Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimenpideohjelma hyvinvointialueiden tueksi on julkaistu
Toimenpideohjelma on tarkoitettu sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja -tuottajien käyttöön. Se täydentää kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian 2022‒2026 toimeenpanosuunnitelmaa.
Ohjelmasta löytyvät askelmerkit strategian tavoitteiden saavuttamiseen. Se sisältää käytännön tehtävät vaiheistettuna strategiakaudelle sekä kuvaukset tehtäviä tukevista työkaluista. Toimenpideohjelma yhtenäistää menettelyjä, mittaamista, seurantaa ja arviointia hyvinvointialueiden kesken.
Ohjelmassa kuvattuja työkaluja laaditaan asiantuntijatyönä. Jo valmiit ja tulevat materiaalit julkaistaan Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen verkkosivulla.
Toimenpideohjelma ja siihen liittyvä tekninen itsearviointityökalu auttavat hyvinvointialuetta suunnittelemaan ja seuraamaan asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämistä strategian tavoitteiden mukaisesti. Itsearviointityökalun avulla voi priorisoida tehtäviä ja seurata niiden etenemistä.
Strategian toteutumisen seuranta
Vastuu strategian toimeenpanosta on palvelunjärjestäjillä ja -tuottajilla sekä kaikilla palveluyksiköillä ja sidosryhmillä, jotka toiminnallaan voivat edistää tavoitteita.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen tehtävänä on seurata ja arvioida toimeenpanoa. Keskus julkaisee vuosittain strategian seurantaraportin sekä vuonna 2024 väliarvioinnin ja vuonna 2026 loppuarvioinnin tavoitteiden toteutumisesta.
Lisätietoa toimenpideohjelmasta ja itsearviointityökalusta antavat:
Hanna Toiviainen, ohjelmapäällikkö, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, hanna.toiviainen(a)ovph.fi, p. 040 4855 493
Tuija Ikonen, johtaja, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, tuija.ikonen(a)ovph.fi,
p. 040 579 5482