Vältä vahinkoa tiedolla
Linja on päättynyt.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden mittaamiseen tarvitaan monen tyyppisiä laajuudeltaan, tarkkuudeltaan ja laadultaan erilaisia mittareita ja indikaattoreita, joilla tietoa saadaan päätösten tueksi johtamisessa ja päivittäisessä työssä tai palvelujen käyttäjinä.
Mittaamisella tuotetaan tietoa päätöksenteon ja kehittämisen tueksi. Mittarit auttavat luomaan tilannekuvan ja tunnistamaan tarvittavat kehittämistoimenpiteet turvallisuuden parantamiseksi. Sosiaali- ja terveydenhuollon valtakunnallisissa tavoitteissa hyvinvointialueille on mukana asiakas- ja potilasturvallisuusmittareiden käyttöönotto vuoteen 2026 mennessä. Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tukee hyvinvointialueiden yhteisen mittariston kehittämistä.
Keskuksen ylläpitämä tasomittauslinja on jatkanut vuonna 2021 VN TEAS -hankkeen raportissa ”Potilas- ja asiakasturvallisuuden tilannekuva ja seurantamenettelyt, ehdotus seurannan mittaristoksi” ehdotettujen mittareiden työstämistä. Työtä on tehty kolmessa alatyöryhmässä:
- Tarkistuslistaindikaattorit (vetäjä Minna Ylönen, vuoden 2023 alusta Mari Liukka)
- Kuuman linjan indikaattorit / never events (vetäjä Heli Ylihärsilä)
- Määrälliset mittarit (vetäjä Arja Pekonen)
Mittaristoehdotuksista pyydetään kommentit asiantuntijaverkostolta. Tavoitteena on vuoden 2023 aikana julkaista ensimmäinen versio ainakin tarkistuslista- ja kuuman linjan mittareista.
Ota yhteyttä: Merja Sahlström, merja.sahlstrom(a)ovph.fi