Asiakas- ja potilasturvallisuuden mittareiden konsensusryhmä
Suomessa on pitkään ollut haasteena asiakas- ja potilasturvallisuuden puutteellinen tilannekuva. Tietoja kerätään ja tilannetta seurataan epäyhtenäisesti paikallisella, mahdollisesti alueellisella sekä kapeasta näkökulmasta myös kansallisella tasolla. Tiedon hajanaisuus on vaikeuttanut myös seurantaa, arviointia ja ohjausta.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen eräänä tehtävänä on asiakas- ja potilasturvallisuusmenettelyjen mittaamisen ja arvioinnin suunnittelu ja kehittäminen.
Mittareiden konsensusryhmä käynnisti työnsä Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen fasilitoimana toukokuussa 2023. Se on edustuksellinen työryhmä, johon on pyydetty nimetty edustaja ja varaedustaja kaikilta hyvinvointialueilta.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden mittareiden konsensusryhmä työskentelee kohti kansallisesti yhteisiä asiakas- ja potilasturvallisuuden määrällisiä mittareita, joita hyvinvointialueet sitoutuvat säännöllisesti mittaamaan yhteneväisin määrittelyin.
Lisätietoja: Merja Sahlström, erikoissuunnittelija, merja.sahlstrom(a)ovph.fi