Siirry sisältöön

Lainsäädäntö

Asiakkaiden ja potilaiden oikeuksia turvataan lakien avulla. Lakien tarkoituksena on edistää asiakkaan ja potilaan oikeutta hyvään palveluun ja kohteluun sosiaali- ja terveydenhuollossa. Palveluissa on otettava huomioon asiakkaan toiveet ja kunnioitettava hänen itsemääräämisoikeuttaan.

Laki potilaan asemasta ja oikeuksista (785/1992)

Laki sosiaalihuollon asiakkaan asemasta ja oikeuksista (812/2000)

Laki potilasasiavastaavista ja sosiaaliasiavastaavista (739/2023)

Potilasturvallisuusoikeudet

Maailman terveysjärjestö WHO on julkaissut vuonna 2024 potilasturvallisuusoikeudet. Asiakirja kattaa 10 potilasturvallisuusoikeutta, jotka ovat olennaisia riskien ja vahinkojen ehkäisemiseksi. Potilasturvallisuusoikeudet soveltuvat hyvin koskemaan myös sosiaalipalveluiden asiakkaita.

Potilalla on oikeus

1. oikea-aikaisiin, vaikuttaviin ja asianmukaisiin palveluihin

2. turvallisiin toimintatapoihin ja käytäntöihin

3. päteviin ja kyvykkäisiin ammattilaisiin

4. turvallisiin lääkkeisiin ja niiden turvalliseen ja rationaaliseen käyttöön

5. turvallisiin toimitiloihin

6. arvokkuuteen, kunnioitukseen, syrjimättömyyteen, yksityisyyteen ja luottamuksellisuuteen

7. tietoon ja tuettuun päätöksentekoon

8. pääsyyn itseään koskeviin asiakirjoihin

9. kuulluksi tulemiseen

10. omaan ja läheisten osallisuuteen