Siirry sisältöön

Jos hoidossasi tapahtuu virhe tai olet tyytymätön hoitoon, kannattaa ensisijaisesti puhua tilanteeseen liittyneiden työntekijöiden tai heidän esihenkilönsä kanssa.

Palautetta kannattaa myös aina antaa kirjallisesti palautekanavien kautta. Hyvinvointialueilla ja palveluita järjestävillä organisaatioilla on verkkosivuillaan palautekanava. Palautetta voit antaa halutessasi nimettömänä.

Palautekanavan käyttö nopeuttaa tilanteen käsittelyä. Palautetta voit antaa myös puhelimitse tai vapaamuotoisella kirjeellä. Palautteeseen ei yleensä anneta vastausta.

Muistutus

Muistutuksen voit tehdä silloin, kun olet tyytymätön hoitoon tai palveluun ja haluat saada muistutukseesi vastauksen.

Muistutus tehdään kirjallisesti. Voit tehdä sen toisella seuraavista tavoista

  • lomakkeella, joka yleensä löytyy toimintayksikön verkkosivuilta
  • vapaamuotoisella kirjeellä tai sähköpostilla.

Kerro muistutuksessa mahdollisimman tarkasti, mitä tapahtui. Kerro myös, missä ja milloin asia tapahtui. Jos tarvitset apua muistutuksen tekemiseen, voit ottaa yhteyttä sosiaali- tai potilasasiavastaavaan.

Toimintayksikön verkkosivuilta löytyy myös ohjeet siitä, mihin muistutus lähetetään.

Julkisessa terveydenhuollossa muistutus yleensä lähetetään hyvinvointialueen kirjaamoon. Yleensä se osoitetaan hyvinvointialueen tai sairaalaan johtavalle ylilääkärille tai sosiaalihuollon johtavalle viranhaltijalle.

Jos olet käyttänyt yksityisiä palveluita ja maksanut palvelun itse, voit tehdä muistutuksen kyseisen palvelun tuottajalle. Mikäli olet käyttänyt yksityisiä palveluita hyvinvointialueelta saamallasi palvelusetelillä, voit tehdä muistutuksen hyvinvointialueelle.

Myös omainen tai muu laillinen edustaja voi tehdä muistutuksen, jos henkilö ei itse siihen pysty tai on kuollut.

Muistutuksen tekeminen ei saa vaikuttaa kielteisesti saamaasi hoitoon tai palveluun jatkossa.

Muistutuksen tekemiseen ei ole takarajaa, mutta on suositeltavaa, että se tehdään mahdollisimman pian tapahtuman jälkeen.

Vastauksen saaminen

Vastauksen muistutukseen tulee saada kohtuullisessa ajassa eli noin kuukauden sisällä. Vastauksesta selviää, miten asiaa on toimipaikassa selvitetty ja millaisiin jatkotoimiin se on mahdollisesti johtanut. 

Jos et ole tyytyväinen saamaasi vastaukseen, voit tehdä kantelun aluehallintovirastoon eli AVIin (vuoden 2026 alusta alkaen Lupa- ja valvontavirasto LVV).