Opetuksen arvioinnin työkalu
Johdanto
Tämä työkalu on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan opetussuunnitelmien ja opintojaksojen kuvausten arviointia varten. Arviointi kohdistuu asiakas- ja potilasturvallisuuden opetukseen.
Kehittämistyöhön on osallistunut Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen asiantuntijoiden lisäksi sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoita hyvinvointialueilta sekä eri koulutusorganisaatioista.
Sisältö perustuu WHO:n potilasturvallisuuden opetussuunnitelmaan The Multi-professional Patient Safety Curriculum Guide, 2011. Työkalu on laadittu WHO:n suosittelemista sisällöistä suomalaiseen kontekstiin huomioimalla sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön muutoksia. Lisättyjä aiheita ovat laite ja teknologioiden turvallisuus sekä toimintaympäristön turvallisuus.
Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaaminen kuuluu jokaisen sote-ammattilaisen perustietoihin ja taitoihin
Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen osaaminen on ensisijaisessa roolissa, kun pyritään ehkäisemään palvelussa ja hoidossa tapahtuneita virheitä ja haittoja. Asiakas- ja potilasturvallisuusosaamista tulee systemaattisesti edistää peruskoulutuksessa sekä ylläpitää jatko- ja täydennyskoulutuksessa.
Tämän työkalun on tarkoitus auttaa kouluttajia opetussuunnitelmatyössä, opintojaksojen tavoitteiden ja sisältöjen suunnittelussa sekä toteutusten tarkastelussa.
Kehittämistyön aikana työkalua testattiin Oulun ammattikorkeakoulussa hoitotyön, terveydenhoitotyön, kätilötyön ja sosiaalialan koulutuksissa sekä Savonia-ammattikorkeakoulussa hoitotyön koulutuksessa. Opettajat havaitsivat, että asiakas- ja potilasturvallisuus integroituu koulutuksissa moniin eri opintojaksoihin. Lisäksi havaittiin, että asiakas- ja potilasturvallisuutta opetettiin hyvin moninaisilla oppimismenetelmillä, kuten luennoilla, videoilla, työpajoilla, roolipeleillä, simulaatioilla ja pelillistämisellä. Lisäksi ohjatuilla harjoitteluilla on tärkeä merkitys asiakas- ja potilasturvallisuuden oppimisessa.
Opettajat pitivät opetussuunnitelmien ja opintojaksojen kuvausten arviointia silmiä avaavana. Koettiin, että työkalun rakenne ja sisältö auttavat kouluttajia opetussuunnitelmatyössä ja opintojaksojen kehittämistyössä. Työkalu auttaa opettajia ymmärtämään asiakas- ja potilasturvallisuuden laajuuden. Se auttaa myös tunnistamaan, mikä on kullekin ammattiryhmälle ydin ja perusta turvallisuuskoulutuksen tietojen, taitojen, asenteiden ja kulttuurin opettamisessa. Tärkeä havainto oli lisäksi se, että eri tutkinto-ohjelmien yhteistyölle on tarvetta. Asiakas- ja potilasturvallisuus on kaikkien yhteinen asia.
Työkalun sisältö
Työkalussa asiakas- ja potilasturvallisuus on jaettu kolmeentoista osaamisalueeseen. Ne pohjautuvat WHO:n potilasturvallisuuden opetussuunnitelman rakenteeseen, ja on sovellettu suomalaiseen toimintaympäristöön.
Työkalun käyttö
Arvioitsija perehtyy arvioitavan koulutuksen opetussuunnitelmaan ja sen kaikkien opintojaksojen kuvauksiin. Hän käy läpi tässä dokumentissa esitetyt 13 aihetta yksi kerrallaan sekä arvioi, sisältyvätkö aiheet sekä niiden käsitteet, tavoitteet ja sisällöt arvioitavan koulutuksen opintojaksojen osaamistavoitteisiin ja sisältöihin. Arvioinnissa voi käyttää apuna Excel-taulukkoa.
Kuhunkin 13 aiheeseen on kirjattu alaotsikot sisältö ja osaaminen. Osioon sisältö on kirjattu aiheen teoreettista sisältöä, ja osioon osaaminen on otettu kustakin aiheesta enemmän käytäntöön kuuluvia asioita. Aiheissa numero 1, 3, 12 ja 13 sisältö ja osaaminen on pidetty yhtenä kokonaisuutena.
Kun kaikki koulutuksen opintojaksot on käyty läpi aiheittain, pystyy arvioitsija hahmottamaan koulutuksen asiakas- ja potilasturvallisuuden kokonaisuuden. Aiheiden sisällöt on pyritty laatimaan siten, että ne kattavat laajasti koko sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilasturvallisuuden kentän.
Arvioitsija voi soveltaa työkalua arvioitavaan opetussuunnitelmaan ja opintojaksoihin sopivaksi valitsemalla aiheista niitä sisältöjä, jotka ovat keskeisiä kyseiselle koulutukselle. Työkalua voi muokata kunkin koulutusohjelman tarpeisiin sopivaksi.
Aihe 1: Mitä on asiakas- ja potilasturvallisuus
Sisältö ja osaaminen
Potilasturvallisuuden määritelmä
Asiakasturvallisuuden määritelmä
Asiakas- ja potilasturvallisuuden termit ja käsitteet
Potilasturvallisuus potilaan ja läheisen näkökulmasta, potilaslähtöisyys
Asiakasturvallisuus sosiaalialalla ja kuntoutuksessa, asiakaslähtöisyys
Potilasturvallisuuden historia ja kehittyminen nykymuotoon
- syyllistäminen, syyllistämisen kulttuuri
- syyllistämisen vaikutukset, jos keskitytään yksilöön systeemin sijaan
- systeemiteoria, systeemivirheet
Potilasturvallisuustyö suhteessa laatutyöhön
- potilasturvallisuusmenettelyt
Mitä muilta aloilta voidaan oppia?
Näyttöön perustuva hoito
Ammattietiikka
Turvallisuustyön organisointi
Vastuut ja velvollisuudet asiakas- ja potilasturvallisuudessa
Lait, asetukset ja säädökset
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
Omavalvontaohjelma
Omavalvontasuunnitelma
Aihe 2: Inhimilliset tekijät
Miksi inhimillisten tekijöiden huomioiminen on tärkeää turvallisuudelle?
Kuinka fyysinen, psykososiaalinen ja digitaalinen työympäristö vaikuttavat henkilön kykyyn työskennellä turvallisesti?
Kuinka stressi ja väsymys vaikuttavat tilannearvioon, päätöksentekokykyyn ja suorituskykyyn?
Sisältö
Perehdytys
Kokonaisperehdytys, turvallisuusperehdytys
Tunnista osaamisen rajat
Henkilöstön hyvinvointi
Inhimillinen suoriutuminen
Ergonomia
- fyysinen
- organisatorinen
Eettiset periaatteet
Eettinen stressi
Psykologinen turvallisuus
Työntekijän hyvinvointi ja työkyky haittatapahtuman tai läheltä piti -tilanteen jälkeen
Jälkipuintimenettelyt, Oheiskärsijä-protokolla (Second Victim)
Osaaminen
Toimintatavat ja asenteet
- ammatilliset
- eettiset
Turvallisuuskulttuuri
Organisaation ja yksikön toimintakulttuuri
Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri
- asiakkaat, potilaat ja omaiset turvallisuuskulttuurin osatekijöinä
Henkilökohtaiset arvot ja vakaumukset, myös tiedostamattomat
Jatkuva oppiminen ja palaute
Omista ja muiden virheistä oppiminen
Rakentava keskusteluilmapiiri ja mahdollisuus tuoda esiin epäkohtia
- hoidon laatu tai asiakas-/potilasturvallisuus
- kiusaaminen, häirintä tai vähättely (Miten puututaan? Miten ehkäistään?)
Työhyvinvointi
- työn johtaminen
- jaksaminen (tunnista jaksamisen rajat)
- omasta hyvinvoinnista huolehtiminen
- omaan terveydentilaan liittyvät riskit toimintakyvylle ja turvallisuudelle
- stressinhallintataidot
Resurssit ja rahoitus
- työvoiman ja resurssien riittävyys turvallisuuden osa-alueena
Aihe 3: Systeemien ja kompleksisuuden turvallisuusvaikutusten ymmärtäminen
Miten systeemiajattelu voi parantaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa sekä minimoida haittatapahtumia?
Sisältö ja osaaminen
Systeemi, kompleksinen systeemi, luotettava organisaatio
- korkean luotettavuuden organisaatiot (high reliability organizations HRO)
Seuranta, mittaaminen, arviointi
Tapahtuma, tapahtumamonitorointi
Systeemivirheiden eli organisaatiotasoisten virheiden rooli turvallisuuden varmistamisessa
Riskit, tietoisuus riskeistä ja riskien hallinta
- kliininen riski, riskien arviointi
Sosiaali- ja terveydenhuollon riskit monimutkaisten prosessien ja moniammatillisen työn vuoksi
Aihe 4: Tiimityö
Mikä on hyvää tiimityötä, ja miten se vaikuttaa asiakas- ja potilasturvallisuuteen?
Sisältö
Turvallinen tiimityö ja turvallinen kommunikaatio
Tiimi, roolit, vastuut, johtajuus, arvot, oletukset, kommunikaatio, kuuntelemisen taito, oppimistyylit, konfliktien ratkaisu
Työyhteisötaidot ja tiimityö
Monialaisuus, moniammatillisuus
Moniammatilliset ja yhtenevät kompetenssit asiakas-/potilasturvallisuudesta
Eri erikoisalojen sekä muiden terveydenhuollon ja sosiaalialan ammattilaisten roolit sekä heidän osaamisensa ja ammattitaitonsa kunnioittaminen
Tehokkaana tiimipelaajana oleminen
Tiimityön vastuut ja velvollisuudet
Priorisointi ja päätöksenteko tiimin kesken
Monipotilas- ja suuronnettomuustilanteet
Organisatorinen oppiminen
Osaaminen
Huomioi, että olet usean tiimin jäsen.
Selkeä kommunikaatio
- Turvallinen, selkeä ja asiallinen tiedonsiirto
- puhe
- kirjoitus
- sähköinen viestintä
- Hoidon jatkuvuuden varmistaminen, kun hoitovastuu siirtyy taholta toiselle
- vuoron tai osaston vaihtuessa
- järjestelmien välinen tiedon siirtymä
- Raportointi ja ISBAR
- Identify – tunnista
- Situation – tilanne
- Background – taustatiedot
- Assessment – nykytilanne
- Recommendation – toimintaehdotus
Kollegiaalisuus, työ asiakkaan/potilaan parhaaksi
Epäammatilliseen työskentelyyn puuttuminen
Menestyneen tiimin piirteitä
- CRM – Crew Resource Management
Aihe 5: Vaaratapahtumista oppiminen niiden ehkäisemiseksi
Miten sosiaali- ja terveydenhuollossa voi oppia virheistä ja parantaa turvallisuutta?
Sisältö
Virheen luonteen ymmärtäminen
Virhe, poikkeama, läheltä piti -tilanne, vääristymä
Osaamattomuudesta johtuvat lipsahdukset ja hairahdukset vs. virheet
Tilanteet, jotka ovat yhteydessä virheiden lisääntyneeseen riskiin
Juurisyyanalyysi
Laatupoikkeamat
Valitukset
Muistutukset ja kantelut
Vaaratapahtumailmoitukset ja toiminnan kehittäminen ilmoitusten pohjalta
Virheiden ja läheltä piti -tilanteiden ilmoittaminen
Vaara- ja haittatapahtumien raportointi sekä raportointijärjestelmät
Aina vältettävät tapahtumat (NeverEvents) – kuuman linjan indikaattorit
Virheiden avoin ja rehellinen käsittely asiakkaan/potilaan, terveydenhuollon ammattilaisten sekä esihenkilön kanssa
Virheistä oppiminen
Osaaminen
Ilmoitukset
Ilmoituksen tekeminen
Käsittelyprosessi
Lääketurvallisuus
Laiteturvallisuus
Epäkohtailmoitus
Lakisääteiset ilmoitusvelvoitteet ja -oikeudet
Ammattihenkilön ilmoitusvelvollisuuksiin kuuluvat
- lastensuojeluilmoitus
- ilmoitus epäillystä lapseen kohdistuneesta rikoksesta
- sosiaalihuollon tuen tarve
- iäkkään henkilön palveluntarve
- ilmoitusvelvollisuus epäkohdasta sosiaalihuollon toteutuksessa
- lääkärin erilliset ajoterveyden heikentymisen ilmoitusvelvollisuudet
- terveydenhuollon ammattihenkilöiden velvollisuus ilmoittaa uhasta liikenneturvallisuudelle
- velvollisuus ilmoittaa palo- tai onnettomuusvaarasta
- lääkärin ja hammaslääkärin tartuntatauti-ilmoitusvelvollisuus
Ammattihenkilön ilmoitusoikeuksiin kuuluvat
- potilas- ja asiakasturvallisuutta vaarantavasta toiminnasta ilmoittaminen
- ajoterveyteen vaikuttava päihteiden käyttö
- liikenteen henkilöluvan haltijan tai hakijan terveydentila
- lääkkeen käyttöön liittyvät (todetut tai epäillyt) haittavaikutukset
- todettu tai epäilty rokotehaitta
Aihe 6: Riskien hallinta
Miten riskien hallinnan periaatteita sovelletaan poikkeamien ja potentiaalisten työpaikan riskien tunnistamisessa, arvioinnissa ja raportoinnissa?
Sisältö
Kliininen riski, riskien arviointi, tapahtuma, tapahtumamonitorointi, läheltä piti -tapahtumien raportointi
Tunnista, selvitä ja opi
Riskien tunnistaminen ja raportointi
Mittarointi
Potilaiden ja läheisten kokemukset, näkemykset ja valitukset
Patient safety II, onnistumisista oppiminen
Osaaminen
Potilasturvallisuuden arviointi ja seuranta
Kirjaaminen, dokumentointi, rakenteinen kirjaaminen
Turvallisuuskulttuurin parantaminen
Riskien hallinnan periaatteiden hyödyntäminen työpaikan vaaratilanteiden ja potentiaalisten riskien identifioinnissa ja arvioinnissa, esim. valitusten rooli turvallisuuden ja hoidon kehittämisessä.
Riskialueet ja hoitovahingot sekä erityistilanteet
Niiden tilanteiden ja olosuhteiden tunnistaminen, joissa potilaan tai asiakkaan haitan riski on suurentunut, sekä tämän riskin hallitseminen
Kaatumisten ja painehaavojen ehkäisy, riskien tarkistus
Itsemurhat hoitojaksolla
Hoitoon liittyvien infektioiden vähentäminen
Resurssit ja rahoitus: työvoiman ja resurssien riittävyys turvallisuuden osa-alueena
Säteilyturvallisuus
Riskilääkkeet
Esteettömyyden tarkistuslista
Vakavien vaaratapahtumien ilmoittaminen ja käsittely
Valmius ja potilasturvallisuus
Hätä- ja poikkeustilanteet
Uhka- ja vaaratilanteiden ehkäisy, riskien tunnistaminen ja hallinta
Vaaratilanteen etenemisen analysointi juurisyyanalyysityökalulla
Kriisi- ja katastrofitilanteet: onnettomuudet, kemikaali-/biologinen riski säteily- tai ydinonnettomuudessa
Normaalitilanne vs. nostettu valmius vs. katastrofitilanne
- suunnitelmat ja periaatteet
- poikkeusolosuunnitelmat
- katastrofiharjoitukset
Aihe 7: Laadun jatkuva parantaminen
Sisältö
Laatutyö, analyysi, raportointi
Laadun parantamisen menetelmät palveluiden parantamisessa
Näyttöön perustuva toiminta
Palvelun laatu ja potilas-/asiakastyytyväisyys
Systeemiajattelu, teoria ja viitekehys
Systeemiajattelu, systeemivirhe
Näkemys potilasturvallisuudesta ajan kuluessa
- ennen ja nyt
- yksilö ja systeemi
Turvallisuus kompleksisessa (adaptoituvassa) systeemissä
Prosessiajattelu
- turvallisuuden sisällyttäminen prosesseihin, päätöksentekoon ja organisaatiorakenteisiin
- hoidon, hoivan ja palveluiden laatu prosessien näkökulmasta
HRO – High Reliability Organization
Turvallisen hoidon hallinta, ohjaus ja johtaminen
Turvallisuuden johtamisjärjestelmä
Erilaisten olosuhteiden johtamisjärjestelmä
Luotettava ja turvallinen työympäristö
Riskien käsittely, virheiden käsittely ja niistä kommunikointi
Työntekijän tuki
Laadunhallinnan periaatteet ja soveltaminen
Laaturekistereiden ja hoitotulosten vertailun merkitys
Osaaminen
Laadun parantaminen
PDSA-sykli
Muutokseen liittyvät käsitteet
Variaatio
Laadunparannusmenetelmät
Laadun parantamisen työkalut
Vuokaaviot
Syy-seurauskaaviot (Ishikawa/kalanruotokaaviot), Pareto-diagrammit, histogrammit, ajokaaviot
Turvalliset prosessit ja työtavat
Organisaation, prosessien ja työtapojen hahmottaminen kompleksisessa systeemissä
Prosessien, menetelmien ja työtapojen käyttöönotto
Turvallinen tiedonsiirto ja jatkuvuus osaston sisällä ja osastojen välillä
Hoitopolut ja digitaaliset hoitoketjut – asiakas-/potilaslähtöisyys
Sähköiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät (toimivuus)
Jatkuva oppiminen
Aihe 8: Potilaiden, asiakkaiden ja läheisten osallisuus
Sisältö
Asiakas- ja potilasturvallisuutta yhdessä asiakkaan/potilaan ja omaisten kanssa
Asiakas- ja potilaskeskeisyys
Informoitu päätöksenteko
Asiakkaan/potilaan ja läheisten osallistaminen hoitoon ja hoidon suunnitteluun kaikissa hoidon vaiheissa
Tutkimusten ja hoitojen vaihtoehdoista sekä todennäköisistä hyödyistä ja mahdollisista haitoista tiedottaminen, jotta asiakas/potilas pystyy tekemään perusteltuja päätöksiä hoidostaan
Asiakkaan/potilaan ja läheisten mukaan ottaminen systemaattiseen asiakas- ja potilasturvallisuustyöhön
Yhdenvertaisuus, tasa-arvo, syrjimättömyys
Terveyserot, taustalla olevat sosiaaliset ja sosioekonomiset tekijät, työn tai elinympäristö aiheuttamat riskit
- vaikutus sairauden kulkuun ja hoidon onnistumiseen
- vaikutuksien lieventäminen
Ikä, sukupuoli, kieli
Köyhyys, kodittomuus, syrjäytyminen
Maahanmuuttajat/monikulttuurisuus
Kulttuurisidonnaisuus, kulttuuriset normit, yhteiskunnan periaatteiden ymmärtäminen
Hoidosta kieltäytyminen – mm. kulttuuriset / uskontoon liittyvät erot, tietoon perustuva päätöksenteko
Ammatillinen suhtautuminen muista kuin lääketieteellisistä syistä tehtyihin toimenpiteisiin, esim. (naisten) sukuelinten silpomiseen
Asiakkaan/potilaan ja ammattilaisen eri äidinkieli ja kulttuuritausta sekä tulkkauksen tarve
Selkokieli
Haavoittuvat asiakasryhmät
Haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja potilaiden elämäntilanteet ja niissä toimiminen
Asiakkaan/potilaan voimaannuttaminen, kumppanuus
Erityisen tuen tarpeessa olevat ryhmät
- muistisairaat
- mielenterveys- ja päihdeasiakkaat
- kehitysvammaiset
Haitallisten riippuvuuksien vaikutukset terveyteen ja riippuvuuksiin puuttuminen asiakasta/potilasta tukien
Hoidon jatkuvuus
Ikääntyneen asiakkaan/potilaan turvallisuuteen liittyvät erityiskysymykset, kuten palvelupolku, tiedonkulku ja digitalisoituva yhteiskunta
Lapset ja nuoret
Asiakkaan- ja potilaan oikeudet
Asiakkaan ja potilaan oikeudet sekä itsemääräämisoikeus ja sen rajoittamisen edellytykset
Ennaltaehkäisevät toimintatavat
Oikeudellinen ennakoiminen – hoitotahto, hoivatahto
Osaaminen
Vuorovaikutus
Asiakkaan/potilaan ymmärryksen, tiedon omaksumisen sekä päätöksentekokyvyn arviointi
Selitys, neuvonta ja tuen tarjoaminen tavalla, joka vastaa asiakkaan/potilaan ymmärryksen tasoa ja tarpeita
Asiakkaan/potilaan voimavarojen tukeminen
Selkeys, tehokkuus, toisen osapuolen huomioiminen, luotettavuus, pelon huomioiminen
- kuuntelu, kysymyksiin vastaaminen
- empatia ja myötätunto
- vuorovaikutusosaaminen – kielen ja sanattoman viestinnän hyödyntäminen
- taito mukauttaa viestintää yksilöllisesti tarvittaessa esim. aistivamman tai puutteellisen kielitaidon vuoksi
- heikentynyt kuulo, näkö tai puheen tuottaminen, afasia
- alentunut kognitiivinen toimintakyky tai oppimiskyky
- selkokielisyys
Puheen, kirjoituksen ja sähköisen viestinnän selkeä ja vastaanottajan huomioiva käyttö (myös sairauskertomuksissa) seuraavissa tilanteissa:
- ikävän uutisen kertominen potilaalle tai omaiselle
- kuolemasta kertominen
- arkaluontoiset aiheet: alkoholinkäyttö, tupakointi, ylipaino tai sukupuolielämä
Taito arvioida asiakkaan/potilaan kykyä päättää hoidostaan ja osata toimia, kun asiakkaan/potilaan kyky tehdä päätöksiä on tilapäisesti tai pysyvästi heikentynyt
Arvostava ja inhimillinen kohtaaminen – myös niissä tilanteissa, joissa asiakas/potilas on riski itselleen tai muille (psykoosi, dementia, alkoholi, huumeet jne.)
Haitta- ja vaaratapahtumat, valitukset
Ilmoituksen tekemiseen kannustaminen ja siinä avustaminen
Avoin keskustelu, anteeksipyyntö
Hyväksikäytön, väkivallan ja laiminlyönnin tunnistaminen
Asianmukaiset toimintatavat päihteitä käyttävien, itseään vahingoittaneiden ja itsemurhariskissä olevien hoidossa
Aihe 9: Infektioiden torjunta ja kontrolli
Sisältö
Infektioiden ehkäisy ja torjunta
Tartunta
Sairaalainfektio
- risti-infektio, cross infection
Hoitoon liittyvät infektiot
- health care associated infection (HCAI)
Mikrobiologia
Mikrobilääkeresistenssi
- antimicrobial resistance (AMR)
Multiresistentit bakteerit
- esim. MRSA = metisilliiniresistentti Staphylococcus aureus
Transmissio (tartunta yksilöstä toiseen)
Osaaminen
Käsihygienia
Aseptiikka
- aseptiset työtavat
- aseptinen omatunto
Tavanomaiset varotoimet
Kosketus-, pisara-, ilma- ja suojavarotoimet
Työntekijän rokotukset
Aihe 10: Potilasturvallisuus invasiivisissa toimenpiteissä
Sisältö
Kirurginen turvallisuus
Leikkaussalin tarkistuslista / muut tarkistuslistat
Ohjeet/ohjeistukset
Perehdytysohjeet
Tiimityö
Kommunikaatio, viestintä
Leikkaus- ja toimenpidealueen infektiot, kirurgiset/toimenpidevirheet
Varmennusprosessit
Todentamisprosessit
Osaaminen
Potilaan tunnistaminen eri vaiheissa
Tarkistuslistat
Leikkaustiimin tarkistuslista
- ennen anestesiaa
- ennen leikkausta
- leikkauksen jälkeen
Terävien instrumenttien oikea käyttö ja säilytys mm. veritapaturmien ehkäisemiseksi.
Turvallinen tiimityö ja turvallinen kommunikaatio
Hoidon jatkuvuuden varmistaminen potilaan ja hoitovastuun siirtyessä taholta toiselle osaston tai vuoron vaihtuessa
Tiedonsiirto, myös eri sähköisten järjestelmien välillä
Aihe 11: Lääkitysturvallisuus
Sisältö
Lääketurvallisuus
- myyntilupamenettelyt, tehon, turvallisuuden ja laadun arviointi, haittavaikutusrekisteri
Lääkitysturvallisuus
- lääkehoidon toteuttajien inhimillinen toiminta
- lääkehoitoprosessin virheettömyys ja tehokkuus
Sivuvaikutus, haittavaikutus, haitallinen reaktio, poikkeama, virhe, haittatapahtuma, haitallinen lääketapahtuma, lääkitysvirhe sekä lääkkeen määrääminen, antaminen ja seuranta (monitorointi)
Poikkeamat
- suurin potilasturvallisuutta vaarantava riskitekijä terveydenhuollossa
- virhe voi johtaa jopa kuolemaan
- jotain tehdään väärin tai jotain jätetään tekemättä
- huomaamatta jääneet interaktiot ja päällekkäisyydet
- väärän lääkkeen antaminen potilaalle
- lääkkeen antaminen väärälle potilaalle
- lääkkeen antamisen unohtuminen
- poikkeama kirjaamisessa, potilasneuvonnassa tai vaikutusten seuraamisessa
Osaaminen
Lääkkeen määrääminen
Lääkkeiden jakaminen
Määräyksien ja määräysmuutosten kirjaaminen
10 O – lääkehoitoprosessissa
- oikea potilas
- oikea lääke
- oikea annos
- oikea antoaika
- oikea antotapa
- oikea käyttötarkoitus
- oikea käyttökuntoon saattaminen
- oikea dokumentointi
- oikea ohjaus
- oikea vaikutusten seuranta ja arviointi
Lääkehoitoprosessin suojaukset (mm. kaksoistarkistus)
Organisaation/yksikön lääkehoitosuunnitelma
- toimintamallit, lääkevalikoima, turvallisuuden varmistaminen, ohjeistukset jne.
Lääkehoidon osaamisen varmistaminen työelämässä
- lääkitysturvallisuuskoulutus
- tarvittavat luvat ja näytöt
- nestehoidon ohjeistus
- verituotteiden ohjeistus
Aihe 12: Laitteiden ja teknologian turvallisuus
Sisältö ja osaaminen
Laiteturvallisuus
Ihmisen ja tekniikan välinen yhteistyö
Lääkinnälliset laitteet
Ohjelmistot
Standardit ja säädökset lääkinnällisistä laitteista
Ammattimainen käyttäjä
Asiakkaan/potilaan ohjaaminen terveys- ja hyvinvointiteknologian käytössä
Laitteiden toimivuuden ja käyttöturvallisuuden varmistaminen
Säteilyn turvallinen käyttö
Tietojärjestelmät
Digitaalisuus
Digitaalisuus, etävastaanotot
Etävastaanotot ja -konsultaatiot (puhelin, video, chat)
Etä- ja digipalvelut – asiakkaan/potilaan oikeus valita
Tietosuoja ja turvallisuus sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä
Salassapito- ja vaitiolovelvollisuus
Tietosuoja, tietoturva, dataturvallisuus, luottamuksellisuus
Kulunvalvonta
Aihe 13: Toimintaympäristön turvallisuus
Sisältö ja osaaminen
Tilojen turvallisuus
- esteettömyys
- portaat
- ikkunat
- huonejärjestys valvonnan kannalta
- terävät esineet
- (toiset ihmiset)
Kemikaaliturvallisuus
Paloturvallisuus
Ympäristöturvallisuus
- tartuntatautien ehkäisy
Jätehuolto
- riskijätteet
Työturvallisuus – turvallisuussuunnitelmat ja vaaratilanteiden ilmoittamisen käytännöt
Työntekijän taustan selvitys
Tukimateriaalia opetuksessa hyödynnettäväksi
Kaikista WHO-aiheista (dokumentin aiheet 1–11) on ilmaiseksi saatavilla koulutusmateriaalia Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen kautta. Aihealueista on saatavilla PowerPoint-diapaketti sekä opetusvideo.
linkit tähän, diat ja videot kaikista aiheista
Vastaavaa materiaalia ei ole vielä valmiina laite- tai tilaturvallisuudesta, jotka on tähän koulutuksen arviointimateriaaliin haluttu listata erillisinä. Alla olevista linkeistä löytyy lisätietoa näistäkin aiheista.