Siirry sisältöön
Uutiset

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen ehdotuksia hallitusohjelmaan 4/5: Suomeen tarvitaan yhtenäinen asiakas- ja potilasturvallisuuslaki


Asiakkaan ja potilaan oikeuksia, ammattihenkilön velvollisuuksia ja palveluntuottajan velvoitteita koskevat säädökset ovat hajallaan parissakymmenessä laissa. Säädökset tulisi koota yhteen asiakas- ja potilasturvallisuuslakiin, jolloin ne olisivat nykyistä selkeämpiä ja niitä olisi helpompi noudattaa.

Vuoden 2024 alussa voimaan tuleva valvontalaki korjaa tilannetta valvontaviranomaisen näkökulmasta. Nykyistä yhtenäisemmät säädökset tarvitaan kuitenkin varmistamaan, että asiakas saa turvallista palvelua ja potilas turvallista hoitoa.

Säädöksissä kuvatut menettelyt vakavan vaaratapahtuman tai virheen jälkeen vahvistaisivat potilaan ja asiakkaan oikeuksia. Yhtenäinen lainsäädäntö yksinkertaistaisi myös palvelunjärjestäjien lakisääteistä omavalvontaa ja valvontaa.  

Lisätietoja:

Hanna Toiviainen, ohjelmapäällikkö, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, p. 040 4855 493, hanna.toiviainen(a)ovph.fi

Tuija Ikonen, johtaja, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, p. 040 579 5482, tuija.ikonen(a)ovph.fi