Siirry sisältöön

Johdanto

Tämä työkalu on tarkoitettu sosiaali- ja terveysalan opetussuunnitelmien ja opintojaksojen kuvausten arviointia varten. Arviointi kohdistuu asiakas- ja potilasturvallisuuden opetukseen.

Kehittämistyöhön on osallistunut Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen asiantuntijoiden lisäksi sosiaali- ja terveysalan asiantuntijoita hyvinvointialueilta sekä eri koulutusorganisaatioista.

Sisältö perustuu WHO:n potilasturvallisuuden opetussuunnitelmaan The Multi-professional Patient Safety Curriculum Guide, 2011. Työkalu on laadittu WHO:n suosittelemista sisällöistä suomalaiseen kontekstiin huomioimalla sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaympäristön muutoksia. Lisättyjä aiheita ovat laite ja teknologioiden turvallisuus sekä toimintaympäristön turvallisuus.

Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaaminen kuuluu jokaisen sote-ammattilaisen perustietoihin ja taitoihin

Sosiaali- ja terveysalan ammattilaisen osaaminen on ensisijaisessa roolissa, kun pyritään ehkäisemään palvelussa ja hoidossa tapahtuneita virheitä ja haittoja. Asiakas- ja potilasturvallisuusosaamista tulee systemaattisesti edistää peruskoulutuksessa sekä ylläpitää jatko- ja täydennyskoulutuksessa.

Tämän työkalun on tarkoitus auttaa kouluttajia opetussuunnitelmatyössä, opintojaksojen tavoitteiden ja sisältöjen suunnittelussa sekä toteutusten tarkastelussa.

Kehittämistyön aikana työkalua testattiin Oulun ammattikorkeakoulussa hoitotyön, terveydenhoitotyön, kätilötyön ja sosiaalialan koulutuksissa sekä Savonia-ammattikorkeakoulussa hoitotyön koulutuksessa. Opettajat havaitsivat, että asiakas- ja potilasturvallisuus integroituu koulutuksissa moniin eri opintojaksoihin. Lisäksi havaittiin, että asiakas- ja potilasturvallisuutta opetettiin hyvin moninaisilla oppimismenetelmillä, kuten luennoilla, videoilla, työpajoilla, roolipeleillä, simulaatioilla ja pelillistämisellä. Lisäksi ohjatuilla harjoitteluilla on tärkeä merkitys asiakas- ja potilasturvallisuuden oppimisessa.  

Opettajat pitivät opetussuunnitelmien ja opintojaksojen kuvausten arviointia silmiä avaavana. Koettiin, että työkalun rakenne ja sisältö auttavat kouluttajia opetussuunnitelmatyössä ja opintojaksojen kehittämistyössä. Työkalu auttaa opettajia ymmärtämään asiakas- ja potilasturvallisuuden laajuuden. Se auttaa myös tunnistamaan, mikä on kullekin ammattiryhmälle ydin ja perusta turvallisuuskoulutuksen tietojen, taitojen, asenteiden ja kulttuurin opettamisessa. Tärkeä havainto oli lisäksi se, että eri tutkinto-ohjelmien yhteistyölle on tarvetta. Asiakas- ja potilasturvallisuus on kaikkien yhteinen asia. 

Työkalun sisältö

Työkalussa asiakas- ja potilasturvallisuus on jaettu kolmeentoista osaamisalueeseen. Ne pohjautuvat WHO:n potilasturvallisuuden opetussuunnitelman rakenteeseen, ja on sovellettu suomalaiseen toimintaympäristöön.

Kuvio 1. Asiakas- ja potilasturvallisuuden osaamisalueet (mukailtu WHO 2011)

Työkalun käyttö

Arvioitsija perehtyy arvioitavan koulutuksen opetussuunnitelmaan ja sen kaikkien opintojaksojen kuvauksiin. Hän käy läpi tässä dokumentissa esitetyt 13 aihetta yksi kerrallaan sekä arvioi, sisältyvätkö aiheet sekä niiden käsitteet, tavoitteet ja sisällöt arvioitavan koulutuksen opintojaksojen osaamistavoitteisiin ja sisältöihin. Arvioinnissa voi käyttää apuna Excel-taulukkoa.

Kuhunkin 13 aiheeseen on kirjattu alaotsikot sisältö ja osaaminen. Osioon sisältö on kirjattu aiheen teoreettista sisältöä, ja osioon osaaminen on otettu kustakin aiheesta enemmän käytäntöön kuuluvia asioita. Aiheissa numero 1, 3, 12 ja 13 sisältö ja osaaminen on pidetty yhtenä kokonaisuutena.

Kun kaikki koulutuksen opintojaksot on käyty läpi aiheittain, pystyy arvioitsija hahmottamaan koulutuksen asiakas- ja potilasturvallisuuden kokonaisuuden. Aiheiden sisällöt on pyritty laatimaan siten, että ne kattavat laajasti koko sosiaali- ja terveydenhuollon asiakas- ja potilasturvallisuuden kentän.

Arvioitsija voi soveltaa työkalua arvioitavaan opetussuunnitelmaan ja opintojaksoihin sopivaksi valitsemalla aiheista niitä sisältöjä, jotka ovat keskeisiä kyseiselle koulutukselle. Työkalua voi muokata kunkin koulutusohjelman tarpeisiin sopivaksi.

Aihe 1: Mitä on asiakas- ja potilasturvallisuus

Sisältö ja osaaminen

Potilasturvallisuuden määritelmä
Asiakasturvallisuuden määritelmä

Asiakas- ja potilasturvallisuuden termit ja käsitteet

Potilasturvallisuus potilaan ja läheisen näkökulmasta, potilaslähtöisyys
Asiakasturvallisuus sosiaalialalla ja kuntoutuksessa, asiakaslähtöisyys

Potilasturvallisuuden historia ja kehittyminen nykymuotoon

  • syyllistäminen, syyllistämisen kulttuuri
  • syyllistämisen vaikutukset, jos keskitytään yksilöön systeemin sijaan
  • systeemiteoria, systeemivirheet

Potilasturvallisuustyö suhteessa laatutyöhön

  • potilasturvallisuusmenettelyt

Mitä muilta aloilta voidaan oppia?

Näyttöön perustuva hoito

Ammattietiikka

Turvallisuustyön organisointi

Vastuut ja velvollisuudet asiakas- ja potilasturvallisuudessa

Lait, asetukset ja säädökset
Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia
Omavalvontaohjelma
Omavalvontasuunnitelma

Aihe 2: Inhimilliset tekijät

Miksi inhimillisten tekijöiden huomioiminen on tärkeää turvallisuudelle?

Kuinka fyysinen, psykososiaalinen ja digitaalinen työympäristö vaikuttavat henkilön kykyyn työskennellä turvallisesti?

Kuinka stressi ja väsymys vaikuttavat tilannearvioon, päätöksentekokykyyn ja suorituskykyyn?

Sisältö

Perehdytys

Kokonaisperehdytys, turvallisuusperehdytys

Tunnista osaamisen rajat

Henkilöstön hyvinvointi

Inhimillinen suoriutuminen

Ergonomia

  • fyysinen
  • organisatorinen

Eettiset periaatteet

Eettinen stressi

Psykologinen turvallisuus

Työntekijän hyvinvointi ja työkyky haittatapahtuman tai läheltä piti -tilanteen jälkeen

Jälkipuintimenettelyt, Oheiskärsijä-protokolla (Second Victim)

Osaaminen

Toimintatavat ja asenteet

  • ammatilliset
  • eettiset

Turvallisuuskulttuuri

Organisaation ja yksikön toimintakulttuuri

Asiakas- ja potilasturvallisuuskulttuuri

  • asiakkaat, potilaat ja omaiset turvallisuuskulttuurin osatekijöinä

Henkilökohtaiset arvot ja vakaumukset, myös tiedostamattomat

Jatkuva oppiminen ja palaute

Omista ja muiden virheistä oppiminen

Rakentava keskusteluilmapiiri ja mahdollisuus tuoda esiin epäkohtia

  • hoidon laatu tai asiakas-/potilasturvallisuus
  • kiusaaminen, häirintä tai vähättely (Miten puututaan? Miten ehkäistään?)

Työhyvinvointi

  • työn johtaminen
  • jaksaminen (tunnista jaksamisen rajat)
  • omasta hyvinvoinnista huolehtiminen
  • omaan terveydentilaan liittyvät riskit toimintakyvylle ja turvallisuudelle
  • stressinhallintataidot

Resurssit ja rahoitus

  • työvoiman ja resurssien riittävyys turvallisuuden osa-alueena

Aihe 3: Systeemien ja kompleksisuuden turvallisuusvaikutusten ymmärtäminen

Miten systeemiajattelu voi parantaa sosiaali- ja terveydenhuoltoa sekä minimoida haittatapahtumia?

Sisältö ja osaaminen

Systeemi, kompleksinen systeemi, luotettava organisaatio

  • korkean luotettavuuden organisaatiot (high reliability organizations HRO)

Seuranta, mittaaminen, arviointi

Tapahtuma, tapahtumamonitorointi

Systeemivirheiden eli organisaatiotasoisten virheiden rooli turvallisuuden varmistamisessa

Riskit, tietoisuus riskeistä ja riskien hallinta

  • kliininen riski, riskien arviointi

Sosiaali- ja terveydenhuollon riskit monimutkaisten prosessien ja moniammatillisen työn vuoksi

Aihe 4: Tiimityö

Mikä on hyvää tiimityötä, ja miten se vaikuttaa asiakas- ja potilasturvallisuuteen?

Sisältö

Turvallinen tiimityö ja turvallinen kommunikaatio

Tiimi, roolit, vastuut, johtajuus, arvot, oletukset, kommunikaatio, kuuntelemisen taito, oppimistyylit, konfliktien ratkaisu

Työyhteisötaidot ja tiimityö

Monialaisuus, moniammatillisuus

Moniammatilliset ja yhtenevät kompetenssit asiakas-/potilasturvallisuudesta

Eri erikoisalojen sekä muiden terveydenhuollon ja sosiaalialan ammattilaisten roolit sekä heidän osaamisensa ja ammattitaitonsa kunnioittaminen

Tehokkaana tiimipelaajana oleminen

Tiimityön vastuut ja velvollisuudet

Priorisointi ja päätöksenteko tiimin kesken

Monipotilas- ja suuronnettomuustilanteet

Organisatorinen oppiminen

Osaaminen

Huomioi, että olet usean tiimin jäsen.

Selkeä kommunikaatio

  • Turvallinen, selkeä ja asiallinen tiedonsiirto
    • puhe
    • kirjoitus
    • sähköinen viestintä
  • Hoidon jatkuvuuden varmistaminen, kun hoitovastuu siirtyy taholta toiselle
    • vuoron tai osaston vaihtuessa
    • järjestelmien välinen tiedon siirtymä
  • Raportointi ja ISBAR
    • Identify – tunnista
    • Situation – tilanne
    • Background – taustatiedot
    • Assessment – nykytilanne
    • Recommendation – toimintaehdotus

Kollegiaalisuus, työ asiakkaan/potilaan parhaaksi

Epäammatilliseen työskentelyyn puuttuminen

Menestyneen tiimin piirteitä

  • CRM – Crew Resource Management

Aihe 5: Vaaratapahtumista oppiminen niiden ehkäisemiseksi

Miten sosiaali- ja terveydenhuollossa voi oppia virheistä ja parantaa turvallisuutta?

Sisältö

Virheen luonteen ymmärtäminen

Virhe, poikkeama, läheltä piti -tilanne, vääristymä

Osaamattomuudesta johtuvat lipsahdukset ja hairahdukset vs. virheet

Tilanteet, jotka ovat yhteydessä virheiden lisääntyneeseen riskiin

Juurisyyanalyysi

Laatupoikkeamat

Valitukset

Muistutukset ja kantelut

Vaaratapahtumailmoitukset ja toiminnan kehittäminen ilmoitusten pohjalta

Virheiden ja läheltä piti -tilanteiden ilmoittaminen

Vaara- ja haittatapahtumien raportointi sekä raportointijärjestelmät

Aina vältettävät tapahtumat (NeverEvents) – kuuman linjan indikaattorit

Virheiden avoin ja rehellinen käsittely asiakkaan/potilaan, terveydenhuollon ammattilaisten sekä esihenkilön kanssa

Virheistä oppiminen


Osaaminen

Ilmoitukset

Ilmoituksen tekeminen

Käsittelyprosessi

Lääketurvallisuus

Laiteturvallisuus

Epäkohtailmoitus

Huoli-ilmoitus

Lakisääteiset ilmoitusvelvoitteet ja -oikeudet

Ammattihenkilön ilmoitusvelvollisuuksiin kuuluvat

  • lastensuojeluilmoitus
  • ilmoitus epäillystä lapseen kohdistuneesta rikoksesta
  • sosiaalihuollon tuen tarve
  • iäkkään henkilön palveluntarve
  • ilmoitusvelvollisuus epäkohdasta sosiaalihuollon toteutuksessa
  • lääkärin erilliset ajoterveyden heikentymisen ilmoitusvelvollisuudet
  • terveydenhuollon ammattihenkilöiden velvollisuus ilmoittaa uhasta liikenneturvallisuudelle
  • velvollisuus ilmoittaa palo- tai onnettomuusvaarasta
  • lääkärin ja hammaslääkärin tartuntatauti-ilmoitusvelvollisuus

Ammattihenkilön ilmoitusoikeuksiin kuuluvat

  • potilas- ja asiakasturvallisuutta vaarantavasta toiminnasta ilmoittaminen
  • ajoterveyteen vaikuttava päihteiden käyttö
  • liikenteen henkilöluvan haltijan tai hakijan terveydentila
  • lääkkeen käyttöön liittyvät (todetut tai epäillyt) haittavaikutukset
  • todettu tai epäilty rokotehaitta

Aihe 6: Riskien hallinta

Miten riskien hallinnan periaatteita sovelletaan poikkeamien ja potentiaalisten työpaikan riskien tunnistamisessa, arvioinnissa ja raportoinnissa?

Sisältö

Kliininen riski, riskien arviointi, tapahtuma, tapahtumamonitorointi, läheltä piti -tapahtumien raportointi

Tunnista, selvitä ja opi

Riskien tunnistaminen ja raportointi

Mittarointi

Potilaiden ja läheisten kokemukset, näkemykset ja valitukset

Patient safety II, onnistumisista oppiminen

Osaaminen

Potilasturvallisuuden arviointi ja seuranta

Kirjaaminen, dokumentointi, rakenteinen kirjaaminen

Turvallisuuskulttuurin parantaminen

Riskien hallinnan periaatteiden hyödyntäminen työpaikan vaaratilanteiden ja potentiaalisten riskien identifioinnissa ja arvioinnissa, esim. valitusten rooli turvallisuuden ja hoidon kehittämisessä.

Riskialueet ja hoitovahingot sekä erityistilanteet

Niiden tilanteiden ja olosuhteiden tunnistaminen, joissa potilaan tai asiakkaan haitan riski on suurentunut, sekä tämän riskin hallitseminen

Kaatumisten ja painehaavojen ehkäisy, riskien tarkistus

Itsemurhat hoitojaksolla

Hoitoon liittyvien infektioiden vähentäminen

Resurssit ja rahoitus: työvoiman ja resurssien riittävyys turvallisuuden osa-alueena

Säteilyturvallisuus

Riskilääkkeet

Esteettömyyden tarkistuslista

Vakavien vaaratapahtumien ilmoittaminen ja käsittely

Valmius ja potilasturvallisuus

Hätä- ja poikkeustilanteet

Uhka- ja vaaratilanteiden ehkäisy, riskien tunnistaminen ja hallinta

Vaaratilanteen etenemisen analysointi juurisyyanalyysityökalulla

Kriisi- ja katastrofitilanteet: onnettomuudet, kemikaali-/biologinen riski säteily- tai ydinonnettomuudessa

Normaalitilanne vs. nostettu valmius vs. katastrofitilanne

  • suunnitelmat ja periaatteet
  • poikkeusolosuunnitelmat
  • katastrofiharjoitukset

Aihe 7: Laadun jatkuva parantaminen

Sisältö

Laatutyö, analyysi, raportointi

Laadun parantamisen menetelmät palveluiden parantamisessa

Näyttöön perustuva toiminta

Palvelun laatu ja potilas-/asiakastyytyväisyys

Systeemiajattelu, teoria ja viitekehys

Systeemiajattelu, systeemivirhe

Näkemys potilasturvallisuudesta ajan kuluessa

  • ennen ja nyt
  • yksilö ja systeemi

Turvallisuus kompleksisessa (adaptoituvassa) systeemissä

Prosessiajattelu

  • turvallisuuden sisällyttäminen prosesseihin, päätöksentekoon ja organisaatiorakenteisiin
  • hoidon, hoivan ja palveluiden laatu prosessien näkökulmasta

HRO – High Reliability Organization

Turvallisen hoidon hallinta, ohjaus ja johtaminen

Turvallisuuden johtamisjärjestelmä

Erilaisten olosuhteiden johtamisjärjestelmä

Luotettava ja turvallinen työympäristö

Riskien käsittely, virheiden käsittely ja niistä kommunikointi

Työntekijän tuki

Laadunhallinnan periaatteet ja soveltaminen

Laaturekistereiden ja hoitotulosten vertailun merkitys

Osaaminen

Laadun parantaminen

PDSA-sykli

Muutokseen liittyvät käsitteet

Variaatio

Laadunparannusmenetelmät

Laadun parantamisen työkalut

Vuokaaviot

Syy-seurauskaaviot (Ishikawa/kalanruotokaaviot), Pareto-diagrammit, histogrammit, ajokaaviot

Turvalliset prosessit ja työtavat

Organisaation, prosessien ja työtapojen hahmottaminen kompleksisessa systeemissä

Prosessien, menetelmien ja työtapojen käyttöönotto

Turvallinen tiedonsiirto ja jatkuvuus osaston sisällä ja osastojen välillä

Hoitopolut ja digitaaliset hoitoketjut – asiakas-/potilaslähtöisyys

Sähköiset asiakas- ja potilastietojärjestelmät (toimivuus)

Jatkuva oppiminen

Aihe 8: Potilaiden, asiakkaiden ja läheisten osallisuus

Sisältö

Asiakas- ja potilasturvallisuutta yhdessä asiakkaan/potilaan ja omaisten kanssa

Asiakas- ja potilaskeskeisyys

Informoitu päätöksenteko

Asiakkaan/potilaan ja läheisten osallistaminen hoitoon ja hoidon suunnitteluun kaikissa hoidon vaiheissa

Tutkimusten ja hoitojen vaihtoehdoista sekä todennäköisistä hyödyistä ja mahdollisista haitoista tiedottaminen, jotta asiakas/potilas pystyy tekemään perusteltuja päätöksiä hoidostaan

Asiakkaan/potilaan ja läheisten mukaan ottaminen systemaattiseen asiakas- ja potilasturvallisuustyöhön

Yhdenvertaisuus, tasa-arvo, syrjimättömyys

Terveyserot, taustalla olevat sosiaaliset ja sosioekonomiset tekijät, työn tai elinympäristö aiheuttamat riskit

  • vaikutus sairauden kulkuun ja hoidon onnistumiseen
  • vaikutuksien lieventäminen

Ikä, sukupuoli, kieli

Köyhyys, kodittomuus, syrjäytyminen

Maahanmuuttajat/monikulttuurisuus

Kulttuurisidonnaisuus, kulttuuriset normit, yhteiskunnan periaatteiden ymmärtäminen

Hoidosta kieltäytyminen – mm. kulttuuriset / uskontoon liittyvät erot, tietoon perustuva päätöksenteko

Ammatillinen suhtautuminen muista kuin lääketieteellisistä syistä tehtyihin toimenpiteisiin, esim. (naisten) sukuelinten silpomiseen

Asiakkaan/potilaan ja ammattilaisen eri äidinkieli ja kulttuuritausta sekä tulkkauksen tarve

Selkokieli

Haavoittuvat asiakasryhmät

Haavoittuvassa asemassa olevien asiakkaiden ja potilaiden elämäntilanteet ja niissä toimiminen

Asiakkaan/potilaan voimaannuttaminen, kumppanuus

Erityisen tuen tarpeessa olevat ryhmät

  • muistisairaat
  • mielenterveys- ja päihdeasiakkaat
  • kehitysvammaiset

Haitallisten riippuvuuksien vaikutukset terveyteen ja riippuvuuksiin puuttuminen asiakasta/potilasta tukien

Hoidon jatkuvuus

Ikääntyneen asiakkaan/potilaan turvallisuuteen liittyvät erityiskysymykset, kuten palvelupolku, tiedonkulku ja digitalisoituva yhteiskunta

Lapset ja nuoret

Asiakkaan- ja potilaan oikeudet

Asiakkaan ja potilaan oikeudet sekä itsemääräämisoikeus ja sen rajoittamisen edellytykset

Ennaltaehkäisevät toimintatavat

Oikeudellinen ennakoiminen – hoitotahto, hoivatahto

Osaaminen

Vuorovaikutus

Asiakkaan/potilaan ymmärryksen, tiedon omaksumisen sekä päätöksentekokyvyn arviointi

Selitys, neuvonta ja tuen tarjoaminen tavalla, joka vastaa asiakkaan/potilaan ymmärryksen tasoa ja tarpeita

Asiakkaan/potilaan voimavarojen tukeminen

Selkeys, tehokkuus, toisen osapuolen huomioiminen, luotettavuus, pelon huomioiminen

  • kuuntelu, kysymyksiin vastaaminen
  • empatia ja myötätunto
  • vuorovaikutusosaaminen – kielen ja sanattoman viestinnän hyödyntäminen
  • taito mukauttaa viestintää yksilöllisesti tarvittaessa esim. aistivamman tai puutteellisen kielitaidon vuoksi
    • heikentynyt kuulo, näkö tai puheen tuottaminen, afasia
    • alentunut kognitiivinen toimintakyky tai oppimiskyky
    • selkokielisyys

Puheen, kirjoituksen ja sähköisen viestinnän selkeä ja vastaanottajan huomioiva käyttö (myös sairauskertomuksissa) seuraavissa tilanteissa:

  • ikävän uutisen kertominen potilaalle tai omaiselle
  • kuolemasta kertominen
  • arkaluontoiset aiheet: alkoholinkäyttö, tupakointi, ylipaino tai sukupuolielämä

Taito arvioida asiakkaan/potilaan kykyä päättää hoidostaan ja osata toimia, kun asiakkaan/potilaan kyky tehdä päätöksiä on tilapäisesti tai pysyvästi heikentynyt

Arvostava ja inhimillinen kohtaaminen – myös niissä tilanteissa, joissa asiakas/potilas on riski itselleen tai muille (psykoosi, dementia, alkoholi, huumeet jne.)

Haitta- ja vaaratapahtumat, valitukset

Ilmoituksen tekemiseen kannustaminen ja siinä avustaminen

Avoin keskustelu, anteeksipyyntö

Hyväksikäytön, väkivallan ja laiminlyönnin tunnistaminen

Asianmukaiset toimintatavat päihteitä käyttävien, itseään vahingoittaneiden ja itsemurhariskissä olevien hoidossa


Aihe 9: Infektioiden torjunta ja kontrolli

Sisältö

Infektioiden ehkäisy ja torjunta

Tartunta

Sairaalainfektio

  • risti-infektio, cross infection

Hoitoon liittyvät infektiot

  • health care associated infection (HCAI)

Mikrobiologia

Mikrobilääkeresistenssi

  • antimicrobial resistance (AMR)

Multiresistentit bakteerit

  • esim. MRSA = metisilliiniresistentti Staphylococcus aureus

Transmissio (tartunta yksilöstä toiseen)

Osaaminen

Käsihygienia

Aseptiikka

  • aseptiset työtavat
  • aseptinen omatunto

Tavanomaiset varotoimet

Kosketus-, pisara-, ilma- ja suojavarotoimet

Työntekijän rokotukset

Aihe 10: Potilasturvallisuus invasiivisissa toimenpiteissä

Sisältö

Kirurginen turvallisuus

Leikkaussalin tarkistuslista / muut tarkistuslistat

Ohjeet/ohjeistukset

Perehdytysohjeet

Tiimityö

Kommunikaatio, viestintä

Leikkaus- ja toimenpidealueen infektiot, kirurgiset/toimenpidevirheet

Varmennusprosessit

Todentamisprosessit

Osaaminen

Potilaan tunnistaminen eri vaiheissa

Tarkistuslistat

Leikkaustiimin tarkistuslista

  • ennen anestesiaa
  • ennen leikkausta
  • leikkauksen jälkeen

Terävien instrumenttien oikea käyttö ja säilytys mm. veritapaturmien ehkäisemiseksi.

Turvallinen tiimityö ja turvallinen kommunikaatio

Hoidon jatkuvuuden varmistaminen potilaan ja hoitovastuun siirtyessä taholta toiselle osaston tai vuoron vaihtuessa

Tiedonsiirto, myös eri sähköisten järjestelmien välillä

Aihe 11: Lääkitysturvallisuus

Sisältö

Lääketurvallisuus

  • myyntilupamenettelyt, tehon, turvallisuuden ja laadun arviointi, haittavaikutusrekisteri

Lääkitysturvallisuus

  • lääkehoidon toteuttajien inhimillinen toiminta
  • lääkehoitoprosessin virheettömyys ja tehokkuus

Sivuvaikutus, haittavaikutus, haitallinen reaktio, poikkeama, virhe, haittatapahtuma, haitallinen lääketapahtuma, lääkitysvirhe sekä lääkkeen määrääminen, antaminen ja seuranta (monitorointi)

Poikkeamat

  • suurin potilasturvallisuutta vaarantava riskitekijä terveydenhuollossa
  • virhe voi johtaa jopa kuolemaan
  • jotain tehdään väärin tai jotain jätetään tekemättä
  • huomaamatta jääneet interaktiot ja päällekkäisyydet
  • väärän lääkkeen antaminen potilaalle
  • lääkkeen antaminen väärälle potilaalle
  • lääkkeen antamisen unohtuminen
  • poikkeama kirjaamisessa, potilasneuvonnassa tai vaikutusten seuraamisessa

Osaaminen

Lääkkeen määrääminen

Lääkkeiden jakaminen

Määräyksien ja määräysmuutosten kirjaaminen

10 O – lääkehoitoprosessissa

  • oikea potilas
  • oikea lääke
  • oikea annos
  • oikea antoaika
  • oikea antotapa
  • oikea käyttötarkoitus
  • oikea käyttökuntoon saattaminen
  • oikea dokumentointi
  • oikea ohjaus
  • oikea vaikutusten seuranta ja arviointi

Lääkehoitoprosessin suojaukset (mm. kaksoistarkistus)

Organisaation/yksikön lääkehoitosuunnitelma

  • toimintamallit, lääkevalikoima, turvallisuuden varmistaminen, ohjeistukset jne.

Lääkehoidon osaamisen varmistaminen työelämässä

  • lääkitysturvallisuuskoulutus 
  • tarvittavat luvat ja näytöt
  • nestehoidon ohjeistus
  • verituotteiden ohjeistus

Aihe 12: Laitteiden ja teknologian turvallisuus

Sisältö ja osaaminen

Laiteturvallisuus

Ihmisen ja tekniikan välinen yhteistyö

Lääkinnälliset laitteet

Ohjelmistot

Standardit ja säädökset lääkinnällisistä laitteista

Ammattimainen käyttäjä

Asiakkaan/potilaan ohjaaminen terveys- ja hyvinvointiteknologian käytössä

Laitteiden toimivuuden ja käyttöturvallisuuden varmistaminen

Säteilyn turvallinen käyttö

Tietojärjestelmät

Digitaalisuus

Digitaalisuus, etävastaanotot

Etävastaanotot ja -konsultaatiot (puhelin, video, chat)

Etä- ja digipalvelut – asiakkaan/potilaan oikeus valita

Tietosuoja ja turvallisuus sosiaali- ja terveydenhuoltojärjestelmässä

Salassapito- ja vaitiolovelvollisuus

Tietosuoja, tietoturva, dataturvallisuus, luottamuksellisuus

Kulunvalvonta

Aihe 13: Toimintaympäristön turvallisuus

Sisältö ja osaaminen

Tilojen turvallisuus

  • esteettömyys
  • portaat
  • ikkunat
  • huonejärjestys valvonnan kannalta
  • terävät esineet
  • (toiset ihmiset)

Kemikaaliturvallisuus

Paloturvallisuus

Ympäristöturvallisuus

  • tartuntatautien ehkäisy

Jätehuolto

  • riskijätteet

Työturvallisuus – turvallisuussuunnitelmat ja vaaratilanteiden ilmoittamisen käytännöt

Työntekijän taustan selvitys

Tukimateriaalia opetuksessa hyödynnettäväksi

Kaikista WHO-aiheista (dokumentin aiheet 1–11) on ilmaiseksi saatavilla koulutusmateriaalia Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen kautta. Aihealueista on saatavilla PowerPoint-diapaketti sekä opetusvideo.

linkit tähän, diat ja videot kaikista aiheista

Vastaavaa materiaalia ei ole vielä valmiina laite- tai tilaturvallisuudesta, jotka on tähän koulutuksen arviointimateriaaliin haluttu listata erillisinä. Alla olevista linkeistä löytyy lisätietoa näistäkin aiheista.

WHO Patient Safety Curriculum Guide. Multi-professional Edition. 2011.  Patient safety curriculum guide: multi-professional edition (who.int)

Report on the Integration of the Safety Competencies Framework. 2016. (Canada). Report on the Integration of the Safety Competencies Framework (patientsafetyinstitute.ca)