Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen viesti aluevaaleihin: Hyvä asiakas- ja potilasturvallisuus vähentää inhimillistä kärsimystä ja kustannuksia
Hoitovirheiden ja haittojen korjaaminen maksaa Suomelle vuosittain yli miljardi euroa Valtiontalouden tarkastusviraston mukaan. Sosiaalihuollon turvallisuuden pettämisestä aiheutuvia lisäkustannuksia on vaikeampi arvioida.
Asiakkaalla ja potilaalla on oikeus turvalliseen palveluun ja hoitoon
Jokaisella on oikeus turvallisiin ja asianmukaisiin palveluihin. Maailman terveysjärjestön julkistamat potilasturvallisuusoikeudet sisältävät muun muassa pätevän henkilökunnan, turvalliset toimitilat, tiedonsaannin ja mahdollisuuden osallistua päätöksentekoon.
Uusien palvelumuotojen, kuten etä- ja digitaalisten palvelujen, on oltava turvallisia ja saavutettavia kaikille. Asiakkaiden ja potilaiden antaman palautteen avulla voidaan parantaa laatua ja lisätä luottamusta.
Osaavan työvoiman riittävyys on asiakas- ja potilasturvallisuuskysymys
Henkilöstöpula ja suuri vaihtuvuus kuormittavat sote-alaa. Henkilöstön osaaminen ja hyvien turvallisuuskäytäntöjen noudattaminen ovat olennaisia asiakas- ja potilasturvallisuudelle. Koulutus, perehdytys ja osaamisen kehittäminen ovat tärkeitä. Hyvä johtaminen ja toimiva esimiestyö tukevat sekä työhyvinvointia että turvallisuutta.
Hyvinvointialueiden ja sote-ammattihenkilöitä kouluttavien organisaatioiden yhteistyö on keskeistä osaamisen kehittämisessä. Näin voidaan varmistaa, että ammattilaiset saavat tarpeellisen koulutuksen koko työuransa ajan. Koulutukseen panostaminen tuottaa sekä taloudellisia että inhimillisiä hyötyjä.
Tietojohtaminen avainasemassa
Hyvinvointialueiden tietojärjestelmiin kertyy runsaasti tietoa vaaratapahtumista ja hoidon haittavaikutuksista, mutta tätä tietoa hyödynnetään riittämättömästi. Tilannekuvaa seuraamalla voidaan ennakoida riskejä ja kohdistaa turvallisuutta parantavia toimenpiteitä sinne, missä tarve on suurin.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus jakaa tietoa päätöksenteon tueksi mittareista, joilla seurataan turvallisuuden tilaa ja arvioidaan muutosten vaikutuksia.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden parantamiseksi tiedolla johtamista ja henkilöstön osaamista tulee vahvistaa. Näin vältetään turhia kuluja ja toiminta tehostuu sekä asiakkaiden ja potilaiden oikeudet turvalliseen palveluun ja hoitoon toteutuvat.
Lisätietoja antavat:
Tuija Ikonen, johtaja, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, p. 040 579 5482, tuija.ikonen(a)ovph.fi
Hanna Toiviainen, ohjelmapäällikkö, Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus, p. 040 485 5493, hanna.toiviainen(a)ovph.fi
Lue lisää:
Asiakas- ja potilasturvallisuus esiin aluevaaleissa 2025
Valtiontalouden tarkastusviraston raportti 7/2021
STM:n asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia 2022-2026
WHO: Patient Safety Charter 2024