Siirry sisältöön
Lausunnot

Asiakas- ja potilasturvallisuuden kansalliset yhteensovittamis- ja asiantuntijatehtävät tulisi vakiinnuttaa eheäksi kokonaisuudeksi

Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus osallistui sosiaali- ja terveydenhuollon valvontalain arviointia koskevaan kuulemistilaisuuteen 25.9.2025 ja jätti asiasta myös kirjallisen lausuman.

Keskus esitti kuulemisessa ja lausumassaan näkemyksensä omavalvonnan onnistumisista ja haasteista sen kokemuksen perusteella, jonka se on saanut fasilitoidessaan järjestäjien omavalvonnan menettelyjen yhteistyöryhmän toimintaa. Keskus kuvasi myös haasteet ja meneillään olevat kehittämistoimet liittyen asiakas- ja potilasturvallisuutta koskevaan kansalliseen tilannekuvaan.

Keskus esitti lisäksi näkemyksenään, että asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämiseksi tarvitaan myös muita kuin omavalvonnallisia tai viranomaisvalvonnan toimia. Pitkäjänteinen strateginen työskentely edellyttää jatkuvaa yhteistyötä, kehittämistä, asiantuntijatukea ja koordinaatiota, joka kattaa kaikki sosiaali- ja terveydenhuollon ohjaukseen sekä palveluihin kytkeytyvät organisaatiot niin valtionhallinnossa, alue- ja paikallishallinnossa kuin yksityisellä sektorilla. 

Lainsäädännöllä voitaisiin luoda entistä paremmat edellytykset sosiaali- ja terveydenhuollon palvelunjärjestäjien ja -tuottajien yhteiskehittämiselle sekä hallinnonalarajat ja kaikki hallinnon tasot kattavalle koordinaatiolle. Yhteistyössä tuotetut hoidon ja palvelujen asiakas- ja potilasturvallisuutta ja vaikuttavuutta edistävät ratkaisut olisivat avoimesti kaikkien saatavilla.  

Lainsäädännön kehittämiseksi keskus esittikin, että

  1. Kootaan eheäksi kokonaisuudeksi ja vakiinnutetaan lainsäädännön tuella pysyväksi toiminnaksi: 
    – Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskukselle asetuksella säädetyt asiakas- ja potilasturvallisuuden kansallisen yhteensovittamisen tehtävät
    – keskukselle määräaikaisena kehittämistyönä rahoitetut ja hyvinvointialueiden tehtäväkentän ylittävät valtakunnalliset asiakas- ja potilasturvallisuusstrategiaan liittyvät ja sitä toimeenpanevat asiantuntija- ja koordinaatiotehtävät. 
  2. Suomeen säädetään pidemmällä aikavälillä asiakas- ja potilasturvallisuuslaki, joka kokoaa yhteen nyt hajallaan olevia säädöksiä asiakkaan ja potilaan oikeuksista, sosiaali- ja terveydenhuollon ammattihenkilöiden velvollisuuksista, palvelunjärjestäjän ja -tuottajan vastuista asiakas- ja potilasturvallisuuden varmistamiseksi sekä menettelyt vakavan vaaratapahtuman jälkeen. Yhteen kokoavaa lakia voisi tarkastella valvontalain sisältöjä ja asiakas- ja potilasturvallisuuden edistämisen edellyttämiä kansallisen koordinaation tehtäviä vasten.  

Keskuksen lausuma on kokonaisuudessaan luettavissa pdf-dokumenttina.