Siirry sisältöön
2/2024, Digipalvelut

Uusi kehittämislinja haluaa ehkäistä palvelujen digitalisaation aiheuttamaa syrjäytymistä

Digipalvelujen kehittämislinjan tarkoituksena on varmistaa, että palvelujen digitalisaatio ei tiputa ketään sote-palvelujen ulkopuolelle. Tähän pyritään ottamalla palvelunkäyttäjiä mukaan digipalvelujen kehittämiseen. Mukaan toivotaan kattavasti erilaisia järjestöjä, ei vain potilasjärjestöjä.

Kehittämislinja haluaa saada aikaan konkreettisen toimintamallin sen varmistamiseen, että syrjäytymisriski huomioidaan sote-palveluja digitalisoitaessa.  

Kaikki eivät voi käyttää digipalveluja

Digipalvelut kehittyvät nopeasti ja uusia palveluja otetaan käyttöön. Kaikilla ei kuitenkaan ole riittävää osaamista tai mahdollisuutta käyttää digipalveluita. Niiden rinnalle tarvitaan myös lähipalveluita.

Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE otti kantaa digitaidottomien syrjäytymiseen yhteiskunnassa. ETENEn mukaan julkisia digitaalisia palveluja ja viranomaisasiointia kehittäessä tulisi varmistaa, että digitaidoiltaan erilaiset ihmiset pystyvät käyttämään palveluja ja hyötymään niistä.

Mukaan toivotaan eri tahojen ja organisaatioiden asiantuntijoita

Kehittämislinjoissa on tavoitteena tuottaa yhdessä asiakas- ja potilasturvallisuutta parantavia kansallisesti yhtenäisiä työkaluja sosiaali- ja terveydenhuoltoon.

Työkalut edistävät ja tukevat asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamista, osaamista ja tiedon levitystä. Ne voivat olla esimerkiksi toimintamalleja, toimintatapa- ja prosessikuvauksia, suosituksia, tarkistuslistoja, mittareita, oppaita tai ohjeita.

Kehittämislinja perustetaan tarpeeseen

Kehittämislinjan toiminta alkaa, kun useammasta verkostosta tulee tarve tietyn asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvän teeman tai käytänteen yhtenäiselle kehittämiselle. Viimeisimpänä on käynnistynyt lasten- ja nuorten asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämislinja 2023 vuoden lopussa.  

Kehittämislinjoja koordinoi Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, ja niitä käynnistää sekä toimintaa arvioi, ohjaa ja tukee Asiantuntijaneuvosto.

Digipalvelujen kehittämislinjan toiminnan käynnistämisestä kerrotaan keskuksen verkkosivulla ja sosiaalisen median kanavissa. Jos haluat osallistua linjan toimintaan, laita viestiä noharm(a)ovph.fi.

Lue seuraavaksi:
2/2024, Pääkirjoitus
Turvallisempaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa osaamiskeskusten avulla

Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusta ja opetusta halutaan kehittää ja yhtenäistää. Tähän työhön perustetaan osaamiskeskuksia, joiden verkostoon kootaan yliopistoja, korkeakouluja, toisen asteen oppilaitoksia, hyvinvointialueita, kolmannen sektorin toimijoita ja asiantuntijajärjestöjä.

2/2024, Tapahtumat
Helena Åhman kannustaa kävelemään biisonien tavoin hiekkamyrskyjä kohden

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tarjosi yhteistyökumppaneilleen viestinnällistä esiintymis- ja vaikuttajakoulutusta. Kouluttajana toimi Helena Åhman, joka on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun keskusteluälykkyyden ja mielen johtamisen työelämäprofessori sekä palkittu tietokirjailija ja valmentaja.