Siirry sisältöön
Uutiset

Asiakas- ja potilasturvallisuuden mittaristo täydentyy määrällisillä mittareilla

Asiakas- ja potilasturvallisuusmittareiden konsensusryhmä on sopinut ensimmäisistä kansallisesti yhteisistä asiakas- ja potilasturvallisuuden määrällisistä vertailumittareista. Ryhmä koostuu hyvinvointialueiden nimeämistä edustajista.

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus on julkaissut mittariston ensimmäisen version (1.0) konsensusryhmän raportissa Raportti asiakas- ja potilasturvallisuuden määrällisistä mittareista (pohjanmaanhyvinvointi.fi).

Jatkossa mittaristoon lisätään eniten kustannuksia aiheuttavien haittojen seurantamittareita ja sosiaalihuollon näkökulmaa. Erityisesti tarve on haavoittuvassa asemassa olevien asiakasturvallisuutta kuvaavista indikaattoreista.

Konsensusmittarit ovat esimerkki Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen koordinoimasta hyvinvointialueiden vapaaehtoisesta yhteistyöstä.

Hyvinvointialueiden konsensusmittarit välitetään keskuksen kautta osaksi kustannusvaikuttavuusmittariston (KUVA 2.0) ja vähimmäistietosisällön kehittämistä. Tavoitteena on asiakas- ja potilasturvallisuuden seurantamittarien vakiinnuttaminen osaksi hyvinvointialueiden vaikuttavuusperusteista johtamista.

Lisätietoja: Merja Sahlström, erikoissuunnittelija, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, merja.sahlstrom(a)ovph.fi, p. 040 193 6920