Siirry sisältöön
Uutiset

Sidosryhmien tapaamisissa nousi esille konkreettisia asioita asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämiseksi


Olemme tavanneet viime kuukausina seuraavien sidosryhmien edustajia: Mannerheimin lastensuojeluliitto, Hyvinvointiala HALI, Lääketeollisuus, valtiovarainministeriö, Suomen Lääkäriliitto, THL ja Valvira.

Olemme tavanneet myös hyvinvointialueiden hoitotyön professiojohtajia ja terveydenhuollon ylitarkastajia sosiaali- ja terveysministeriön koordinoimassa verkostossa sekä lääkitysturvallisuusasioista vastaavia asiantuntijoita ministeriössä.

Olemme vierailleet mm. Vaikuttavuuskeskuksessa ja Pirkanmaan hyvinvointialueella tapaamassa asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämisen, laadun ja omavalvonnan/valvonnan asiantuntijoita.

Käydyissä keskusteluissa on noussut esille asioita ja konkreettisia paikkoja asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämiseksi:

  • etä- ja digipalvelut, erityisesti lasten ja nuorten mielenterveyspalvelut
  • asiakas- ja potilasturvallisuustaitoiset ammattilaiset, ammattilaisten koulutus ja osaaminen
  • lääkitys-, infektio- sekä laiteturvallisuus ja laitteisiin liittyvä tietojärjestelmäturvallisuus
  • omavalvonta ja valvonta
  • keskuksen tehtävät ja toimivalta
  • keskuksen työkalut hyvinvointialueiden, järjestäjien ja palveluntuottajien tueksi, ml. muutosten riskinarviointi -työkalu
  • keskuksen työkalut potilaille, asiakkaille ja läheisille
  • keskuksen säännöllinen asiakas- ja potilasturvallisuuden seuranta- ja arviointitehtävä, erityisesti ministeriön kansallisen strategian 2022−2026 väliarviointivuotena 2024
  • sosiaali- ja terveydenhuollon haitta- ja vaaratapahtumien ilmoitusmenettelyjen älykäs uudistaminen hyötykäyttöön, ml. lainsäädäntöön vaikuttaminen.

Aiemmista sidosryhmätapaamisista olemme kertoneet maaliskuun uutiskirjeessä ja kutsutilaisuuksista toukokuun uutiskirjeessä.

Lisätietoja: Hanna Toiviainen, ohjelmapäällikkö, hanna.toiviainen(a)ovph.fi