Seitsemäs pohjoismainen potilasturvallisuuden ja laadun konferenssi järjestettiin Oslossa
Ensimmäisenä iltana eli keskiviikkona bussi vei meidät Akerhusin yliopistolliseen sairaalaan, jossa kuulimme heidän potilasturvallisuustyöstään. Saimme katsauksen myös robottikirurgiaan sekä digitaalisten sairauskertomusten käyttöön satunnaistettujen kontrolloitujen tutkimusten toteutuksessa.
Torstaina tekoälyä ja reflektiivisiä tiloja
Konferenssikeskuksena toimi Radisson Blu Scandinavia Hotel, jossa torstai alkoi ensimmäisellä keynote-puheenvuorolla. Lääketieteen tohtori David Bates Brigham and Women’s Hospitalista Bostonista puhui siitä, miten tekoälyn avulla voidaan seurata hoitojen haittavaikutuksia potilastietojärjestelmästä sekä miten tulosten avoin raportointi parantaa potilasturvallisuutta.
Toisen keynote-puheenvuoron piti professori Siiri Wiig Stavangerin yliopistosta Norjasta. Hän aiheenaan olivat reflektiiviset tilat potilasturvallisuuden kehittämisessä.
Torstain muissa sessioissa teemoina olivat muun muassa hoidon kehittäminen yhdessä palveluiden käyttäjien kanssa, kansallinen turvallisuustutkinta, mittaaminen, juurisyyanalyysit, terveysteknologia, kirurgisen hoidon laadun parantaminen ja riskien vähentäminen hoitoketjuissa.
Perjantaina viimeisten vuosikymmenien kehitys
Perjantai alkoi kolmannella keynote-puheenvuorolla, jonka piti professori Rebecca Lawton Leedsin yliopistosta Englannista. Hän tarkasteli ikäihmisen siirtymistä sairaalasta kotiin.
Neljännessä keynote-puheenvuorossa käsiteltiin potilasturvallisuuden matkaa viimeisimmän 40 vuoden ajalta. Puhujana oli professori Stig Harthug Bergenin yliopistosta Norjasta.
Muina teemoina olivat muun muassa turvallisuuskulttuurin kehittäminen, käyttäytymistiedon hyödyntäminen muutosstrategioiden vahvistamisessa, resilienssin vahvistaminen, johtajuus, työympäristö ja koulutus.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksessa tehtävä työ oli esillä
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen lääkitysturvallisuuskoordinaattori Marianne Kuusisto järjesti yhdessä HUSin lääkitysturvallisuuspäällikkö Lotta Schepelin kanssa lääkitysturvallisuussession. Sen tavoitteisiin kuului pohjoismaisen lääkitysturvallisuusverkoston luominen.
Konferenssissa esiteltiin myös Pohjoismaiden ministerineuvoston rahoittamaa hanketta, jossa laaditaan yhteispohjoismainen viitekehys potilasturvallisuusosaamiselle. Tässä työssä ovat keskuksesta olleet mukana koulutusylilääkäri Saara Ketola, erikoistuva lääkäri Elisa Hupa ja johtaja Tuija Ikonen.
Konferenssissa oli myös posteri Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen verkkosivulla julkaistusta Riskipistelaskimesta. Sen avulla voidaan arvioida, minkälaista osaamista lääkinnällisen laitteen käytössä tarvitaan. Posterin esitteli lääkäri Annika Takala.
Innostavat ja vauhdikkaat posterisessiot
Suomalaiset seurasivat konferenssia myös siitä näkökulmasta, mitä järjestelyistä voi oppia. Keskustelua herättivät erityisesti nopeat posterisessiot.
Jokaiselle posterille oli varattu 60 sekuntia. Siinä ajassa esittäjät vakuuttivat yleisön siitä, miksi posteriin kannattaa tulla tutustumaan. Esittäjien jono eteni lavalla tiukasti aikataulun mukaisesti.
Seuraavaksi Helsinki
Suomella on kunnia järjestää seuraava NSQH-konferenssi, ja se pidetään Helsingissä. Järjestelyistä vastaavat Helsingin sairaala, HUS sekä Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus Pohjanmaan hyvinvointialueelta.
Konferenssiin on tiedossa kaksi uudistusta. Suomessa terveydenhuollon potilasturvallisuustyötä tehdään rinnakkain sosiaalihuollon asiakasturvallisuustyön kanssa, joten edustajia toivotaan mukaan molemmilta osa-alueilta. Pohjoismaiden lisäksi myös Baltian maat toivotetaan lämpimästi tervetulleiksi.
Merkitse konferenssin ajankohta 27.-28.8.2026 kalenteriisi jo nyt!
Kuvassa vasemmalta: Liisa Keikkonen, Saara Ketola, Elisa Hupa, Merja Sahlström, Marianne Kuusisto, Tuija Ikonen ja Sanna Kaski
Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusta ja opetusta halutaan kehittää ja yhtenäistää. Tähän työhön perustetaan osaamiskeskuksia, joiden verkostoon kootaan yliopistoja, korkeakouluja, toisen asteen oppilaitoksia, hyvinvointialueita, kolmannen sektorin toimijoita ja asiantuntijajärjestöjä.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tarjosi yhteistyökumppaneilleen viestinnällistä esiintymis- ja vaikuttajakoulutusta. Kouluttajana toimi Helena Åhman, joka on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun keskusteluälykkyyden ja mielen johtamisen työelämäprofessori sekä palkittu tietokirjailija ja valmentaja.