Siirry sisältöön

VALMISTUNEET TUKIMATERIAALIT

Työkalu: Lasten ja nuorten osallisuus terveydenhuollossa

Julkaistu 2023
Toimenpiteen numero: 1.1.11
Tehtävän sanoitus: Kootaan ja tuotetaan materiaalia osallisuudesta, vastuista ja oikeuksista turvallisen palvelun ja hoidon varmistamisessa.

Työkalu: Lasten ja nuorten osallisuus sosiaalihuollossa

Julkaistu 2023
Toimenpiteen numero: 1.1.11
Tehtävän sanoitus: Kootaan ja tuotetaan materiaalia osallisuudesta, vastuista ja oikeuksista turvallisen palvelun ja hoidon varmistamisessa.

Työkalu: Muistilista asiointiin sosiaali- ja terveydenhuollossa

Julkaistu 2023
Toimenpiteen numero: 1.1.11
Tehtävän sanoitus: Kootaan ja tuotetaan materiaalia osallisuudesta, vastuista ja oikeuksista turvallisen palvelun ja hoidon varmistamisessa.

Työkalu: Osallistu henkilöllisyytesi varmistamiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa

Julkaistu 2023
Toimenpiteen numero: 1.1.11
Tehtävän sanoitus: Kootaan ja tuotetaan materiaalia osallisuudesta, vastuista ja oikeuksista turvallisen palvelun ja hoidon varmistamisessa.

Verkkomateriaali: Asiakkaille- ja potilaille -osio Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen verkkosivuilla

Julkaistu 2025
Toimenpiteen numero: 1.1.11
Tehtävän sanoitus: Kootaan ja tuotetaan materiaalia osallisuudesta, vastuista ja oikeuksista turvallisen palvelun ja hoidon varmistamisessa.

Raportti hyvinvointialueille tehdystä Osallisuuskyselystä

Kysely toteutettu 2023. Raportti ja siitä tehty No Harm -lehden artikkeli julkaistu 2024.

Toimenpiteen numero: 1.1.5
Tehtävän sanoitus: Kartoitetaan kyselyllä tilannekuva olemassa olevista asiakas- ja potilasraadeista.

Toimenpiteen numero: 1.1.6
Tehtävän sanoitus: Kartoitetaan asiakkaiden, potilaiden ja läheisten edustajien osallisuus palvelujen kehittämisessä huomioiden haavoittuvassa asemassa olevien ryhmien mahdollisuus vaikuttaa (kysely).
Tarkennus: Alunperin suunniteltua kyselyä asiakkaiden, potilaiden ja läheisten edustajille ei toteutettu. Teemaa kartoitettiin hyvinvointialueille tehdyllä kyselyllä.

Toimenpiteen numero: 1.3.3
Tehtävän sanoitus: Kartoitetaan kyselyllä kansallinen lähtötilanne koskien kokemusasiantuntijoiden, kokemustoimijoiden sekä asiakas- ja potilasraatien edustajien osallistumista toiminnan laatua ja turvallisuutta suunnitteleviin ja seuraaviin ryhmiin, jotta edistymistä voidaan seurata.

Toimenpiteen numero: 1.3.4
Tehtävän sanoitus: Kartoitetaan kyselyllä lähtötilanne liittyen seuraavaan tavoitteeseen: ”Laatiessaan asiakkaita ja potilaita koskevia suunnitelmia, kuten palveluketjukuvauksia tai hoidon ja asioinnin taitekohtien ohjeita, palvelunjärjestäjät ottavat mukaan asiakkaiden, potilaiden ja läheisten kuulemisen.”

Toimenpiteen numero: 1.3.5
Tehtävän sanoitus: Kartoitetaan kansallinen lähtötilanne asiakkaiden ja potilaiden mahdollisuuksista haittailmoitusten tekemiseen kyselyllä, jotta edistymistä voidaan seurata.

Toimenpiteen numero: 1.3.6
Tehtävän sanoitus: Kartoitetaan lähtötilanne siitä, miten palvelujen käyttäjien tekemistä haitta- ja vaaratapahtumailmoituksista sekä muistutuksista ja kanteluista saatua tietoa käytetään hyväksi turvallisuuden ja laadun parantamisessa

Osallisuusindikaattori

THL julkaissut. Kehitetty Sosiaalisen osallisuuden edistämisen koordinaatiohankkeessa – Sokrassa, joka toimi vuosina 2014–2023.
Tämän kehitystyö on tullut osallisuuden minimikriteereiden tilalle. Tämän vuoksi korvaa alla mainitun suunnitelman.
Toimenpiteen numero: 1.1.7
Tehtävän sanoitus: Laaditaan tarkistuslista osallisuuden kriteereiden toteutumisesta käyttäen THL:n laatimia osallisuuden minimikriteereitä.

Työkalu: Tarkistuslista tiedonkulun varmistamiseen kotihoidon asiakkaan/potilaan siirtyessä palvelusta toiseen sosiaali- ja terveydenhuollossa

Julkaistu 2023
Toimenpiteen numero: 1.2.7
Tehtävän sanoitus: Laaditaan tarkistuslista hyvinvointialueelle tiedonkulun varmistamiseksi yhteisten asiakkaiden palvelu- ja hoitopoluilla sekä kotiin annettavissa palveluissa.

Turvallinen lääkehoito: Opas lääkehoitosuunnitelman laatimiseen

Julkaistu 2021
Toimenpiteen numero: 1.2.11
Tehtävän sanoitus: Jaetaan tietoa lääkitysturvallisuuden varmistamisen menettelyistä sosiaalihuollon toimintayksiköille

Raportti asiakas- ja potilasturvallisuuden määrällisistä mittareista

Julkaistu 2024
Toimenpiteen numero: 1.2.6
Tehtävän sanoitus: Tunnistetaan valtakunnallisesti yhtenevät asiakas- ja potilasturvallisuuden mittarit sekä pilotoidaan ja haetaan esimerkkejä toimivista mittareista

Asiakaspalautteen kansallisen keruun yhtenäistäminen

THL julkaissut 2022
Toimenpiteen numero: 1.3

Työkalu: Tarkistuslista yksityisten sosiaali- ja terveyspalveluiden hankkimiseksi

Julkaistu 2022
Toimenpiteen numero: 1.3.6
Tehtävän sanoitus: Tuetaan kansallisen ohjeen mukaisia menettelyjä laatimalla mallikuvaus ohjeesta ja ostopalvelusopimussisällöstä.

VALMISTELUSSA OLEVAT TUKIMATERIAALIT

Osallisuuden yksikkökohtaisen määrittelyn työkalu

Työryhmän valmistelussa, arvioitu valmistumisaika 2025. Korvaa alla olevat suunnitelmat.

Toimenpiteen numero: 1.1.6
Tehtävän sanoitus: Laaditaan osallisuuden kehittämisen ja arvioinnin mallisuunnitelma huomioiden haavoittuvat ryhmät.

Toimenpiteen numero: 1.1.9
Tehtävän sanoitus: Laaditaan tarkistuslista, jonka avulla varmistetaan asiakkaan ja potilaan osallistaminen päätöksentekoon.

Toimenpiteen numero: 1.1.10
Tehtävän sanoitus: Laaditaan kuvaus osallisuuden vahvistamisesta haavoittuvassa asemassa oleville asiakkaille ja potilaille.

Kuvaus sosiaalihuollon asiakkaiden tai läheisten kokemusmittareista

Työryhmän valmistelussa, arvioitu valmistusmisaika 2025

Toimenpiteen numero: 1.2.10
Tehtävän sanoitus: Laaditaan kuvaus asiakkaiden ja läheisten kokemus- ja turvallisuusmittareiden käytöstä sosiaalihuollossa

Yhteisasiakkaan vaaratapahtuman käsittelyprosessi

Työryhmän valmistelussa, arvioitu valmistumisaika 2025.

Toimenpiteen numero: 1.2.8
Tehtävän sanoitus: Julkaistaan hyvinvointialueiden käyttöön prosessikuvaus haittatapahtumien ja epäkohtien moniammatillisesta käsittelystä.

TUKIMATERIAALIT, JOIDEN VALMISTELU KESKEYTETTY

Koulutus osallisuuden lisäämiseksi

Toimenpiteen numero: 1.1.12
Perustelu keskeytykselle: Muut tahot ovat tuottaneet jo seuraavat koulutusmateriaalit:

Mallikuvaus asiakas- ja potilasraatien ja -paneelien käytöstä ja toiminnan vuosikellosta

Toimenpiteen numero: 1.1.5
Perustelu keskeytykselle: Tehtävä ei enää ole ajankohtainen, koska asia etenee osana hyvinvointialueiden lakisääteisiä tehtäviä.

Malli asiakkaiden ja potilaiden ja läheisten haitta- ja vaaratapahtumailmoitusten käytöstä ja seuraamisesta omavalvontamenettelyssä.

Toimenpiteen numero: 1.1.8
Perustelu keskeytykselle: Mallille ei ole tarvetta, koska asiasta määritellään sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaa koskevassa laissa, joka on tullut voimaan 1/2024. Asia on huomioitu myös Omavalvontasuunnitelman mallipohjan kohdassa 4.1.

Kuvaus asiakkaiden ja läheisten vaaratapahtumien raportoinnista sosiaalihuollossa

Toimenpiteen numero: 1.2.10
Perustelu keskeytykselle: Kuvaukselle ei ole tarvetta, koska asia on huomioitu työkalussa Kuvaus palveluyksikön raportin minimisisällöksi asiakkaisiin ja potilaisiin kohdistuvista epäkohta- ja vaaratapahtumailmoituksista − henkilöstön, asiakkaiden, potilaiden ja läheisten tekemät ilmoitukset.

Tietoa malleista, jotka vahvistavat yhteistyötä yhteisten asiakkaiden palvelu- ja hoitopoluilla sekä kotiin annettavissa palveluissa

Toimenpiteen numero: 1.2.7
Perustelu keskeytykselle: Ei ole tarvetta edistää, koska Innokylästä löytyy erilaisia yhteisiin asiakkaisiin liittyviä yhteistyömalleja