Viisi työpajaa asiakasturvallisuuden edistämisestä sosiaalihuollossa
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus järjestää sosiaalialan osaamiskeskusten kanssa viisi asiakasturvallisuuden työpajaa sosiaalihuollon johdolle, ammattilaisille ja asiantuntijoille.
Työpajojen tavoitteena on
- tunnistaa asiakasturvallisuutta vaarantavat tekijät
- tunnistaa asiakasturvallisuutta vahvistavat käytänteet
- edistää asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanoa.
Päivämäärät ja paikkakunnat
Länsi-Suomen yhteistyöalueen asiakasturvallisuuden työpaja
Aika: 6.9.2023 klo 10–14.30
Paikka: Pihlajasali, Läntinen Pitkäkatu 33, 20100 Turku tai Teams-etäyhteys
Tavoite:
– Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanon edistäminen
– Asiakasturvallisuuden tilannekuvan kartoittaminen kansallisen suunnittelun ja kehittämisen koordinoimiseksi.
Osanottajat:
– Sosiaalihuollosta vastaavat esihenkilöt ja johtajat
– Sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat kaikilla palvelualoilla
– Hyvinvointialueiden asiakasturvallisuuden vastuuhenkilöt
– Sosiaalialan osaamiskeskukset, sosiaalialan oppilaitokset
– Alueen keskeiset sidosryhmien edustajat ja asiakasedustaja-/kokemustoimijat
Ilmoittautuminen päättynyt.
OHJELMA (muutokset mahdollisia)
Kahvia tarjolla kello 9.30 alkaen
EDISTÄMME ASIAKASTURVALLISUUTTA
10.00–10.10 Tilaisuuden avaus
Erkki Penttinen, Asiakas- ja potilasturvakeskuksen sos.alan asiantuntijaryhmän pj.
10.10–10.40 Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
Satu Koskela ja Eija Savelius-Koski, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
10.40–11.00 Asiakasturvallisuus – mitä se on käytännön työssä?
Hanna Tiirinki, työelämäprofessori, Turun yliopisto
11.00–11.30 Asiakasturvallisuuden tutkimus-, kehittämis- ja koulutusyhteistyö:
Yliopiston lehtori Laura Tiitinen, Jyväskylän yliopisto, Kokkolan yliopistokeskus Chydenius (Teams)
Lehtori Emilia Kielo-Viljamaa, Novia-ammattikorkeakoulu (Teams)
Sosiaali- ja potilasasiamies Kati Lammi, VASSO
11.30–11.45 Keskustelu
11.45–12.30 Lounas, Kortteliravintola Kerttu, Läntinen Pitkäkatu 35, 20100 Turku
SOSIAALIHUOLLON ASIAKASTURVALLISUUDEN TILANNEKUVA YHTEISTYÖALUEELLA
12.30–12.45 Ohjeistus työskentelyyn
12.45–13.45 Asiakasturvallisuutta vaarantavat tekijät ja sitä vahvistavat käytänteet sosiaalihuollossa
Ryhmätyöskentely etäosallistujille ja läsnäosallistujille
13.45–14.15 Työpajan purku
Fasilitaattorit
14.15–14.30 Yhteenveto ja keskustelua
Sisä-Suomen yhteistyöalueen asiakasturvallisuuden työpaja
Aika: 20.9.2023 klo 10–14.30
Paikka: Technopolis Asemakeskus, kh. Luoto, Peltokatu 26, Tampere tai Teams-etäyhteys
Tavoite:
– Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanon edistäminen
– Asiakasturvallisuuden tilannekuvan kartoittaminen kansallisen suunnittelun ja kehittämisen koordinoimiseksi.
Osanottajat:
– Sosiaalihuollosta vastaavat esihenkilöt ja johtajat
– Sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat kaikilla palvelualoilla
– Hyvinvointialueiden asiakasturvallisuuden vastuuhenkilöt
– Sosiaalialan osaamiskeskukset, sosiaalialan oppilaitokset
– Alueen keskeiset sidosryhmien edustajat ja asiakasedustaja-/kokemustoimijat
OHJELMA (muutokset mahdollisia)
Kahvia tarjolla kello 9.30 alkaen
EDISTÄMME ASIAKASTURVALLISUUTTA SOSIAALIHUOLLOSSA
10.00–10.10 Tilaisuuden avaus
Erkki Penttinen, Asiakas- ja potilasturvakeskuksen sos.alan asiantuntijaryhmän pj.
10.10–10.40 Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
Satu Koskela ja Eija Savelius-Koski, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
10.40–11.00 Asiakasturvallisuus – mitä se on käytännön työssä?
Hanna Tiirinki, työelämäprofessori, Turun yliopisto
11.00–11.30 Asiakasturvallisuuden tutkimus-, kehittämis- ja koulutusyhteistyö:
Laura Kalliomaa-Puha, sosiaalioikeuden professori, Tampereen yliopisto (läsnä)
Tanja Hautala ja Tiina Koskela, Seinäjoen ammattikorkeakoulu (Teams)
Sosiaaliasiamies Satu Loippo ja toimitusjohtaja Tuula Tuominen, Pikassos (läsnä)
11.30–11.45 Keskustelu
11.45–12.30 Lounas Technopoliksessa
SOSIAALIHUOLLON ASIAKASTURVALLISUUDEN TILANNEKUVA YHTEISTYÖALUEELLA
12.30–12.45 Ohjeistus työskentelyyn
12.45–13.45 Asiakasturvallisuutta vaarantavat tekijät ja sitä vahvistavat käytänteet
Ryhmätyöskentely etäosallistujille ja läsnäosallistujille
13.45–14.15 Työpajan purku
14.15–14.30 Yhteenveto ja keskustelua
Etelä-Suomen yhteistyöalueen asiakasturvallisuuden työpaja
Aika: 18.10.2023 kello 10–14.30
Paikka: Hotel Arthur, Vuorikatu 19, 00100 Helsinki, kokoustila Mäki tai Teams-etäyhteys
Tavoite:
– Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanon edistäminen
– Asiakasturvallisuuden tilannekuvan kartoittaminen kansallisen suunnittelun ja kehittämisen koordinoimiseksi
Osanottajat:
– Sosiaalihuollosta vastaavat esihenkilöt ja johtajat
– Sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat kaikilla palvelualoilla
– Hyvinvointialueiden asiakasturvallisuuden vastuuhenkilöt Sosiaalialan osaamiskeskukset, sosiaalialan oppilaitokset
– Alueen keskeiset sidosryhmien edustajat ja asiakasedustaja-/kokemustoimijat
LÄSNÄ- JA ETÄILMOITTAUTUMINEN TÄSTÄ LINKISTÄ 6.10.2023 MENNESSÄ
(Paikan päälle enintään 40 hlöä ilmoittautumisjärjestyksessä.)
OHJELMA (mahdollisuus muutoksiin)
Kahvia tarjolla kello 9.30 alkaen
EDISTÄMME ASIAKASTURVALLISUUTTA SOSIAALIHUOLLOSSA
10.00–10.10 Tilaisuuden avaus
Erkki Penttinen, Asiakas- ja potilasturvakeskuksen sos.alan asiantuntijaryhmän pj.
10.10–10.40 Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
Satu Koskela ja Eija Savelius-Koski, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
10.40–11.00 Asiakasturvallisuus – mitä se on käytännön työssä?
Hanna Tiirinki, työelämäprofessori, Turun yliopisto
11.00–11.30 Asiakasturvallisuuden tutkimus-, kehittämis- ja koulutusyhteistyö
Aini Pehkonen professori, dosentti, VTT, Itä-Suomen yliopisto (Teams)
Jari Helminen, sosiaalialan yliopettaja, DIAK (Teams)
Pirkko Haikara, sosiaali- ja potilasasiamies, Socom (Teams)
11.30–11.45 Keskustelu
11.45–12.30 Lounas
SOSIAALIHUOLLON ASIAKASTURVALLISUUDEN TILANNEKUVA YHTEISTYÖALUEELLA
12.30–12.45 Ohjeistus työskentelyyn
12.45–13.45 Asiakasturvallisuutta vaarantavat tekijät ja sitä vahvistavat käytänteet
Ryhmätyöskentely etäosallistujille ja läsnäosallistujille
13.45–14.15 Työpajan purku
Fasilitaattorit
14.15–14.30 Yhteenveto ja keskustelua
Itä-Suomen yhteistyöalueen asiakasturvallisuuden työpaja
Aika: 30.10.2023 kello 10–14.30
Paikka: Kuopio, Sokos Hotel Puijonsarvi tai Teams-etäyhteys
Tavoite:
– Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanon edistäminen
– Asiakasturvallisuuden tilannekuvan kartoittaminen kansallisen suunnittelun ja kehittämisen koordinoimiseksi
Osanottajat:
– Sosiaalihuollosta vastaavat esihenkilöt ja johtajat
– Sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat kaikilla palvelualoilla
– Hyvinvointialueiden asiakasturvallisuuden vastuuhenkilöt
– Sosiaalialan osaamiskeskukset, sosiaalialan oppilaitokset
– Alueen keskeiset sidosryhmien edustajat ja asiakasedustaja-/kokemustoimijat
LÄSNÄ- JA ETÄILMOITTAUTUMINEN TÄSTÄ LINKISTÄ 11.10.2023 MENNESSÄ
(Paikan päälle enintään 40 hlöä ilmoittautumisjärjestyksessä.)
OHJELMA (mahdollisuus muutoksiin)
Kahvia tarjolla kello 9.30 alkaen
EDISTÄMME ASIAKASTURVALLISUUTTA SOSIAALIHUOLLOSSA
10.00–10.10 Tilaisuuden avaus
Erkki Penttinen, Asiakas- ja potilasturvakeskuksen sos.alan asiantuntijaryhmän pj.
10.10–10.40 Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
Satu Koskela ja Eija Savelius-Koski, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
10.40–11.00 Asiakasturvallisuus – mitä se on käytännön työssä?
Hanna Tiirinki, työelämäprofessori, Turun yliopisto
11.00–11.30 Asiakasturvallisuuden tutkimus-, kehittämis- ja koulutusyhteistyö
Heli Valokivi, sosiaalityön professori, JYU
Katri Ylönen, yliopettaja, ja Anne Koivisto, lehtori, JAMK
Tarja Kauppila, johtaja, ISO
11.30–11.45 Keskustelu
11.45–12.30 Lounas
SOSIAALIHUOLLON ASIAKASTURVALLISUUDEN TILANNEKUVA YHTEISTYÖALUEELLA
12.30–12.45 Ohjeistus työskentelyyn
12.45–13.45 Asiakasturvallisuutta vaarantavat tekijät ja sitä vahvistavat käytänteet
Ryhmätyöskentely etäosallistujille ja läsnäosallistujille
13.45–14.15 Työpajan purku
Fasilitaattorit
14.15–14.30 Yhteenveto ja keskustelua
Pohjois-Suomen yhteistyöalueen asiakasturvallisuuden työpaja
Aika: 17.11.2023 kello 10–14.30
Paikka: Technopolis, kokoushuone Falun, os. Sepänkatu 20, Oulu tai Teams-etäyhteys
Tavoite:
– Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanon edistäminen
– Asiakasturvallisuuden tilannekuvan kartoittaminen kansallisen suunnittelun ja kehittämisen koordinoimiseksi
Osanottajat:
– Sosiaalihuollosta vastaavat esihenkilöt ja johtajat
– Sosiaalityöntekijät ja sosiaaliohjaajat kaikilla palvelualoilla
– Hyvinvointialueiden asiakasturvallisuuden vastuuhenkilöt
– Sosiaalialan osaamiskeskukset, sosiaalialan oppilaitokset
– Alueen keskeiset sidosryhmien edustajat ja asiakasedustaja-/kokemustoimijat
LÄSNÄ- JA ETÄILMOITTAUTUMINEN TÄSTÄ LINKISTÄ 1.11.2023 MENNESSÄ
(Paikan päälle enintään 40 hlöä ilmoittautumisjärjestyksessä.)
OHJELMA (mahdollisuus muutoksiin)
Kahvia tarjolla kello 9.30 alkaen
EDISTÄMME ASIAKASTURVALLISUUTTA SOSIAALIHUOLLOSSA
10.00–10.10 Tilaisuuden avaus
Erkki Penttinen, Asiakas- ja potilasturvakeskuksen sos.alan asiantuntijaryhmän pj.
10.10–10.40 Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
Satu Koskela ja Eija Savelius-Koski, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
10.40–11.00 Asiakasturvallisuus – mitä se on käytännön työssä?
Hanna Tiirinki, työelämäprofessori, Turun yliopisto
11.00–11.30 Asiakasturvallisuuden tutkimus-, kehittämis- ja koulutusyhteistyö
Matti Heikkinen, yliopettaja, YTL, Kajaanin ammattikorkeakoulu (Teams)
Sanna Lähteinen, koulutuspäällikkö, Lapin yliopisto (Teams)
Tuija Tuorila, kehittämispäällikkö SONet BOTNIA
11.30–11.45 Keskustelu
11.45–12.30 Lounas
SOSIAALIHUOLLON ASIAKASTURVALLISUUDEN TILANNEKUVA YHTEISTYÖALUEELLA
12.30–12.45 Ohjeistus työskentelyyn
12.45–13.45 Asiakasturvallisuutta vaarantavat tekijät ja sitä vahvistavat käytänteet
Ryhmätyöskentely etäosallistujille ja läsnäosallistujille
13.45–14.15 Työpajan purku
Fasilitaattorit
14.15–14.30 Yhteenveto ja keskustelua
Tarkempi ohjelma julkaistaan lähempänä tilaisuuksia.
Lisätietoja: Eija Savelius-Koski, sosiaalihuollon erityisasiantuntija, eija.savelius-koski(a)ovph.fi ja Satu Koskela, johtava asiantuntija, satu.koskela(a)ovph.fi