Tarkistuslista digitaalisten ja etänä annettavien sosiaali- ja terveydenhuollon palvelujen hankinta- ja ulkoistamissopimuksiin
Sosiaali- ja terveydenhuollon digitalisten ja etäpalvelujen lisääntyessä on tarpeellista varmistaa, että uudet palvelumuodot toteutetaan voimassa olevia säädöksiä ja turvallisuutta varmistavia hyviä käytänteitä noudattaen. Tämä tarkistuslista on tehty avuksi sopimuksia laadittaessa.
Tämä tarkistuslista ei ole juridinen asiakirja eikä sitä ole tarkoitettu kilpailutusten pisteytykseen. Tarkistuslista on koottu säädös- ja viranomaisohjauksen sekä kansainvälisten suositusten pohjalta asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi. Lue lisäksi Valviran ja Fimean ohjauksesta. Tarkistuslistan sisällön ajantasaisuus tarkistetaan vuosittain.
Voit ladata ja tulostaa dokumentin tästä (pdf, 22.11.2022).
Alustaan liittyvät tarkistukset:
- Palveluun liitytään ensisijaisesti vahvan tunnistautumisen kautta. Jos asiakas tai potilas ei pysty käyttämään vahvaa tunnistautumista, vaihtoehtoisen tunnistamisen menettely on kuvattu.
- Yksilön tietosuojan varmistamisen menettelyt (henkilötietojen käsittely, arkaluonteiset tiedot, etätyötilat ja -käytänteet) on kuvattu.
- Tietoturvallinen käyttöympäristö on kuvattu.
- Digitaalisten välineiden ja palveluiden saavutettavuus on varmistettu.
- Asiakkaan tai potilaan digitaalisten välineiden ja palveluiden käyttötuen ohjaus on kuvattu.
- Digitaalisten välineiden ja palvelujen käytön perehdytys on kuvattu.
- Palvelun tuottajan teknisen tuen saatavuus ja vasteajat on määritelty ja ovat käyttötarkoitukseen nähden asianmukaiset.
- Toimintamalli etäyhteyden poikkeuksellisessa toiminnassa tai kaatuessa on kuvattu ja saatavilla henkilöstölle ja palvelua käyttävälle asiakkaille tai potilaalle.
Laiteturvallisuuden tarkistukset:
- Laiteturvallisuuden varmistaminen on kuvattu lääkinnällisiä laitteita käytettäessä huomioiden lääkinnällisten laitteiden asetus ja osaamisen varmistaminen.
- Etädiagnostiikassa tai monitoroinneissa käytettävät laitteet ja menettelyt ovat standardien mukaiset.
- Laitteiden ylläpitovastuu valmistajan määrittelemien ylläpitoaikataulujen mukaisesti on sovittu.
- Laitteiden käyttöohjeet ovat saatavilla etäkäyttäjälle.
Palvelun toteutukseen liittyvät tarkistukset:
- Asiakkaan tai potilaan digitaalisen tai etäpalvelun käytön suostumusmenettely on kuvattu.
- Alaikäisen tai vajaavaltaisen henkilön puolesta asiointi on kuvattu.
- Digitaalinen tai etäpalvelu on suunnitellun tai tarvittavan palvelun/hoidon/diagnostiikan kannalta perusteltu vaihtoehto kohderyhmälle ja arviointi tehdään asiakaskohtaisesti.
- Tarjottavalle digitaaliselle tai etäpalvelulle olemassa oleva fyysinen palveluvaihtoehto ja sen kuvaus (vaihtoehtoinen palvelu ja palveluntuottaja) on työntekijöiden ja asiakkaiden saatavilla.
- Palveluihin liittyvät asiakas- ja potilasasiakirjamerkintöjen kirjaamiskäytännöt on kuvattu.
- Menettelyt ja frekvenssi asiakaspalautteen ja asiakaskokemuksen keräämiseksi on kuvattu.
- Menettelyt henkilöstön käyttökokemusten ja palautteen keräämiseksi on kuvattu.
Etäpalveluun liittyvän lääkehoidon turvallisuuden tarkistukset:
- Lääkitysturvallisuuden varmistamisen menettelyt on kuvattu.
- Palveluntuottaja sitoutuu siihen, että etänä määrättävät lääkehoidot noudattavat Käypä hoito -suosituksia ja vallitsevia käytäntöjä (esim. antibiootit, PKV-lääkkeet ja akuuttilääkkeet).
- Palveluntuottaja sitoutuu PKV-lääkkeiden määräämiseen vain pitkällisessä hoidossa.
- Lääkehoitojen ohjeistus henkilöstölle on kuvattu.
*PKV = pääasiallisesti keskushermostoon vaikuttava.