Perehdytyksen tarkistuslista työntekijälle asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi
Kun aloitat uudessa työpaikassa, sinulla on oikeus riittävään perehdytykseen. Tarkistuslistan avulla voit varmistaa, että olet saanut tiedot asiakas- ja potilasturvallisuuden kannalta tärkeimmistä asioista. Voit käyttää tarkistuslistaa yhdessä sinua perehdyttävän henkilön kanssa.
Perehdyttäjää varten julkaistaan myöhemmin asiakas- ja potilasturvallisuuden perehdytyksen taustamateriaali esihenkilölle.
Katso myös: Uusi työkalu: Asiakas- ja potilasturvallisuuden perehdytysmalli (julkaistu 25.3.2024)
Kuva pdf-tiedostona
Kuva png-tiedostona
Työn aloituksen perusasiat
- Esihenkilö tai muu nimetty työntekijä, jolta voi kysyä neuvoa työhön liittyvissä asioissa
- Tehtävät ja vastuut työntekijänä
- Yksikön perehdytysmateriaali ja toimintaohjeet
- Noudatettavat kirjaamiskäytännöt ja asiakirjat
Tietoturvallisuus ja tietosuoja
- Salassapito- ja vaitiolovelvollisuus
- Asiakas- ja potilastietojen käsittely
- Kulunvalvonta ja hälytysjärjestelmät
Asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaminen
- Työyksikön eettinen ohjeisto ja yhdessä sovitut toimintatavat
- Asiakas- ja potilasturvallisuutta varmistavat hyvät käytänteet ja suojaukset
- Digitaalisten ja etänä annettavien palveluiden asiakas- ja potilasturvallisuusmenettelyt
- Varautuminen häiriö- ja poikkeustilanteisiin, kuten elvytys, myrkytys tai uhkatilanne
Infektioidentorjunnan menettelyt
- Käsihygienia
- Työvaatteet ja varusteet
- Tarttuvien tautien rokotukset
- Hoitoon liittyvien infektioiden raportointi
Lääkehoidon turvallisuuden varmistaminen
- Osaamisen varmistaminen
- Tarvittavat luvat ja näytöt
- Yksikön lääkehoitosuunnitelma
Laiteturvallisuuden varmistaminen
- Osaamisen varmistaminen
- Tarvittavat luvat ja näytöt
- Säteily- ja kemikaaliturvallisuus
Ilmoituskäytännöt ja menettelyt
- Haitta- ja vaaratapahtumailmoituskäytännöt sekä läheltä piti -tilanteet
- Menettely tapahtuneen tai epäillyn potilasvahingon jälkeen
- Miten toimia, jos havaitsee asiakas-/potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavan epäkohdan tai puutteen
- Lääkinnällisen laitteen vaaratilanneilmoitus
- Lääkkeen haittavaikutuksen ilmoittaminen
- Vakavan vaaratapahtuman käsittely
- Lastensuojeluilmoitukset
- Huoli-ilmoitukset
- Muut ilmoitusvelvoitteet ja -oikeudet
Asiakkaan ja potilaat oikeudet
- Asiakkaan ja potilaan itsemääräämisoikeuden huomioiminen
- Ennaltaehkäisevät keinot rajoitustoimenpiteiden välttämiseksi
- Menettelyt rajoitustoimenpiteitä käytettäessä
- Käytössä olevat asiakas- ja potilaspalautejärjestelmät
- Miten toimia, jos asiakas, potilas tai läheinen ilmaisee tyytymättömyyttään hoitoon, palveluun tai kohteluun
Työhyvinvointi ja työturvallisuus
- Menettelyt työturvallisuuden varmistamiseksi
- Ergonomiasta huolehtiminen
- Työhyvinvoinnin seuraaminen
- Traumaattisten tai kuormittavien tilanteiden jälkipuinti
- Vakavaan vaaratapahtumaan osallisen työntekijän tuki
- Vuosikeskustelut
Organisaation ohjaus ja valvonta
- Organisaation arvot ja strategiset tavoitteet
- Turvallisuuskulttuuria tukevat periaatteet ja käytännöt
- Yksikön omavalvontasuunnitelma
- Asiakas- ja potilasturvallisuuden seuranta ja mittaaminen
- Riskienhallinta
Julkaistu 25.3.2024