Siirry sisältöön

Sähköisen asioinnin yleistyessä on tietoturvasta huolehtiminen yhä tärkeämpää.

  • Kannattaa huolehtia, että käytössä on suojattu verkkoyhteys. Turvallisin verkkoyhteys on yleensä langallinen nettiyhteys tai henkilökohtaisen kännykkäliittymäsi mobiilidata.

Käyttöön kannattaa ottaa myös monivaiheinen varmennus. Tämä tarkoittaa sitä, että henkilöllisyys täytyy varmistaa useammalla kuin yhdellä tavalla ennen pääsyä järjestelmään. Tapoja voivat olla esimerkiksi

  • riittävän vahva salasana
  • sormenjälkitunniste
  • puhelimeen lähetettävä kertakäyttöinen koodi

Näin varmistan henkilöllisyyteni

Sosiaali- tai terveydenhuollon ammattilainen varmistaa henkilöllisyytesi, jotta saat oikean hoidon tai palvelun sekä tietosi tallentuvat asiakirjoihin oikein.

Ota vastaanotolle mukaasi kuvallinen henkilökortti, passi, ajokortti tai Kela-kortti. Henkilöllisyys tulee tunnistaa myös silloin, kun palveluita annetaan kotona.

Etäpalveluissa henkilöllisyyden tunnistus tapahtuu mobiilivarmenteella tai verkkopankkitunnuksilla.

Jos sinulle laitetaan henkilötietoranneke sairaalassa, varmista, että tiedot siinä ovat oikein.

Lisää tietoa arkipäivän tietoturvallisuudesta saat esimerkiksi Kyberturvallisuuskeskuksen ja 72tuntia.fi sivuilta.