Päijät-Hämeessä kohti turvallisempaa tulevaisuutta

Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian tehtäviä on nostettu hyvinvointialueen omavalvontasuunnitelmaan. Tällä varmistamme strategian jalkautumisen arkeen.
Asiakas- ja potilasturvallisuus on vahvasti integroitu hyvinvointialueemme omavalvontaan. Se on keskeinen ja merkittävä osa omavalvontasuunnittelua ja -seurantaa. Asiakas- ja potilasturvallisuudesta raportoidaan säännöllisesti omavalvonnan osavuosikatsauksissa ja vuosikatsauksissa sekä hyvinvointialueen johtoryhmässä ja aluevaltuustossa. Raportointi on julkista ja perustuu avoimuuteen.
Omavalvontatiimi koordinoi asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanoa
Asiakas- ja potilasturvallisuusasiantuntijat ovat tunnistaneet strategian neljän kärjen osalta asiantuntijat sekä vastuuhenkilöt, jotka omissa tehtävissään edistävät strategian toimeenpanoa. On myös tunnistettu palvelustrategian, henkilöstöohjelman ja osallisuusohjelman tehtäviä ja tavoitteita, jotka tukevat asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanoa hyvinvointialueella. Tunnistamalla strategiaa edistäviä toimia ja tehtäviä on asiantuntijoiden työtä pystytty tekemään näkyväksi.
Lisäksi on tunnistettu strategian tehtäviä ja miten ne liittyvät asiantuntijoiden työpöydällä oleviin tai tuleviin hankkeisiin, projekteihin ja työtehtäviin.
Strategian tavoitteita ja tehtäviä on tunnistettu ja itsenäisesti edistetty eri toimialueilla
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaa on edistetty työpajoissa, joita on järjestetty keväällä ja syksyllä. Kevään työpajojen teemana on ollut katsaus edelliseen vuoteen sekä kuluvan vuoden tavoitteiden ja tehtävien läpikäyminen yhdessä. Syksyn työpajoissa on arvioitu, missä olemme onnistuneet ja palautettu muistiin itsearvioinnin tekemistä. Lisäksi työpajoissa on tutustuttu Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen materiaaliin.
Strategian toimeenpanon edistyessä on ollut ilahduttavaa huomata, miten eri toimialueilla on tunnistettu ja itsenäisesti edistetty strategian toimeenpanon tavoitteita ja tehtäviä. Nämä ovat lisäksi vahvistaneet hyvinvointialueen asiantuntijoiden yhteistyötä ja ymmärrystä toistensa substanssiosaamisesta.
Palaute asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanosta ja sen arvioinnin toteutuksesta on rohkaissut asiakas- ja potilasturvallisuustyön jatkamiseen ja vahvistanut viestiä, että yhdessä voimme onnistua!

Potilaslain (laki potilaan asemasta ja oikeuksista) voimaantulosta on kulunut jo yli 30 vuotta, ja asiakaslain (laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista) voimaantulosta 24 vuotta. Näiden vuosikymmenten aikana on otettu edistysaskeleita asiakkaiden roolin vahvistamiseksi sote-palveluissa.

Ensitietopäivät ja laiteopastukset ovat tärkeitä tietolähteitä uniapneaa sairastaville. Ilman tietoa on vaikeaa sitoutua omahoitoon ja huolehtia siitä oikealla tavalla.