Siirry sisältöön

Valmistautuminen käyntiin tai vastaanotolle on tärkeää, jotta asiasi saadaan hoidettua parhaalla mahdollisella tavalla ja turvallisesti. Valmistautuminen koskee sekä kasvokkain että etäyhteyksin tapahtuvaa käyntiä. Etäyhteys voi toteutua esimerkiksi verkossa tai puhelimessa.

Miten valmistaudun asiointiin sosiaali- ja terveydenhuollossa?

– Kirjaan mieltä askarruttavat asiat muistiin etukäteen.

– Kirjaan asiakas- ja potilastietojärjestelmään pyydetyt tiedot ennen vastaanottoaikaani. Tuon mukanani kaikki asiointiini liittyvät tarpeelliset asiakirjat. 

– Varmistan henkilöllisyyteni tapaamisessa Kela-kortilla tai kuvallisella henkilöllisyystodistuksella. Etäpalveluissa tunnistautuminen tapahtuu mobiilivarmenteella, pankkitunnuksilla tai tunnuskoodilla.

– Teen listan käyttämistäni lääkkeistä. Listaan siihen myös säännöllisesti käyttämäni itsehoitolääkkeet ja luontaistuotteet.

– Tapaamisessa kysyn, jos en ymmärrä saamiani ohjeita tai jos jokin asia jää askarruttamaan. Kysyminen kannattaa!

– Pyydän tarvittaessa ohjeet kirjallisena.

– Kysyn, minne tai keneen voin olla tarvittaessa yhteydessä

Voit halutessasi ottaa läheisen tai edunvalvojan mukaan käynnille.