Siirry sisältöön

Työpajojen tavoitteena on

  • tunnistaa asiakasturvallisuutta vaarantavat tekijät
  • tunnistaa asiakasturvallisuutta vahvistavat käytänteet
  • edistää asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanoa.

Päivämäärät ja paikkakunnat

Länsi-Suomen yhteistyöalueen asiakasturvallisuuden työpaja

Ohjelma, pdf

Aika: 6.9.2023 klo 10–14.30

Paikka: Pihlajasali, Läntinen Pitkäkatu 33, 20100 Turku tai Teams-etäyhteys

Tavoite:
– Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanon edistäminen
– Asiakasturvallisuuden tilannekuvan kartoittaminen kansallisen suunnittelun ja kehittämisen koordinoimiseksi.

Osanottajat: 
– Sosiaalihuollosta vastaavat esihenkilöt ja johtajat
– Sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat kaikilla palvelualoilla
– Hyvinvointialueiden asiakasturvallisuuden vastuuhenkilöt
– Sosiaalialan osaamiskeskukset, sosiaalialan oppilaitokset
– Alueen keskeiset sidosryhmien edustajat ja asiakasedustaja-/kokemustoimijat

Ilmoittautuminen päättynyt.

OHJELMA (muutokset mahdollisia)

Kahvia tarjolla kello 9.30 alkaen

EDISTÄMME ASIAKASTURVALLISUUTTA

10.00–10.10 Tilaisuuden avaus
Erkki Penttinen, Asiakas- ja potilasturvakeskuksen sos.alan asiantuntijaryhmän pj.

10.10–10.40 Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
Satu Koskela ja Eija Savelius-Koski, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus

10.40–11.00 Asiakasturvallisuus – mitä se on käytännön työssä?
Hanna Tiirinki, työelämäprofessori, Turun yliopisto

11.00–11.30 Asiakasturvallisuuden tutkimus-, kehittämis- ja koulutusyhteistyö:
Yliopiston lehtori Laura Tiitinen, Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius (Teams)
Lehtori Emilia Kielo-Viljamaa, Novia-ammattikorkeakoulu (Teams)
Sosiaali- ja potilasasiamies Kati Lammi, VASSO

11.30–11.45 Keskustelu

11.45–12.30 Lounas, Kortteliravintola Kerttu, Läntinen Pitkäkatu 35, 20100 Turku

SOSIAALIHUOLLON ASIAKASTURVALLISUUDEN TILANNEKUVA YHTEISTYÖALUEELLA

12.30–12.45 Ohjeistus työskentelyyn

12.45–13.45 Asiakasturvallisuutta vaarantavat tekijät ja sitä vahvistavat käytänteet sosiaalihuollossa
Ryhmätyöskentely etäosallistujille ja läsnäosallistujille

13.45–14.15 Työpajan purku
Fasilitaattorit

14.15–14.30 Yhteenveto ja keskustelua

Sisä-Suomen yhteistyöalueen asiakasturvallisuuden työpaja

Ohjelma, pdf

Aika: 20.9.2023 klo 10–14.30

Paikka: Technopolis Asemakeskus, kh. Luoto, Peltokatu 26, Tampere tai Teams-etäyhteys

Tavoite:
– Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanon edistäminen
– Asiakasturvallisuuden tilannekuvan kartoittaminen kansallisen suunnittelun ja kehittämisen koordinoimiseksi.

Osanottajat: 
– Sosiaalihuollosta vastaavat esihenkilöt ja johtajat
– Sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat kaikilla palvelualoilla
– Hyvinvointialueiden asiakasturvallisuuden vastuuhenkilöt
– Sosiaalialan osaamiskeskukset, sosiaalialan oppilaitokset
– Alueen keskeiset sidosryhmien edustajat ja asiakasedustaja-/kokemustoimijat

OHJELMA (muutokset mahdollisia)

Kahvia tarjolla kello 9.30 alkaen

EDISTÄMME ASIAKASTURVALLISUUTTA SOSIAALIHUOLLOSSA

10.00–10.10 Tilaisuuden avaus
Erkki Penttinen, Asiakas- ja potilasturvakeskuksen sos.alan asiantuntijaryhmän pj.

10.10–10.40 Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
Satu Koskela ja Eija Savelius-Koski, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus

10.40–11.00 Asiakasturvallisuus – mitä se on käytännön työssä?
Hanna Tiirinki, työelämäprofessori, Turun yliopisto

11.00–11.30 Asiakasturvallisuuden tutkimus-, kehittämis- ja koulutusyhteistyö:
Laura Kalliomaa-Puha, sosiaalioikeuden professori, Tampereen yliopisto (läsnä)
Tanja Hautala ja Tiina Koskela, Seinäjoen ammattikorkeakoulu (Teams)
Sosiaaliasiamies Satu Loippo ja toimitusjohtaja Tuula Tuominen, Pikassos (läsnä)

11.30–11.45 Keskustelu
11.45–12.30 Lounas Technopoliksessa

SOSIAALIHUOLLON ASIAKASTURVALLISUUDEN TILANNEKUVA YHTEISTYÖALUEELLA

12.30–12.45 Ohjeistus työskentelyyn
12.45–13.45 Asiakasturvallisuutta vaarantavat tekijät ja sitä vahvistavat käytänteet
Ryhmätyöskentely etäosallistujille ja läsnäosallistujille
13.45–14.15 Työpajan purku
14.15–14.30 Yhteenveto ja keskustelua

Etelä-Suomen yhteistyöalueen asiakasturvallisuuden työpaja

Ohjelma (pdf)

Aika: 18.10.2023 kello 10–14.30

Paikka: Hotel Arthur, Vuorikatu 19, 00100 Helsinki, kokoustila Mäki tai Teams-etäyhteys

Tavoite:
– Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanon edistäminen
– Asiakasturvallisuuden tilannekuvan kartoittaminen kansallisen suunnittelun ja kehittämisen koordinoimiseksi

Osanottajat:
– Sosiaalihuollosta vastaavat esihenkilöt ja johtajat
– Sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat kaikilla palvelualoilla
– Hyvinvointialueiden asiakasturvallisuuden vastuuhenkilöt Sosiaalialan osaamiskeskukset, sosiaalialan oppilaitokset
– Alueen keskeiset sidosryhmien edustajat ja asiakasedustaja-/kokemustoimijat

LÄSNÄ- JA ETÄILMOITTAUTUMINEN TÄSTÄ LINKISTÄ 6.10.2023 MENNESSÄ

(Paikan päälle enintään 40 hlöä ilmoittautumisjärjestyksessä.)

OHJELMA (mahdollisuus muutoksiin)

Kahvia tarjolla kello 9.30 alkaen

EDISTÄMME ASIAKASTURVALLISUUTTA SOSIAALIHUOLLOSSA

10.00–10.10 Tilaisuuden avaus
Erkki Penttinen, Asiakas- ja potilasturvakeskuksen sos.alan asiantuntijaryhmän pj.

10.10–10.40 Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
Satu Koskela ja Eija Savelius-Koski, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus

10.40–11.00 Asiakasturvallisuus – mitä se on käytännön työssä?
Hanna Tiirinki, työelämäprofessori, Turun yliopisto

11.00–11.30 Asiakasturvallisuuden tutkimus-, kehittämis- ja koulutusyhteistyö
Aini Pehkonen professori, dosentti, VTT, Itä-Suomen yliopisto (Teams)
Jari Helminen, sosiaalialan yliopettaja, DIAK (Teams)
Pirkko Haikara, sosiaali- ja potilasasiamies, Socom (Teams)

11.30–11.45 Keskustelu

11.45–12.30 Lounas

SOSIAALIHUOLLON ASIAKASTURVALLISUUDEN TILANNEKUVA YHTEISTYÖALUEELLA

12.30–12.45 Ohjeistus työskentelyyn

12.45–13.45 Asiakasturvallisuutta vaarantavat tekijät ja sitä vahvistavat käytänteet
Ryhmätyöskentely etäosallistujille ja läsnäosallistujille

13.45–14.15 Työpajan purku
Fasilitaattorit

14.15–14.30 Yhteenveto ja keskustelua

Itä-Suomen yhteistyöalueen asiakasturvallisuuden työpaja

Ohjelma (pdf)

Aika: 30.10.2023 kello 10–14.30

Paikka: Kuopio, Sokos Hotel Puijonsarvi tai Teams-etäyhteys

Tavoite:            
– Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanon edistäminen
– Asiakasturvallisuuden tilannekuvan kartoittaminen kansallisen suunnittelun ja kehittämisen koordinoimiseksi

Osanottajat:     
– Sosiaalihuollosta vastaavat esihenkilöt ja johtajat
– Sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat kaikilla palvelualoilla
– Hyvinvointialueiden asiakasturvallisuuden vastuuhenkilöt
– Sosiaalialan osaamiskeskukset, sosiaalialan oppilaitokset
– Alueen keskeiset sidosryhmien edustajat ja asiakasedustaja-/kokemustoimijat


LÄSNÄ- JA ETÄILMOITTAUTUMINEN TÄSTÄ LINKISTÄ 11.10.2023 MENNESSÄ

(Paikan päälle enintään 40 hlöä ilmoittautumisjärjestyksessä.)

OHJELMA (mahdollisuus muutoksiin)

Kahvia tarjolla kello 9.30 alkaen

EDISTÄMME ASIAKASTURVALLISUUTTA SOSIAALIHUOLLOSSA

10.00–10.10    Tilaisuuden avaus
Erkki Penttinen, Asiakas- ja potilasturvakeskuksen sos.alan asiantuntijaryhmän pj.

10.10–10.40 Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
Satu Koskela ja Eija Savelius-Koski, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus

10.40–11.00 Asiakasturvallisuus – mitä se on käytännön työssä?
Hanna Tiirinki, työelämäprofessori, Turun yliopisto

11.00–11.30 Asiakasturvallisuuden tutkimus-, kehittämis- ja koulutusyhteistyö
Heli Valokivi, sosiaalityön professori, JYU
Katri Ylönen, yliopettaja, ja Anne Koivisto, lehtori, JAMK
Tarja Kauppila, johtaja, ISO

11.30–11.45 Keskustelu

11.45–12.30 Lounas

SOSIAALIHUOLLON ASIAKASTURVALLISUUDEN TILANNEKUVA YHTEISTYÖALUEELLA

12.30–12.45 Ohjeistus työskentelyyn

12.45–13.45 Asiakasturvallisuutta vaarantavat tekijät ja sitä vahvistavat käytänteet
Ryhmätyöskentely etäosallistujille ja läsnäosallistujille

13.45–14.15    Työpajan purku
Fasilitaattorit

14.15–14.30 Yhteenveto ja keskustelua

Pohjois-Suomen yhteistyöalueen asiakasturvallisuuden työpaja

Ohjelma (pdf)

Aika: 17.11.2023 kello 10–14.30

Paikka: Technopolis, kokoushuone Falun, os. Sepänkatu 20, Oulu tai Teams-etäyhteys

Tavoite:            
– Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanon edistäminen
– Asiakasturvallisuuden tilannekuvan kartoittaminen kansallisen suunnittelun ja kehittämisen koordinoimiseksi

Osanottajat:     
– Sosiaalihuollosta vastaavat esihenkilöt ja johtajat
– Sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat kaikilla palvelualoilla
– Hyvinvointialueiden asiakasturvallisuuden vastuuhenkilöt
– Sosiaalialan osaamiskeskukset, sosiaalialan oppilaitokset
– Alueen keskeiset sidosryhmien edustajat ja asiakasedustaja-/kokemustoimijat

LÄSNÄ- JA ETÄILMOITTAUTUMINEN TÄSTÄ LINKISTÄ 1.11.2023 MENNESSÄ

(Paikan päälle enintään 40 hlöä ilmoittautumisjärjestyksessä.)

OHJELMA (mahdollisuus muutoksiin)

Kahvia tarjolla kello 9.30 alkaen

EDISTÄMME ASIAKASTURVALLISUUTTA SOSIAALIHUOLLOSSA

10.00–10.10 Tilaisuuden avaus
Erkki Penttinen, Asiakas- ja potilasturvakeskuksen sos.alan asiantuntijaryhmän pj.

10.10–10.40 Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
Satu Koskela ja Eija Savelius-Koski, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus

10.40–11.00 Asiakasturvallisuus – mitä se on käytännön työssä?
Hanna Tiirinki, työelämäprofessori, Turun yliopisto

11.00–11.30 Asiakasturvallisuuden tutkimus-, kehittämis- ja koulutusyhteistyö
Matti Heikkinen, yliopettaja, YTL, Kajaanin ammattikorkeakoulu (Teams)
Sanna Lähteinen, koulutuspäällikkö, Lapin yliopisto (Teams)
Tuija Tuorila, kehittämispäällikkö SONet BOTNIA

11.30–11.45 Keskustelu

11.45–12.30 Lounas

SOSIAALIHUOLLON ASIAKASTURVALLISUUDEN TILANNEKUVA YHTEISTYÖALUEELLA

12.30–12.45 Ohjeistus työskentelyyn

12.45–13.45 Asiakasturvallisuutta vaarantavat tekijät ja sitä vahvistavat käytänteet
Ryhmätyöskentely etäosallistujille ja läsnäosallistujille

13.45–14.15    Työpajan purku
Fasilitaattorit

14.15–14.30 Yhteenveto ja keskustelua

Tarkempi ohjelma julkaistaan lähempänä tilaisuuksia.

Lisätietoja: Eija Savelius-Koski, sosiaalihuollon erityisasiantuntija, eija.savelius-koski(a)ovph.fi ja Satu Koskela, johtava asiantuntija, satu.koskela(a)ovph.fi