Asiakas- ja potilasturvallisuuden mittaristo täydentyy määrällisillä mittareilla
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus on julkaissut mittariston ensimmäisen version (1.0) konsensusryhmän raportissa Raportti asiakas- ja potilasturvallisuuden määrällisistä mittareista (pohjanmaanhyvinvointi.fi).
Jatkossa mittaristoon lisätään eniten kustannuksia aiheuttavien haittojen seurantamittareita ja sosiaalihuollon näkökulmaa. Erityisesti tarve on haavoittuvassa asemassa olevien asiakasturvallisuutta kuvaavista indikaattoreista.
Konsensusmittarit ovat esimerkki Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen koordinoimasta hyvinvointialueiden vapaaehtoisesta yhteistyöstä.
Hyvinvointialueiden konsensusmittarit välitetään keskuksen kautta osaksi kustannusvaikuttavuusmittariston (KUVA 2.0) ja vähimmäistietosisällön kehittämistä. Tavoitteena on asiakas- ja potilasturvallisuuden seurantamittarien vakiinnuttaminen osaksi hyvinvointialueiden vaikuttavuusperusteista johtamista.
Lisätietoja: Merja Sahlström, erikoissuunnittelija, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, merja.sahlstrom(a)ovph.fi, p. 040 193 6920