Haavoittuvien ryhmien edustajat kokoontuivat
Tilaisuuteen osallistuivat edustajat ETENEstä, SOSTE Suomen sosiaali ja terveys ry:stä, tietosuojavaltuutetun toimistosta, Vammaisfoorumista, vanhusasiavaltuutetun toimistosta ja yhdenvertaisvaltuutetun toimistosta.
Tilaisuuden tavoitteena oli tunnistaa, mitkä ovat keskeisiä asiakas- ja potilasturvallisuuden kysymyksiä erityisesti haavoittuvien asiakas- ja potilasryhmien kannalta. Samalla etsittiin yhteistyön mahdollisuuksia nykyisen Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimeenpanossa sekä seuraavan strategiakauden valmistelussa.
Keskustelussa nousi esiin seitsemän avainasiaa
Keskustelussa nousi esiin seitsemän asiaa, joihin tulee erityisesti kiinnittää huomiota.
- Sosiaali- ja terveyspalveluihin ei saa muodostua toimintamalleja, jotka mahdollistavat haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja potilaiden syrjäytymisen pois avun, tuen ja palveluiden piiristä.
- Useampia erilaisia sosiaali- ja terveyspalveluita tarvitsevat asiakkaat ovat erityisessä riskissä asiakas- ja potilasturvallisuuden pettämiselle. Palveluiden taite- ja yhteistyökohtiin tulee kiinnittää erityistä huomiota.
- Muutokset palvelujärjestelmässä ja sosiaaliturvassa heijastuvat haavoittuvassa elämäntilanteessa oleviin asiakas- ja potilasryhmiin useilla eri tavoilla jo nyt. Esimerkiksi palveluiden saatavuudessa on alueellista vaihtelua. Osa joutuu tinkimään perusasioista, kuten lääkkeiden ja ruoan ostamisesta sekä palveluiden käytöstä.
- Digi- ja etäpalvelut tulee kohdistaa oikein. Ne eivät saa syrjäyttää ketään avun, tuen ja palveluiden piiristä. Myös kasvokkaisia kohtaamisia tarvitaan.
- Asiakkaiden ja potilaiden osallistumisen mahdollisuuksia sosiaali- ja terveyspalveluiden kehittämisessä tulee parantaa. Erityisen tärkeää tämä on haavoittuvien asiakas- ja potilasryhmien kohdalla.
- Kun sosiaali- ja terveyspalveluissa tehdään priorisointia, tulee eettiset periaatteet huomioida sekä tuoda esille näkyvästi ja avoimesti.
- Luottamuksen rakentaminen on tärkeä asiakas- ja potilasturvallisuusasia myös tietosuojaan liittyvissä kysymyksissä.
Keskuksen ajankohtaiset kehittämisasiat
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksesta suunnittelija Liisa Keikkonen esitteli Digipalveluiden riskien arviointi –työkalua, ja suunnittelija Linda Emaus kertoi perustamisvaiheessa olevasta Digipalveluiden kehittämislinjasta.
Johtava asiantuntija Nora Hiivala kertoi hankkeesta, jossa uudistetaan sosiaali- ja terveydenhuollon haitta- ja vaaratapahtumien ilmoituskäytäntöjä.