Tieto ja taito ovat turvallisen toiminnan perusta
Työpaja liittyi vuosien 2027–2031 asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian valmisteluun, ja siihen osallistui noin 100 henkilöä. Mukana oli sosiaali- ja terveysalan johtajia ja asiantuntijoita muun muassa hyvinvointialueilta, yksityisiltä palveluntuottajilta, järjestöistä ja koulutusorganisaatioista.
Sosiaali- ja terveysalan tutkintojen tulee vastata tulevaisuuden toimintaympäristön vaatimuksiin
Muutoksessa korostuvat hoitomenetelmien, teknologioiden ja tutkimustiedon kehittyminen, avo- ja kotihoidon, etäpalveluiden ja lyhytjälkihoitoisten hoitopolkujen kasvu sekä ikääntyneiden pitkäaikais- ja monisairauksien hoidon tarpeen lisääntyminen.
Tulevaisuuden toimintaympäristön huomioivat osaamisvaatimukset liittyvät muun muassa asiakas- ja potilaskeskeisyyteen, eettiseen osaamiseen ja vastuullisuuteen, toiminnan ekologiseen ja sosiaaliseen kestävyyteen, monialaiseen yhteistyöhön ja digiosaamiseen. Entistä yksilöllisempi, kansainvälisempi ja nopeatempoisempi toimintaympäristö vaatii ammattilaisilta myös psykologista joustavuutta ja palautumiskykyä.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamista pitää vahvistaa
Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamissisällöt sote-alan koulutuksissa eivät muodosta vielä eheää kokonaisuutta. Pohjoismaista potilasturvallisuuden osaamisen ja taitojen viitekehystä (A Nordic framework for patient safety knowledge and skills) hyödynnetään, kun sosiaali- ja terveysalan koulutuksen järjestäjät päivittävät opetussuunnitelmiaan.
Tieto ja taito ovat turvallisen toiminnan perusta. Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamisessa ei kuitenkaan ole kyse pelkästään yksilön tiedosta, taidosta ja asenteesta, vaan se on osa laajempaa järjestelmää, jossa koulutus, käytäntö, johtaminen ja kulttuuri yhdistyvät.
Ammattiin valmistuneiden on jatkuvasti ylläpidettävä ja kehitettävä ammattitaitoaan. Osaamista on myös varmistettava läpi koko työuran. Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamiskeskusverkostot, joiden muodostumista Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus edistää osana nykyistä asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaa, voisivat osaltaan tukea jatkuvaa oppimista.
Organisaatioiden johdon ja työyhteisöjen on edistettävä yhdessä turvallisuuskulttuuria ja työhyvinvointia. Myös kansallisella ohjauksella on merkityksensä. Sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilölakien kokonaisuudistuksessa lainsäädännön ytimenä tulee säilyä asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistaminen.