Siirry sisältöön
Lausunnot

Henkilöstön osaamisen varmistaminen on välttämätöntä teknologian käytön riskien hallitsemiseksi sosiaalipalveluissa

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus on antanut lausuntonsa hallituksen esityksestä, joka koskee teknologisten ratkaisujen käyttöä sosiaalihuollon palveluissa.

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus yhtyy hallituksen esitysluonnokseen siinä, että osa teknologioista voi parantaa hoidon laatua ja asiakasturvallisuutta esimerkiksi helpottamalla asiakkaiden tilanteen seurantaa ja ohjaamalla henkilöstön työaikaa paremmin asiakkaiden tarpeita vastaavaksi. Keskus on kiinnittänyt esitystä lukiessaan huomiota erityisesti asiakkaille ja potilaille suunnattujen teknologisten ratkaisujen laadun ja turvallisuuden hallintaan. 

Esityksessä on huomioitu monipuolisesti teknologisten ratkaisujen käytön mahdolliset myönteiset ja kielteiset vaikutukset – mahdollisuudet ja uhat. Esityksessä kuvataan palveluntuottajien velvollisuutta tunnistaa palvelujen tuottamiseen liittyvät keskeiset riskit osana palveluntuottajan omavalvontaa sekä varautua häiriötilanteisiin. Esitys huomioi kiitettävästi myös sen, että teknologian hyödyntämisen onnistumiseen vaikuttaa keskeisesti henkilöstön osaaminen ja johtaminen.

Esityksen vaikutusarvioissa jää kuitenkin vähemmälle huomiolle se seikka, että lakimuutoksen toimeenpanon vaatiman sisällöllisen ja prosessuaalisen osaamisen varmistaminen vaatii hyvinvointialueilta ja yksityisiltä palveluntuottajilta mittavan panostuksen henkilökunnan kouluttamiseen niin, että teknologian käytön riskit voidaan luotettavasti hallita ja sen hyödyt ulosmitata. Työnantajalla on velvollisuus varmistaa työntekijöiden osaaminen ml. laiteosaaminen, ja osaamisen varmistaminen voi edellyttää säännöllistä käyttöosaamisen osoittamista. 

Koko lausunto on luettavissa täällä.