NO HARM -artikkelit

Potilaslain (laki potilaan asemasta ja oikeuksista) voimaantulosta on kulunut jo yli 30 vuotta, ja asiakaslain (laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista) voimaantulosta 24 vuotta. Näiden vuosikymmenten aikana on otettu edistysaskeleita asiakkaiden roolin vahvistamiseksi sote-palveluissa.

Ensitietopäivät ja laiteopastukset ovat tärkeitä tietolähteitä uniapneaa sairastaville. Ilman tietoa on vaikeaa sitoutua omahoitoon ja huolehtia siitä oikealla tavalla.

Suomessa nuorten tapaturmaisten huumekuolemien määrä kasvaa. Ongelmaan on kuitenkin olemassa tietoon pohjaavia ratkaisuja ja turvallisuussuosituksia.

Asiakas- ja potilasturvallisuuden VII kansallinen seminaari 4.−5.9.2025 Vaasassa Seminaarin teemana on ”Turvallisuustaitoiset ammattilaiset” Päivien aikana …

Lääkehoitoon liittyvät vaaratapahtumat ovat yleisiä ja voivat aiheuttaa potilaille vakavia haittoja sekä merkittäviä kustannuksia terveydenhuollolle. Pohjois-Savon hyvinvointialueella tehdyn tutkimuksen mukaan vuosittaiset kustannukset olivat lähes 800 000 euroa, ja ne liittyivät pääosin henkilöstön työaikaan.

Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian 2022–2026 toimeenpanon alusta asti on ollut selvää, että Päijät-Hämeen hyvinvointialue haluaa olla edistämässä visiota ”Suomi on asiakas- ja potilasturvallisuuden mallimaa vuonna 2026”. Kuluvana vuonna asiakas- ja potilasturvallisuus on otettu myös hyvinvointialueen valtuustotason sitovaksi ja laaja-alaiseksi tavoitteeksi.

Teknologiaosaamisen johtaminen on yhä keskeisemmässä roolissa sosiaali- ja terveydenhuollossa, jossa lääkinnällisten laitteiden käyttö hoitotapahtumissa lisääntyy. Alan teknologisoitumista nopeuttaa paine tehostaa toimintaa taloudellisesta ja laadullisesta näkökulmasta. Ammattimaisella osaamisen johtamisella on mahdollisuus nostaa vaikeassakin tilanteessa organisaation kyvykkyyttä ja saada aikaan innostusta, joka alkaa ruokkimaan itse itseään.

Sosiaalityöntekijöiden sijaispätevyyden keventäminen on herättänyt laajaa keskustelua asiakasturvallisuudesta.

Sosiaalihuollon asiakasturvallisuuden tarkastelun tueksi on ammattilaisille ja organisaatioille valmistunut kaksi uutta työkalua.