Siirry sisältöön
Strategia

Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian seuranta- ja arviointisuunnitelma on julkaistu


Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen tehtävänä on seurata ja arvioida strategian etenemistä kansallisesti sekä koordinoida ja tukea sosiaali- ja terveydenhuollon toimijoita sen toimeenpanossa. Seuranta- ja arviointisuunnitelma (pdf) julkaistiin 22.5.2023.

Keskus laatii seuranta- ja arviointitiedon pohjalta vuosittain raportin strategian etenemisestä palvelunjärjestäjien ja -tuottajien, sosiaali- ja terveysministeriön ja sen alaisten laitosten sekä päättäjien ja väestön käyttöön. Seuranta- ja arviointitietoa käytetään myös raportoitaessa Maailman terveysjärjestö WHO:lle edistymisestä Suomessa.

Ensimmäisenä seurannan välineenä Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tuottaa itsearviointityökalun strategian toteuttamisen seurantaan hyvinvointialueille. Itsearviointityökalua pilotoidaan toukokuussa Pohjois-Karjalan, Satakunnan ja Varsinais-Suomen hyvinvointialueilla. Alkusyksystä 2023 työkalu tarjotaan kaikille hyvinvointialueille käyttöön.

Lisätietoja: erikoissuunnittelija Merja Sahlström, merja.sahlstrom(a)ovph.fi, p. 040 193 6920