Siirry sisältöön

NO HARM -artikkelit

Suodata listausta kategorian mukaan:
2/2024, Pääkirjoitus
Turvallisempaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa osaamiskeskusten avulla

Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusta ja opetusta halutaan kehittää ja yhtenäistää. Tähän työhön perustetaan osaamiskeskuksia, joiden verkostoon kootaan yliopistoja, korkeakouluja, toisen asteen oppilaitoksia, hyvinvointialueita, kolmannen sektorin toimijoita ja asiantuntijajärjestöjä.

2/2024, Tapahtumat
Helena Åhman kannustaa kävelemään biisonien tavoin hiekkamyrskyjä kohden

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus tarjosi yhteistyökumppaneilleen viestinnällistä esiintymis- ja vaikuttajakoulutusta. Kouluttajana toimi Helena Åhman, joka on Turun yliopiston kauppakorkeakoulun keskusteluälykkyyden ja mielen johtamisen työelämäprofessori sekä palkittu tietokirjailija ja valmentaja.

2/2024, Verkostoyhteistyö
Itä-Suomessa tehdään yhteistyötä yli hyvinvointialuerajojen

Itä-Suomessa on tehty jo kymmenen vuoden ajan tiivistä verkostoyhteistyötä eri hyvinvointialueiden välillä asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämiseksi. Verkostossa laadittuja ja toimivaksi todettuja malleja hyödyntämällä säästetään niukkoja asiantuntijaresursseja.  

2/2024, Kansainvälinen yhteistyö
Maailmanlaajuinen potilasturvallisuus: Kehityksen tilannekuva ja tulevaisuuden haasteet

Alkukesällä 2024 julkaistiin ensimmäinen maailmanlaajuinen potilasturvallisuusraportti. Se tarjoaa kattavan katsauksen potilasturvallisuuden edistymisestä eri maissa. Global Patient Safety Action Plan 2021–2030-toimintasuunnitelman toteutus etenee suunnitellusti, vaikka monilla keskeisillä osa-alueilla kehitys on ollut hidasta.

2/2024, Koulutus ja osaaminen
Pohjoismainen potilasturvallisuuden osaamisen ja taitojen viitekehys on julkaistu

Pohjoismaisena yhteistyönä tehty potilasturvallisuuden osaamisen ja taitojen viitekehys ”A Nordic framework for knowledge and skills in patient safety” on julkaistu. Sillä on tarkoitus yhtenäistää osaamisvaatimuksia ja koulutusta WHO:n potilasturvallisuuden tavoiteohjelman mukaisesti. Näin voidaan varmistaa yhdenmukainen ja parempi osaaminen ja turvallinen hoito myös silloin, kun sosiaali- ja terveydenhuollon henkilöstöä siirtyy maasta toiseen.

2/2024, Koulutus ja osaaminen
Asiakas- ja potilasturvallisuuden koulutusta, perehdytystä ja arjen osaamista halutaan varmistaa läpi työuran

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus on yhteistyössä hyvinvointialueiden sekä koulutusorganisaatioiden asiantuntijoiden kanssa luonut työkalun, joka kokoaa asiakas- ja potilasturvallisuuden laajan sisällön. Työkalu on tarkoitettu ensisijaisesti sosiaali- ja terveysalan opetussuunnitelmien ja opintojaksojen kuvausten arviointiin. Arviointi kohdistuu asiakas- ja potilasturvallisuuden opetukseen.

2/2024, Lääkitysturvallisuus
Diabeteksen lääkehoito varhaiskasvatuksessa ja koulussa pitää turvata

Kun lapsi sairastuu diabetekseen, hän tarvitsee varhaiskasvatuksessa ja koulussa tukea insuliinihoitoonsa. Tuen antajaa ei aina löydy, mikä vaarantaa lasten yhdenvertaisuuden.

2/2024, Digipalvelut
Chatissa auttaminen on vaativa laji

Chat on tukimuotona vaativa ja tarkastikin valvottuna haasteellinen. Chatit ovat tärkeä lisä nuorten mielenterveyden tueksi, mutta niillä ei ratkaista nuorten mielenterveyskriisiä.

2/2024, Digipalvelut
Digituen merkitys – varmistetaan, että kukaan ei jää sote-palveluissa digitaalisen kehityksen ulkopuolelle

Digitaalinen osaaminen nähdään nykyisin kansalaisten perustaitona ja digiosaamista tarvitaan arjesta selviämiseen. Myös sosiaali- ja terveydenhuollon palvelut ovat digitalisoituneet. Hyvinvointialueiden tulee huolehtia asiakkaiden digituesta, jotta he kykenevät käyttämään palveluita.