Uusi työkalu asiakasturvallisuuden tarkasteluun sosiaalityössä
Työkalua voi hyödyntää asiakasturvallisuuden kokonaisuuden tarkasteluun tai valitsemalla tarkastelun kohteeksi tietyn näkökulman osatekijöineen. Sosiaalihuollon eri palveluissa ja tehtäväalueilla kuvausta voi hyödyntää toimintaan soveltuvalla tavalla, ja sitä voi käyttää myös osana perehdytystä ja koulutusta.
Työkalu koostuu seuraavista materiaaleista:
- Asiakasturvallisuuden kuvauksen käyttötarkoitus
- Asiakasturvallisuuden ilmeneminen asiakkaan palvelukokemuksena
- Asiakasturvallisuuden ilmeneminen ammattilaisen toimintana
- Asiakasturvallisuuden ilmeneminen organisaation toimintana
- Asiakasturvallisuuden kuvaus sosiaalityössä tukimateriaali
Työkalu on valmisteltu Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksessa asiantuntijatyönä ja Sosiaalialan asiantuntijatyöryhmässä, jonka sosiaali- ja terveysministeriö on nimennyt. Työkalu on ollut kommenttikierroksella Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen verkostoissa, ja se on hyväksytty Asiantuntijaneuvostossa.
Lisätiedot: Eija Savelius-Koski, sosiaalihuollon erityisasiantuntija, eija.savelius-koski(a)ovph.fi ja Satu Koskela, johtava asiantuntija, satu.koskela(a)ovph.fi