Asiakasturvallisuutta vahvistetaan riittävällä henkilöstöllä, osaamisella ja työkulttuurilla
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus pitää tärkeänä, että palveluiden järjestäjät ja tuottajat pystyvät käytännössä omavalvonnallisesti varmistamaan, että henkilöstön määrä on vähimmäismitoitusta korkeampi, jos asiakkaiden hoidon ja huolenpidon tarve sitä edellyttää.
Henkilöstön osaaminen, tiedot ja kyky soveltaa osaamistaan sekä työkulttuuri ovat asiakas- ja potilasturvallisuuden kannalta olennaisia tekijöitä henkilöstön määrän ohella. Lausunto kokonaisuudessaan on luettavissa lausuntopalvelussa.
Lisätietoja antaa: Satu Koskela, johtava asiantuntija, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, satu.koskela(a)ovph.fi, p. 040 513 9429