Sote-ammattilaisten turvallisuusosaamisen vaatimukset ja työnjako on suunniteltava huolella ammattihenkilölainsäädäntöä uudistettaessa
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisia koskevaa sääntelyä aiotaan vähentää
Petteri Orpon hallitus toteuttaa ammattihenkilölain kokonaisuudistuksen. Jatkossa säänneltäisiin vain niitä sosiaali- ja terveydenhuollon ammatteja, joissa sääntely on välttämätöntä asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi. Tavoitteena on myös lisätä joustavuutta sosiaali- ja terveysalan henkilöstön työnjakoon.
Hallitus antaa esityksen ammattihenkilölainsäädännön muutoksista lokakuussa 2025.
Kuuden kohdan yhteinen ymmärrys
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus järjesti kutsutilaisuuden kaikkien hyvinvointialueiden eri ammattiryhmien johtajille.
Tilaisuudessa kiinnitettiin huomiota kuuteen tärkeään seikkaan asiakas- ja potilasturvallisuuden kannalta:
- Sosiaali- terveysalan ammattilaisten turvallisuusosaaminen ja sen jatkuva ylläpito ovat lähtökohtia turvallisille palveluille.
- Ammattihenkilölainsäädännön uudistaminen luo mahdollisuuden vahvistaa ammattilaisten osaamisperusteita, työnjakoa ja yhteistyötä siten, että asiakkaille tai potilaille ei aiheudu vältettävissä olevaa haittaa tai vahinkoa. Lainsäädännön tulisi tukea osaamisperusteista työnjakoa, jossa jokaisen ammattilaisen vastuut ja rajat ovat selkeät.
- Erityisesti haavoittuvassa asemassa olevien tai erityistä tukea tarvitsevien asiakkaiden parissa toimivien sosiaali- ja terveysalan työntekijöiden turvallisuusosaaminen on varmistettava säädöksiin perustuen.
- Turvallisuuden kannalta on erityisen tärkeää kiinnittää huomiota saumakohtiin, joissa asiakas tai potilas siirtyy hoidosta tai palvelusta toiseen.
- Lainsäädäntöön tulisi sisällyttää yhtenäiset menettelytavat haitta- ja vaaratapahtumien sekä epäkohtien kertakirjaamiseksi tietojärjestelmiin sekä niistä oppimiseksi.
- Työnantajan vastuut ja velvoitteet asiakas- ja potilasturvallisuuden ylläpitämisessä tarvitsee määritellä.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus korostaa koulutuksen ja osaamisen merkitystä
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen näkemys on, että säädöksillä tulee varmistaa sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten riittävä turvallisuusosaaminen ja koulutus.
Pohjoismaisena yhteistyönä tullaan julkaisemaan ne asiakas- ja potilasturvallisuuden tiedot ja taidot, jotka jokaisella sote-ammattilaisella tulisi olla. ”Tarvitaan lisää asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutustarjontaa perusopintoihin ja läpi ammattilaisen koko työuran”, kertoo keskuksen johtaja, potilasturvallisuuden professori Tuija Ikonen.
Sote-henkilöstön riittävyys ja saatavuus tarvitsee turvata. ”Työnjaon kehittämisen tuleeolla huolellisesti harkittua ja hallittua, jotta se toteutuu turvallisesti ja vahvistaa alan veto- ja pitovoimaa”, sanoo johtava asiantuntija Satu Koskela.
Johtava asiantuntija Nora Hiivala esitteli haitta- ja vaaratapahtumien ilmoitus- ja oppimismenettelyjen uudistamista modernin teknologian avulla. ”Silloin kun riskit realisoituvat, haitoista kertyvää tietoa pitäisi käyttää asiakas- ja potilasturvallisuuden parantamisessa.”
Lisätietoja:
Tuija Ikonen, johtaja, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, tuija.ikonen@ovph.fi, 040 579 5482
Satu Koskela, johtava asiantuntija, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, satu.koskela@ovph.fi, 040 513 9429