Siirry sisältöön
Uutiset

Sidosryhmätapaamisissa tunnistettu asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämisen kohtia


Olemme tavanneet marras-helmikuussa Hyvinvointialueyhtiö Hyvil Oy:n, Sosiaali- ja terveysalan lupa- ja valvontaviraston (Valvira) ja Ylioppilaiden terveydenhoitosäätiön (YTHS) edustajia, ja vierailleet sosiaali- ja terveysministeriössä, valtiovarainministeriössä sekä Suomen Keskinäisessä Lääkevahinkovakuutusyhtiössä.

Tapaamisissa on tunnistettu useita konkreettisia paikkoja asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämiseksi:

  • sosiaali- ja terveydenhuollon haittatapahtumien ilmoitusmenettelyjen kehittäminen
  • asiakas- ja potilasturvallisuusmittareiden ja indikaattoreiden kehittäminen
  • muutosten riskinarviointi
  • etä- ja digipalvelut
  • osaaminen ja koulutus
  • lainsäädäntöön vaikuttaminen
  • lasten ja nuorten palvelut, opiskeluterveydenhuolto, mielenterveyspalvelut
  • lääkevahingot
  • STM:n kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian ja toimeenpanosuunnitelman 2022-2026 toimeenpano
  • Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen tehtävät ja rahoitus.

Kerroimme Valviran asiantuntijoille vuoden alussa järjestetyssä tilaisuudessa kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanosta, asiakasturvallisuuden edistämisestä samaa tahtia potilasturvallisuuden kanssa, keskuksen tuesta hyvinvointialueille, turvallisuuden tilannekuvasta ja mittaamisesta sekä lääkitysturvallisuuden tukemisesta.

Kutsumme tämän vuoden aikana tilaisuuksiimme eri toimijoiden edustajia keskustelemaan valituista teemoista. Aiemmista vastaavista kutsutilaisuuksista kerroimme viime lokakuun ja marraskuun uutiskirjeissä. Kohtaamme eri toimijoita myös kahdenkeskisissä sidosryhmätapaamisissa.

Lisätietoja: Hanna Toiviainen, ohjelmapäällikkö, hanna.toiviainen(a)ovph.fi