Keskus antoi lausunnon valvontalain kehittämistarpeista
Keskus pitää tärkeänä, että valvontalain tavoitteena säilyy turvallisten ja laadukkaiden palvelujen varmistaminen sekä ennakoivan turvallisuudenhallinnan vahvistaminen. Lausunnossa korostetaan, että palvelujen tuotantotapojen monimuotoistuessa sääntelyn, vastuiden ja valvonnan kohteiden tulee olla riittävän selkeitä myös digitaalisissa, liikkuvissa ja verkostomaisesti tuotetuissa palveluissa.
Lausunnossa nostetaan esiin omavalvonnan keskeinen merkitys asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamisessa. Turvallisuus syntyy ensisijaisesti palvelujen arjessa, johtamisessa, toimintatavoissa, henkilöstön osaamisessa ja kyvyssä tunnistaa ja korjata riskejä ennen kuin ne realisoituvat haittoina.
Keskus pitää perusteltuna valvonnan riskiperusteisuuden vahvistamista. Käytettävissä olevat valvontaresurssit tulee kohdentaa sinne, missä asiakas- ja potilasturvallisuuden riskit ovat suurimmat. Tämä edellyttää kuitenkin riittävää, ajantasaista ja käyttökelpoista tietopohjaa sekä mahdollisuuksia hyödyntää valvonnassa rekisteri-, ilmoitus-, havainto- ja muuta turvallisuustietoa kokonaisuutena. Valvonnassa syntyvää tietoa tulisi hyödyntää nykyistä vahvemmin koko sosiaali- ja terveydenhuollon turvallisuuden kehittämisessä ja ennakoinnissa.
Keskus tuo lausunnossaan esiin, että kansallisen asiakas- ja potilasturvallisuustyön jatkuvuus edellyttää selkeää vastuutoimijaa ja vakaata rahoituspohjaa.
Lue lausunto kokonaisuudessaan täällä: Lausunto – Lausuntopalvelu