Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusta, perehdytystä ja arjen osaamista halutaan varmistaa läpi työuran
Työkalu on mukautettu WHO:n suosittelemista sisällöistä suomalaiseen kontekstiin. Siinä on otettu huomioon sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristössä tapahtuneita muutoksia. Lisättyjä aiheita ovat laitteiden, teknologioiden ja toimintaympäristön turvallisuus.
Työkalu auttaa ymmärtämään asiakas- ja potilasturvallisuuden laajuuden sekä tietojen, taitojen, asenteiden ja kulttuurin tärkeyden turvallisen hoidon turvaamiseksi.
Työkalu on saatavilla suomeksi ja ruotsiksi Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen verkkosivulla.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaaminen kuuluu jokaiselle sote-ammattilaiselle
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen osaaminen on ensisijaisessa roolissa, kun pyritään ehkäisemään palvelussa ja hoidossa tapahtuvia virheitä ja haittoja. Asiakas- ja potilasturvallisuusosaamista tuleekin systemaattisesti edistää peruskoulutuksessa sekä ylläpitää jatko- ja täydennyskoulutuksella.
Vaikka kehitetty työkalu on tarkoitettu ensisijaisesti sosiaali- ja terveysalan opetuksen arviointiin, sitä sovelletaan ja muokataan jo työssä olevien asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamisen arviointiin ja täydennyskoulutuksen tarpeiden selvittämiseen.
Ammatillisen asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamisen arviointipilotti
Kehitettyä työkalua hyödynnetään jo pilotissa, jossa arvioidaan potilasturvallisuuden osaamista ortopedisia potilaita hoitavien sairaanhoitajien, fysioterapeuttien ja asiantuntijahoitajien arjen työssä. Potilasturvallisuussisältöjen tärkeyttä sekä osaamisen syventämisen tarpeita selvitetään heidän nykyisissä työtehtävissään.
Pilottiin otettiin mukaan sairaanhoitajia, jotka työskentelevät erilaisissa työtehtävissä poliklinikalla, vuodeosastolla ja leikkaussalissa joko instrumentti- tai anestesiapuolella. Mukaan lupautuneessa Tekonivelsairaala Coxassa haluttiin ottaa mukaan myös fysioterapeutit ja asiantuntijahoitajat.
Kyseessä ei ole työntekijöiden osaamisen arvioiminen, vaan kartoitus työtehtäviin liittyvistä potilasturvallisuuden osa-alueista ja niiden hallinnasta. Arjen osaamista ja ammattihenkilöltä vaadittavaa osaamista hoitaa kyseistä tehtävää kartoitetaan hänen itsensä arvioimana.
Erityisen mielenkiintoista olisi saada tietoa myös osaamiskatveista eli aiheista, joista toivotaan lisätietoa ja myös siitä, minkälaisia eroja osaamisvaatimuksissa on eri ammattiryhmien välillä.
Pilotissa tiedustellaan myös sitä, mistä osaaminen on kertynyt (perusopinnot, perehdytys, käytännön työ, täydennyskoulutus). Tulosten perusteella voidaan organisaatiossa suunnitella jatkokoulutussisältöjä tai esimerkiksi osastotuntien aiheita.
Työkalua kehitetään ammattilaisten osaamisen arviointiin
Työkalu on alun perin tehty koulutuksen käyttöön. Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus kehittää pilotin perusteella työkalua edelleen, jotta sitä voitaisiin laajemmin hyödyntää ammattilaisten kompetenssien arvioimisessa potilastyössä.
Työkalu sisältää teorian ja käytännön tasolla aiheita, joita kaikkien sote-ammattilaisten tulisi hallita. Jokainen aihe on ammatista riippumatta tärkeä, mutta sisältö vaihtelee työtehtävittäin. Toivottavasti tätä osaamiskokonaisuutta tullaan jatkossa työstämään valtakunnallisesti eri ammattiryhmille.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusta ja opetusta halutaan kehittää ja yhtenäistää. Tähän työhön perustetaan osaamiskeskuksia, joiden verkostoon kootaan yliopistoja, korkeakouluja, toisen asteen oppilaitoksia, hyvinvointialueita, kolmannen sektorin toimijoita ja asiantuntijajärjestöjä.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tarjosi yhteistyökumppaneilleen viestinnällistä esiintymis- ja vaikuttajakoulutusta. Kouluttajana toimi Helena Åhman, joka on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun keskusteluälykkyyden ja mielen johtamisen työelämäprofessori sekä palkittu tietokirjailija ja valmentaja.