NO HARM -artikkelit
Uuden asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian valmistelu vuosille 2027−2031 on aloitettu hyvissä ajoin. Asiakkaat ja potilaat ovat olleet valmistelussa aktiivisesti mukana.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen sosiaalialan asiantuntijaryhmä on saanut neljä uutta jäsentä. Pyysimme heitä kertomaan ammatillisesta taustastaan sekä näkökulmastaan asiakas- ja potilasturvallisuuden parantamiseen. Kysyimme myös, mitä heidän omalla alueellaan on asiakas- ja potilasturvallisuuden suhteen ollut viime aikoina pinnalla.
Kansalaisten luottamus sote-palveluihin on heikentynyt 2020-luvulla. Miten voimme palauttaa luottamuksen ja varmistaa turvalliset palvelut ja hoidon?
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian kärjen 1 tavoitteiden toteutuminen etenee vahvasti. Toteutumisprosentti on 70.
Pohjois-Savon hyvinvointialueella on tutkittu monialaisen intervention vaikuttavuutta paljon palveluita käyttävien asiakkaiden kohdalla. Tutkimuksessa havaittiin, että intervention jälkeen sosiaalihuollon asiakasmerkinnät hieman lisääntyivät samalla kun perusterveydenhuollon ja erikoissairaanhoidon merkinnät vähenivät.
No Harm -webinaarin tavoitteena oli kartoittaa sote-säästöjen taloudellisia seurauksia, tuoda laajempi kansainvälinen näkökulma turvallisuuden kustannuksiin ja kuvata hyvinvointialuejohtajien arjen haasteita.
Tältä sivulta löydät asiakas- ja potilasturvallisuuteen liittyviä lukuvinkkejä.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusta ja opetusta halutaan kehittää ja yhtenäistää. Tähän työhön perustetaan osaamiskeskuksia, joiden verkostoon kootaan yliopistoja, korkeakouluja, toisen asteen oppilaitoksia, hyvinvointialueita, kolmannen sektorin toimijoita ja asiantuntijajärjestöjä.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tarjosi yhteistyökumppaneilleen viestinnällistä esiintymis- ja vaikuttajakoulutusta. Kouluttajana toimi Helena Åhman, joka on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun keskusteluälykkyyden ja mielen johtamisen työelämäprofessori sekä palkittu tietokirjailija ja valmentaja.