Siirry sisältöön
2/2024, Pääkirjoitus

Turvallisempaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa osaamiskeskusten avulla

Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusta ja opetusta halutaan kehittää ja yhtenäistää. Tähän työhön perustetaan osaamiskeskuksia, joiden verkostoon kootaan yliopistoja, korkeakouluja, toisen asteen oppilaitoksia, hyvinvointialueita, kolmannen sektorin toimijoita ja asiantuntijajärjestöjä.

Osaamiskeskukset tarjoavat eri toimijoille oivan alustan, jossa voidaan yhdessä kehittää peruskoulutuksen asiakas- ja potilasturvallisuusopetusta sekä vahvistaa sote-ammattilaisen turvallisuusosaamista läpi työuran.

Verkostojen rakentaminen on alkamassa

Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutuksen osaamiskeskusten muodostamiseen tähtäävä työ on hyvässä vauhdissa. Verkostojen rakentaminen on alkamassa kaikilla sosiaali- ja terveydenhuollon yhteistyöalueilla. Tulevaisuudessa Suomessa tulee olemaan viisi osaamiskeskusta.

Osaamiskeskuksissa on tarkoitus:

  • koordinoida, suunnitella ja kehittää moniammatillista perus- ja täydennyskoulutustarjontaa
  • laatia suositukset ammattiryhmäkohtaisista osaamiskriteereistä valtakunnallisessa yhteistyössä
  • laatia asiakas- ja potilasturvallisuuden jatko-opintokokonaisuuksia tai erityispätevyyksiä
  • tarjota opetushenkilöstölle koulutusta asiakas- ja potilasturvallisuuden sisällöistä ja niiden opettamisesta.

Asiakas- ja potilasturvallisuus on huomioitu koulutuksessa

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus selvittää parhaillaan, miten WHO:n laatiman potilasturvallisuuden opetussuunnitelman sisällöt kuuluvat sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden peruskoulutukseen Suomessa.

Kansainvälinen kuva on se, että asiakas- ja potilasturvallisuus on sisällytetty sote-alan opetussuunnitelmiin hyvin vaihtelevasti. Saamme Suomessa olla ylpeitä, sillä tekeillä olevassa selvityksessämme on havaittu, että asiakas- ja potilasturvallisuus on kyllä huomioitu sote-koulutuksissa.

Viesti opettajakunnalta tosin on, että asian kokonaisymmärtäminen saattaa jäädä irralliseksi, jos koulutuksessa ei ole selkeästi määriteltyä opintokokonaisuutta asiakas- ja potilasturvallisuudesta.

Aikaisemmat tutkimukset myös osoittavat, että potilasturvallisuuden opetussisällöt eivät ole useinkaan selkeästi näkyvillä opetussuunnitelmassa. Opetussuunnitelma on työväline koulutusten tavoitteiden ja sisältöjen suunnittelulle.

Työkalu auttaa arvioimaan opetussuunnitelmien ja opintojaksojen kuvauksia

WHO (2011) on korostanut, että asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutuksen tulee sisältää muun muassa asiakas- ja potilasturvallisuuden käsitteistön, asiakkaiden osallisuuden, sote-järjestelmän monimutkaisuuden ymmärtämisen, riskienhallinnan ja inhimilliset tekijät. Hyvä potilasturvallisuuskulttuuri luodaan moniammatillisesti ja siinä sitoudutaan turvallisuuden edistämiseen ja riskien minimoimiseen.

Opetussuunnitelmien ja koulutussisältöjen tarkasteluun on erilaisia viitekehyksiä, kuten WHO:n (Patient Safety Curriculum, 2011) tai NHS:n (Curriculum Guidance for Delivering the NHS Patient Safety Syllabus, 2019) laatimat apuvälineet.  

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus on koostanut asiantuntijoiden ja kouluttajien tuella WHO:n viitekehykseen perustuvan työkalun, joka auttaa sosiaali- ja terveysalan opetussuunnitelmien ja opintojaksojen kuvausten arviointia. Työkalu on saatavilla keskuksen nettisivuilta, ja siitä kerrotaan myös tämän NO HARM -lehden artikkelissa Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusta, perehdytystä ja arjen osaamista halutaan varmistaa läpi työuran.

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen asiantuntijat ovat osallistuneet pohjoismaiseen yhteistyöhön, jossa on laadittu potilasturvallisuuden osaamisen ja taitojen viitekehys “A Nordic framework for knowledge and skills in patient safety”. Myös tätä viitekehystä voi käyttää apuvälineenä sosiaali- ja terveydenhuollon ammattilaisten perus- ja täydennyskoulutuksen sisällön suunnittelussa ja arvioinnissa. Yhteispohjoismainen julkistamiswebinaari pidetään 16. joulukuuta 2024.  

Lue seuraavaksi:
2/2024, Tapahtumat
Helena Åhman kannustaa kävelemään biisonien tavoin hiekkamyrskyjä kohden

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tarjosi yhteistyökumppaneilleen viestinnällistä esiintymis- ja vaikuttajakoulutusta. Kouluttajana toimi Helena Åhman, joka on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun keskusteluälykkyyden ja mielen johtamisen työelämäprofessori sekä palkittu tietokirjailija ja valmentaja.

2/2024, Verkostoyhteistyö
Itä-Suomessa tehdään yhteistyötä yli hyvinvointialuerajojen

Itä-Suomessa on tehty jo kymmenen vuoden ajan tiivistä verkostoyhteistyötä eri hyvinvointialueiden välillä asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämiseksi. Verkostossa laadittuja ja toimivaksi todettuja malleja hyödyntämällä säästetään niukkoja asiantuntijaresursseja.