Vinkkejä etävastaanotoille
YTHS:n keskitetyt digipalvelut, kuten hoidon tarpeen arviointi, asiointilomakkeet, etävastaanotot ja sähköinen terveystietoalusta, tekevät terveydenhuollosta helpommin saavutettavaa ajasta ja paikasta riippumatta. Verkkopalvelut tukevat myös itsehoitoa ja terveydenseurantaa, mikä tarjoaa korkeakouluopiskelijoille joustavan tavan huolehtia hyvinvoinnistaan.
Hyvän etävastaanoton peruselementit
Hyvä etävastaanotto edellyttää huolellista suunnittelua ja toteutusta, jotta sen edut voidaan maksimoida ja sudenkuopat välttää. Teknologian tuomasta avusta huolimatta tärkeintä on sen taustalla työskentelevä ammattitaitoinen hoitohenkilöstö.
- Viestintä on avainasemassa etävastaanotolla. Lääkärin tai hoitajan ja potilaan välisen viestinnän tulee olla sujuvaa, selkeää ja tehokasta. Laadukas videoyhteys ja helppokäyttöiset viestintätyökalut ovat välttämättömiä, jotta diagnoosit ja hoitosuositukset välittyvät oikein ja potilas ymmärtää saamansa ohjeet.
- Teknologian luotettavuus on kriittistä. Järjestelmien on oltava käyttäjäystävällisiä ja varmoja, jotta sekä lääkärit että potilaat voivat käyttää niitä vaivattomasti. Tämä varmistaa, että potilasdata on aina saatavilla ja suojattu asianmukaisesti. Myös varajärjestelmät ovat tärkeitä viestinnän turvaamiseksi.
- Myös etävastaanotolla potilasturvallisuuden on oltava etusijalla. Terveydenhuollon ammattilaisen on kyettävä arvioimaan, milloin etävastaanotto riittää ja milloin taas potilas on ohjattava fyysiseen vastaanottoon tarkempaa tutkimusta varten. Potilastietojen turvallinen käsittely ja oikeiden hoitosuositusten antaminen/noudattaminen ovat keskeisiä tekijöitä myös etävastaanotoilla.
- Hyvä ohjeistus auttaa potilasta valmistautumaan etävastaanottoon ja vähentää väärinymmärrysten riskiä.
Tarkistuslista etävastaanotolle:
- Varmista näkyykö kuva ja kuuluuko ääni.
- Esittäydy kuka olet – mahdollinen Henkilökortti on hyvä olla näkyvillä.
- Varmista kuka on linjan toisessa päässä.
Vaikka olisitte vahvan tunnistautumisen kautta linjoilla – tekniset yhdistämisongelmat ovat mahdollisia
Kysy potilaan nimi (etu- ja sukunimi) ja tarvittaessa lisätietoa esim. opiskelupaikka tai kotiosoite tai sotu tai sen loppuosa. - Onko etävastaanotto potilaalle aiemmin tuttua?
Muistuta, että videoyhteys on turvallinen ja että etäkäynti vastaa tavanomaista, luottamuksellista vastaanottoa. - Jos kirjoitat tai etsit tietoa verkosta videoyhteyden aikana (esim. katsot toisesta näytöstä), selitä potilaalle syy tekemiseesi ääneen.
- Kysy lopuksi, miten etävastaanotto onnistui.
Kokeeko potilas pärjäävänsä sairautensa/oireensa kanssa paremmin vastaanoton jälkeen?
Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusta ja opetusta halutaan kehittää ja yhtenäistää. Tähän työhön perustetaan osaamiskeskuksia, joiden verkostoon kootaan yliopistoja, korkeakouluja, toisen asteen oppilaitoksia, hyvinvointialueita, kolmannen sektorin toimijoita ja asiantuntijajärjestöjä.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tarjosi yhteistyökumppaneilleen viestinnällistä esiintymis- ja vaikuttajakoulutusta. Kouluttajana toimi Helena Åhman, joka on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun keskusteluälykkyyden ja mielen johtamisen työelämäprofessori sekä palkittu tietokirjailija ja valmentaja.