokonaisuudet näyttäytyvät myös pirstaleisina, eikä kansallista yhtenäisyyttä ole tunnistettavissa.
Osaamiskeskusverkosto pyrkii toiminnallaan systematisoimaan asiakas- ja potilasturvallisuuskoulutusta ja opetusta.
WHO:n opetussuunnitelma ja tavoiteohjelma yhteisenä alustana
Maailman terveysjärjestö WHO:n patient safety curriculum guide:n sisällöt tarjoavat yhteisen pohjan asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamisen koulutussisällöille ja osaamisvaatimuksille.
WHO:n potilasturvallisuuden tavoiteohjelmassa 2021–2030 esitetään alueellisten jatkuvan oppimisen osaamiskeskusten muodostamista keinona edistää ja ylläpitää sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten systemaattista turvallisuuden perus-, jatko- ja täydennyskoulutusta.
Suomen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanosuunnitelmassa suositellaan osaamiskeskuksen perustamista jokaiselle sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueelle.
Pohjoismaisena yhteistyönä tehty potilasturvallisuuden osaamisen ja taitojen viitekehys ”A Nordic framework for knowledge and skills in patient safety” on julkaistu. Sillä on tarkoitus yhtenäistää osaamisvaatimuksia ja koulutusta WHO:n potilasturvallisuuden tavoiteohjelman mukaisesti. Näin voidaan varmistaa yhdenmukainen ja parempi osaaminen ja turvallinen hoito myös silloin, kun sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöä siirtyy maasta toiseen.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus on yhteistyössä hyvinvointialueiden sekä koulutusorganisaatioiden asiantuntijoiden kanssa luonut työkalun, joka kokoaa asiakas- ja potilasturvallisuuden laajan sisällön. Työkalu on tarkoitettu ensisijaisesti sosiaali- ja terveysalan opetussuunnitelmien ja opintojaksojen kuvausten arviointiin. Arviointi kohdistuu asiakas- ja potilasturvallisuuden opetukseen.