Siirry sisältöön
Uutiset

Haavoittuvien ryhmien edustajat kokoontuivat

Sosiaali- ja terveyspalveluihin ei saa muodostua rakenteellista syrjintää, joka mahdollistaa haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja potilaiden väliinputoamisen. Tästä oltiin yhtä mieltä Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen järjestämässä pyöreän pöydän kutsutilaisuudessa.

Tilaisuuteen osallistuivat edustajat ETENEstä, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:stä, tietosuojavaltuutetun toimistosta, Vammaisfoorumista, vanhusasiavaltuutetun toimistosta ja yhdenvertaisvaltuutetun toimistosta.  

Tilaisuuden tavoitteena oli tunnistaa, mitkä ovat keskeisiä asiakas- ja potilasturvallisuuden kysymyksiä erityisesti haavoittuvien asiakas- ja potilasryhmien kannalta. Samalla etsittiin yhteistyön mahdollisuuksia nykyisen Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanossa sekä seuraavan strategiakauden valmistelussa.

Keskustelussa nousi esiin seitsemän avainasiaa

Keskustelussa nousi esiin seitsemän asiaa, joihin tulee erityisesti kiinnittää huomiota.

  1. Sosiaali- ja terveyspalveluihin ei saa muodostua toimintamalleja, jotka mahdollistavat haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja potilaiden syrjäytymisen pois avun, tuen ja palveluiden piiristä.
  2. Useampia erilaisia sosiaali- ja terveyspalveluita tarvitsevat asiakkaat ovat erityisessä riskissä asiakas- ja potilasturvallisuuden pettämiselle. Palveluiden taite- ja yhteistyökohtiin tulee kiinnittää erityistä huomiota.
  3. Muutokset palvelujärjestelmässä ja sosiaaliturvassa heijastuvat haavoittuvassa elämäntilanteessa oleviin asiakas- ja potilasryhmiin useilla eri tavoilla jo nyt. Esimerkiksi palveluiden saatavuudessa on alueellista vaihtelua. Osa joutuu tinkimään perusasioista, kuten lääkkeiden ja ruoan ostamisesta sekä palveluiden käytöstä.
  4. Digi- ja etäpalvelut tulee kohdistaa oikein. Ne eivät saa syrjäyttää ketään avun, tuen ja palveluiden piiristä. Myös kasvokkaisia kohtaamisia tarvitaan.
  5. Asiakkaiden ja potilaiden osallistumisen mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä tulee parantaa. Erityisen tärkeää tämä on haavoittuvien asiakas- ja potilasryhmien kohdalla.
  6. Kun sosiaali- ja terveyspalveluissa tehdään priorisointia, tulee eettiset periaatteet huomioida sekä tuoda esille näkyvästi ja avoimesti.
  7. Luottamuksen rakentaminen on tärkeä asiakas- ja potilasturvallisuusasia myös tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä.

Keskuksen ajankohtaiset kehittämisasiat

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksesta suunnittelija Liisa Keikkonen esitteli Digipalveluiden riskien arviointi –työkalua, ja suunnittelija Linda Emaus kertoi perustamisvaiheessa olevasta Digipalveluiden kehittämislinjasta.

Johtava asiantuntija Nora Hiivala kertoi hankkeesta, jossa uudistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon haitta- ja vaaratapahtumien ilmoituskäytäntöjä.