Siirry sisältöön

Työn aloituksen perusasiat

  • Esihenkilösi tai muu nimetty työntekijä, jolta voit kysyä neuvoa työhön liittyvissä asioissa
  • Tehtäväsi ja vastuusi työntekijänä
  • Työyksikkösi perehdytysmateriaali ja toimintaohjeet
  • Noudatettavat kirjaamiskäytännöt ja asiakasasiakirjat (asiakastietolaki 703/2023)  

Tietoturvallisuus ja tietosuoja

  • Salassapito- ja vaitiolovelvollisuus
  • Asiakas- ja potilastietojen käsittely
  • Kulunvalvonta ja hälytysjärjestelmät

Asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaminen

  • Työyksikön eettinen ohjeisto tai yhdessä sovitut toimintatavat
  • Asiakas- ja potilasturvallisuutta varmistavat hyvät käytänteet ja suojaukset
  • Digitaalisten ja etänä annettavien palveluiden asiakas- ja potilasturvallisuusmenettelyt
  • Varautuminen häiriö- ja poikkeustilanteisiin, kuten elvytys, myrkytys tai uhkatilanne

Infektioidentorjunnan menettelyt

  • Käsihygienia
  • Työvaatteet ja varusteet
  • Tarttuvien tautien rokotukset
  • Hoitoon liittyvien infektioiden raportointi

Lääkehoidon turvallisuuden varmistaminen

  • Yksikön lääkehoitosuunnitelma
  • Lääkehoidon teoriaosaamisen varmistaminen
  • Tarvittavat luvat ja näytöt

Laiteturvallisuuden varmistaminen

  • Osaamisen varmistaminen
  • Tarvittavat luvat ja näytöt
  • Säteilyturvallisuus

Menettelyt ja ilmoituskäytännöt poikkeavien tapahtumien jälkeen

  • Vaara- ja haittatapahtumailmoituskäytännöt
  • Miten toimia, jos havaitset asiakas- ja potilasturvallisuutta olennaisesti vaarantavan epäkohdan tai puutteen
  • Lääkinnällisen laitteen vaaratilanneilmoitus
  • Tapahtuneen tai epäillyn lääkkeen tai hoidon haittavaikutuksen ilmoittaminen
  • Menettely tapahtuneen tai epäillyn potilasvahingon jälkeen
  • Vakavan vaaratapahtuman käsittely

Työtehtävääsi kuuluvat muut lakisääteiset ilmoituskäytännöt

  • Lastensuojeluilmoitus
  • Huoli-ilmoitukset
  • Ilmoitukset erityistehtävissä 

Asiakkaan ja potilaat oikeudet

  • Asiakkaan itsemääräämisoikeuden huomioiminen
  • Ennaltaehkäisevät keinot rajoitustoimenpiteiden välttämiseksi
  • Menettelyt rajoitustoimenpiteitä käytettäessä
  • Käytössä olevat asiakaspalautejärjestelmät
  • Miten toimia, jos potilas, asiakas tai läheinen ilmaisee tyytymättömyyttään hoitoon, palveluun tai kohteluun

Työhyvinvointi ja työturvallisuus

  • Menettelyt työturvallisuuden varmistamiseksi
  • Ergonomiasta huolehtiminen
  • Työhyvinvoinnin seuraaminen
  • Traumaattisten tai kuormittavien tilanteiden jälkipuinti
  • Asiakkaan tai potilaan vakavaan vaaratapahtumaan osallisen työntekijän tuki
  • Vuosikeskustelut

Organisaation ohjaus ja valvonta

  • Työnantajan arvot ja strategiset tavoitteet   
  • Turvallisuuskulttuuria tukevat periaatteet ja käytännöt
  • Työyksikön omavalvontasuunnitelma
  • Asiakas- ja potilasturvallisuuden indikaattorit ja mittarit
  • Riskienhallinta

Julkaistu 22.1.2024