Digituen merkitys – varmistetaan, että kukaan ei jää sote-palveluissa digitaalisen kehityksen ulkopuolelle
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja siihen kytkeytyvä toimenpideohjelma nostavat digituen kehittämisen yhdeksi strategiakauden 2022–2026 tärkeäksi teemaksi. Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tukee strategian toimeenpanoa ja koordinoi sitä helpottavien työkalujen tuottamista.
Tänä vuonna keskus on julkaissut digipalvelujen riskien arviointityökalun, jonka avulla voidaan arvioida sosiaali- ja terveydenhuollon etä- ja digipalvelujen toiminnallisia riskejä (Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus 2024). Riskien arvioinnissa on tunnistettu, että kansalaisten ohjaamisella ja tukemisella voidaan varmistaa, ettei kukaan jää digitaalisen kehityksen ulkopuolelle.
Hyvinvointialueiden tueksi ollaan tekemässä tarkistuslistaa, jonka avulla organisaatiot voivat tarkistaa, ovatko ne huomioineet digituen näkökulmasta tarvittavat asiat organisaatiossaan.
Tämän lisäksi hyvinvointialueiden ja sidosryhmien kanssa yhteistyössä levitetään digituen käytänteitä, joita eri organisaatioissa on jo käytössä.
Digituen tarjoamisen nykytilaa selvitettiin
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus lähetti syksyllä 2023 hyvinvointialueille, Helsingin kaupungille ja HUSille kyselyn, jonka osana kartoitettiin, miten organisaatiot huomioivat asiakkaan digituen. Kyselyyn vastasi 17 organisaatiota. Sen mukaan digitukea järjestetään kattavasti, sillä vain yhdessä vastauksessa todettiin, ettei organisaatiossa tarjota digitukea asiakkaille.
Vastaajien mukaan digitukea tarjotaan muun muassa verkkosivuilla erilaisten ohjeiden muodossa ja etätukena puhelimitse, sähköpostitse tai erillisen palaute- ja viestikanavan kautta. Digitukea tarjotaan myös livenä eri tapahtumissa, palvelujen yhteydessä, kotikäynneillä, klinikka-/diagnoosikohtaisesti ja jalkautuvana digitukena.
Digitukea kehitetään
Vastausten perusteella digituen kehittäminen on ajankohtaista monissa organisaatioissa, ja kehittämisessä huomioidaan erityisesti asiakkaiden osallisuus.
Monin paikoin digitukea kehitetään ja toteutetaan osana hankkeita, projekteja tai opintoja. Tämä voi kuvastaa sitä, että digituki ei ole vielä vakiintunut osaksi kaikkien organisaatioiden toimintaa.
Vastauksissa nousi esille myös yhteistyön tekeminen kolmannen sektorin kanssa digituen tarjoamisessa. Tätä sidosryhmäyhteistyötä pyritään kehittämään asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimenpiteillä.
Nettisivuilta löytyy tietoa vaihtelevasti
Tätä kirjoitusta varten käytiin läpi hyvinvointialueiden, HUSin ja Helsingin kaupungin nettisivuja. Siinä huomattiin, että organisaatioiden tarjoamasta digituesta löytyy nettisivuilta tietoa hyvin vaihtelevasti.
Vaikka organisaatio tarjoaisi digitukea, nettisivujen perusteella siitä voi olla vaikea löytää tietoa. 11 organisaation sivuilta löytyi tietoa digituesta joko suoralla haulla tai digitaalisten palvelujen sisältä. Viiden organisaation sivuilta löytyi haulla esimerkiksi uutisia digituesta tai eri digituen hankkeista. Seitsemän organisaation sivuilta ei digituesta löytynyt mitään tietoa.
Yhtenäisiä ohjeita tarvitaan
Sosiaali- ja terveydenhuollossa asiakkaille tarjottava digituki on vielä melko uusi asia. Organisaatiot tarvitsevat digituen järjestämiseksi yhtenäisiä ohjeita, joissa huomioidaan sosiaali- ja terveydenhuollon erityispiirteet sekä asiakas- ja potilasturvallisuus. Myös ammattilaisten digiosaamiseen tulee kiinnittää huomiota.
Uudeksi digiosaamisen osa-alueeksi on tunnistettu asiakkaiden digiosaamisen lisääminen ja ohjaus sähköisten palvelujen käyttöön (Opetushallitus 2019, 73).
Lähteet:
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus. 2024. Digipalvelujen riskien arviointityökalu. Saatavissa: https://asiakasjapotilasturvallisuuskeskus.fi/ammattilaisille-ja-opiskelijoille/materiaalipankki/kuvauksia-ja-toimintamalleja/digipalvelujen-riskien-arviointi-tyokalu/
Opetushallitus. 2019. Osaamisrakenne 2035. Alakohtaiset tulevaisuuden osaamistarpeet ja koulutuksen kehittämishaasteet – Osaamisen ennakointifoorumin ennakointituloksia. Saatavissa: https://www.oph.fi/fi/tilastot-ja-julkaisut/julkaisut/osaamisrakenne-2035
Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusta ja opetusta halutaan kehittää ja yhtenäistää. Tähän työhön perustetaan osaamiskeskuksia, joiden verkostoon kootaan yliopistoja, korkeakouluja, toisen asteen oppilaitoksia, hyvinvointialueita, kolmannen sektorin toimijoita ja asiantuntijajärjestöjä.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tarjosi yhteistyökumppaneilleen viestinnällistä esiintymis- ja vaikuttajakoulutusta. Kouluttajana toimi Helena Åhman, joka on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun keskusteluälykkyyden ja mielen johtamisen työelämäprofessori sekä palkittu tietokirjailija ja valmentaja.