Uusi kehittämislinja haluaa ehkäistä palvelujen digitalisaation aiheuttamaa syrjäytymistä
Kehittämislinja haluaa saada aikaan konkreettisen toimintamallin sen varmistamiseen, että syrjäytymisriski huomioidaan sote-palveluja digitalisoitaessa.
Kaikki eivät voi käyttää digipalveluja
Digipalvelut kehittyvät nopeasti ja uusia palveluja otetaan käyttöön. Kaikilla ei kuitenkaan ole riittävää osaamista tai mahdollisuutta käyttää digipalveluita. Niiden rinnalle tarvitaan myös lähipalveluita.
Valtakunnallinen sosiaali- ja terveysalan eettinen neuvottelukunta ETENE otti kantaa digitaidottomien syrjäytymiseen yhteiskunnassa. ETENEn mukaan julkisia digitaalisia palveluja ja viranomaisasiointia kehittäessä tulisi varmistaa, että digitaidoiltaan erilaiset ihmiset pystyvät käyttämään palveluja ja hyötymään niistä.
Mukaan toivotaan eri tahojen ja organisaatioiden asiantuntijoita
Kehittämislinjoissa on tavoitteena tuottaa yhdessä asiakas- ja potilasturvallisuutta parantavia kansallisesti yhtenäisiä työkaluja sosiaali- ja terveydenhuoltoon.
Työkalut edistävät ja tukevat asiakas- ja potilasturvallisuuden johtamista, osaamista ja tiedon levitystä. Ne voivat olla esimerkiksi toimintamalleja, toimintatapa- ja prosessikuvauksia, suosituksia, tarkistuslistoja, mittareita, oppaita tai ohjeita.
Kehittämislinja perustetaan tarpeeseen
Kehittämislinjan toiminta alkaa, kun useammasta verkostosta tulee tarve tietyn asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyvän teeman tai käytänteen yhtenäiselle kehittämiselle. Viimeisimpänä on käynnistynyt lasten- ja nuorten asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämislinja 2023 vuoden lopussa.
Kehittämislinjoja koordinoi Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, ja niitä käynnistää sekä toimintaa arvioi, ohjaa ja tukee Asiantuntijaneuvosto.
Digipalvelujen kehittämislinjan toiminnan käynnistämisestä kerrotaan keskuksen verkkosivulla ja sosiaalisen median kanavissa. Jos haluat osallistua linjan toimintaan, laita viestiä noharm(a)ovph.fi.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusta ja opetusta halutaan kehittää ja yhtenäistää. Tähän työhön perustetaan osaamiskeskuksia, joiden verkostoon kootaan yliopistoja, korkeakouluja, toisen asteen oppilaitoksia, hyvinvointialueita, kolmannen sektorin toimijoita ja asiantuntijajärjestöjä.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tarjosi yhteistyökumppaneilleen viestinnällistä esiintymis- ja vaikuttajakoulutusta. Kouluttajana toimi Helena Åhman, joka on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun keskusteluälykkyyden ja mielen johtamisen työelämäprofessori sekä palkittu tietokirjailija ja valmentaja.