Siirry sisältöön

Kun palvelussa tai hoidossa ei kaikki mene oikein – Mitä siitä voi oppia? 

Koulutuksen tavoitteena on, että osallistuja

  • saa tietoa siitä, miten voi toimia, kun lääkkeen tai rokotteen epäillään aiheuttaneen haittaa
  • saa tietoa siitä, miten asiakasta, potilasta tai läheistä voi neuvoa vaaratapahtuman jälkeen
  • tiedostaa, että vaaratapahtuman käsittely on asiakkaan, potilaan, läheisen ja ammattilaisen yhteinen asia. 
  • ymmärtää asiakkaan, potilaan tai läheisen kokemuksen ja osallisuuden merkityksen sosiaali- ja terveyspalvelujen kehittämisessä.

Webinaari on maksuton ja avoin kaikille. Osallistumalla webinaariin hyväksyt, että nimesi saattaa näkyä muille osallistujille ja myös tallenteella.

Ilmoittaudu täällä viimeistään 3.3.

Pohjanmaan hyvinvointialueen henkilökunta ilmoittautuu Intranet koulutuskalenterin kautta.

Osallistuminen on myös mahdollista tälle sivulle lähempänä seminaaria tulevan Teams-linkin kautta.

Muistathan kokoukseen kirjautuessa kirjoittaa koko nimesi ja organisaation lyhenteen niille varattuun kenttään. Näin saamme dokumentoitua osallistujat asianmukaisesti. Antamasi henkilötiedot (nimi, organisaatio, sähköpostiosoite) tallentuvat No Harm -webinaarien osallistujalistalle. Tietojasi käytetään No Harm -webinaarisarjaa koskevaan tiedottamiseen.

Voit pyytää linkin webinaarin tallenteeseen osoitteesta noharm(a)ovph.fi.

Ohjelma

(Muutokset mahdollisia)

12.00–12.05 Tervetuloa ja esittäytyminen, puheenjohtajat
Eeva-Liisa Peltonen, kokemustoiminnan koordinaattori, kokemustoimija, Hengitysliitto ry
Päivi Eskelinen, asiantuntijayksikön päällikkö, Pohjois-Savon hyvinvointialue

12.05–12.45 Lääkevahingot ja lääkehoitoon liittyvät potilasvahingot
Julia Lumijärvi, juristi, potilaan oikeuksien asiantuntija, Kuluttajaliitto

12.45–13.15  Haittavaikutusilmoitusjärjestelmä ja potilaan haittavaikutusilmoitus turvallisuuden edistäjänä
Tiina Karonen, jaostopäällikkö, ylilääkäri, Fimea

13.15–13.30 Tauko

13.30–14.00 Pitäisikö potilasta kuulla ja osallistaa, kun hoidossa kaikki ei mennyt niin kuin piti? Mitä opiksi ammattilaiselle?
Johanna Nuutinen, potilaan ääni

14.00–14.40 Asiakkaan ja potilaan oikeudet sekä asiakkaan, potilaan ja läheisen tiedonsaantioikeus
Henrik Gustafsson, juristi, Invalidiliitto ry

14.40–15.00 Kuinka toimia, kun on tyytymätön palveluun tai hoitoon
Maarit Korkeamäki, potilasasiavastaava, HUS

15.00–15.15 Keskustelu ja puheenjohtajien yhteenveto