Siirry sisältöön
1/2025, Johdon tuki

Päijät-Hämeessä kohti turvallisempaa tulevaisuutta

Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian 2022–2026 toimeenpanon alusta asti on ollut selvää, että Päijät-Hämeen hyvinvointialue haluaa olla edistämässä visiota ”Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa vuonna 2026”. Kuluvana vuonna asiakas- ja potilasturvallisuus on otettu myös hyvinvointialueen valtuustotason sitovaksi ja laaja-alaiseksi tavoitteeksi.

Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian tehtäviä on nostettu hyvinvointialueen omavalvontasuunnitelmaan. Tällä varmistamme strategian jalkautumisen arkeen.

Asiakas- ja potilasturvallisuus on vahvasti integroitu hyvinvointialueemme omavalvontaan. Se on keskeinen ja merkittävä osa omavalvontasuunnittelua ja -seurantaa. Asiakas- ja potilasturvallisuudesta raportoidaan säännöllisesti omavalvonnan osavuosikatsauksissa ja vuosikatsauksissa sekä hyvinvointialueen johtoryhmässä ja aluevaltuustossa. Raportointi on julkista ja perustuu avoimuuteen.

Omavalvontatiimi koordinoi asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanoa

Asiakas- ja potilasturvallisuusasiantuntijat ovat tunnistaneet strategian neljän kärjen osalta asiantuntijat sekä vastuuhenkilöt, jotka omissa tehtävissään edistävät strategian toimeenpanoa. On myös tunnistettu palvelustrategian, henkilöstöohjelman ja osallisuusohjelman tehtäviä ja tavoitteita, jotka tukevat asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanoa hyvinvointialueella. Tunnistamalla strategiaa edistäviä toimia ja tehtäviä on asiantuntijoiden työtä pystytty tekemään näkyväksi.

Lisäksi on tunnistettu strategian tehtäviä ja miten ne liittyvät asiantuntijoiden työpöydällä oleviin tai tuleviin hankkeisiin, projekteihin ja työtehtäviin.

Strategian tavoitteita ja tehtäviä on tunnistettu ja itsenäisesti edistetty eri toimialueilla

Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaa on edistetty työpajoissa, joita on järjestetty keväällä ja syksyllä. Kevään työpajojen teemana on ollut katsaus edelliseen vuoteen sekä kuluvan vuoden tavoitteiden ja tehtävien läpikäyminen yhdessä. Syksyn työpajoissa on arvioitu, missä olemme onnistuneet ja palautettu muistiin itsearvioinnin tekemistä. Lisäksi työpajoissa on tutustuttu Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen materiaaliin.

Strategian toimeenpanon edistyessä on ollut ilahduttavaa huomata, miten eri toimialueilla on tunnistettu ja itsenäisesti edistetty strategian toimeenpanon tavoitteita ja tehtäviä. Nämä ovat lisäksi vahvistaneet hyvinvointialueen asiantuntijoiden yhteistyötä ja ymmärrystä toistensa substanssiosaamisesta.

Palaute asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanosta ja sen arvioinnin toteutuksesta on rohkaissut asiakas- ja potilasturvallisuustyön jatkamiseen ja vahvistanut viestiä, että yhdessä voimme onnistua!

Lue seuraavaksi:
1/2025, Pääkirjoitus
Asiakkaan ja potilaan osallisuus – missä mennään?

Potilaslain (laki potilaan asemasta ja oikeuksista) voimaantulosta on kulunut jo yli 30 vuotta, ja asiakaslain (laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista) voimaantulosta 24 vuotta. Näiden vuosikymmenten aikana on otettu edistysaskeleita asiakkaiden roolin vahvistamiseksi sote-palveluissa.

1/2025, Asiakkaan ääni
Uniapneaa sairastavat kaipaavat tietoa omahoidon tueksi

Ensitietopäivät ja laiteopastukset ovat tärkeitä tietolähteitä uniapneaa sairastaville. Ilman tietoa on vaikeaa sitoutua omahoitoon ja huolehtia siitä oikealla tavalla.