Lääkitysturvallisuustyön tilanteen kartoittamisen muistilista
Tämä muistilista auttaa ohjaamaan ja jäsentämään lääkitysturvallisuuden kehittämistyötä.
Lääkitysturvallisuuden kehittäminen ja lähtötilanteen kartoittaminen on hyvä aloittaa tunnistamalla organisaatiossa jo olemassa olevat asiakas-, potilas- ja lääkitysturvallisuusrakenteet ja -toimijat. Toimijoista kootaan alueellinen Turvallinen lääkehoito -työryhmä.
- Lääkehoitoon liittyvien vaaratapahtumien käsittely ja niistä oppiminen
- Mitä huomioita vaaratapahtumatilastoista nousee esiin? Mitkä ovat yleisimmät poikkeamatyypit?
- Miten vaaratapahtumat käsitellään? Miten niistä opitaan ja tiedotetaan? Miten toimintaa kehitetään niiden pohjalta?
- Kuka vastaa vaaratapahtumien käsittelystä? Kuka vastaa kehittämistoimenpiteistä ja niiden seurannasta?
- Lääkehoitosuunnitelmaprosessi
- Millä organisaatiotasoilla lääkehoitosuunnitelmat laaditaan?
- Kuka tai ketkä vastaavat lääkehoitosuunnitelmien laatimis- ja päivittämisprosessista? Kuka tarkastaa suunnitelman? Kuka hyväksyy suunnitelman?
- Tunteeko henkilöstö lääkehoitosuunnitelman? Onko lääkehoitosuunnitelman lukukuittaus käytössä yksiköissä?
- Lääkehoitoprosessi
- Onko lääkehoitoprosessi kuvattu?
- Millä tasoilla lääkehoitoprosessi on kuvattu?
- Onko lääkehoitoprosessin riskit kuvattu?
- Tunteeko henkilöstö lääkehoitoprosessin ja sen riskit?
- Miten riskeihin on varauduttu, ja miten niitä ennaltaehkäistään?
- Onko organisaation/yksikön riskilääkkeet määritelty?
- Onko lääkehoitoprosessi kuvattu?
- Lääkelupakäytännöt ja lääkehoidon koulutus
- Mitkä ovat osaamisen varmistamisen käytännöt?
- Millainen on lääkelupaprosessi?
- Mitä linjataan lääkehoitoon kouluttamattomien osallistumisesta lääkehoitoon?
- Mitä lääkehoitoon liittyvää koulutusta on tarjolla?
- Lääkitysturvallisuuden rakenteet
- Mitä lääkitysturvallisuuden työryhmiä on olemassa?
- Ketkä ovat lääkitysturvallisuuden vastuuhenkilöt?
- Lääkitysturvallisuuden käytänteet
- Mitkä lääkitysturvallisuuden käytänteet toimivat hyvin?
- Mitkä ovat keskeiset lääkitysturvallisuuden haasteet?
- Kliinisen farmasian palvelut
- Onko farmaseutteja töissä organisaatiossa? Minkälaisissa työnkuvissa he toimivat?
- Onko kliinisen farmasian palvelut järjestetty omalla henkilökunnalla vai ostopalveluna?
- Millaista yhteistyötä tehdään sairaala-apteekin ja alueen avohuollon apteekkien kanssa?
- Kliinisten farmakologien palvelut
- Millaisissa tilanteissa kliinisten farmakologien konsultaatiot ovat käytettävissä?
- Yhteistyö hoitohenkilökunnan kanssa
- Onko hoitotyön asiantuntijoiden antamia lääkehoidon ohjaus- ja neuvontapalveluja käytössä? Millaisissa tilanteissa?
- Tiedonhallinta ja -kulku
- Onko ajantasainen lääkitystieto niiden saatavilla, jotka sitä tarvitsevat?
- Mihin tietojärjestelmiin kertyy tietoa potilaan tai asiakkaan lääkityksestä?
- Lääkitysturvallisuuden tilannekuva
- Mitä lääkitysturvallisuuden mittareita alueella on käytössä?
- Miten mittareiden tuottamaa tietoa hyödynnetään?
- Lääkehoitoon liittyvä omavalvonta
- Miten lääkehoidon omavalvontaa toteutetaan, seurataan ja kehitetään?
- Miten lääkitysturvallisuus on huomioitu omavalvonnassa?
————-
Tämän dokumentin on laatinut Lääkitysturvallisuuden kehittämislinjan ja Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian toimenpideohjelman strategiaryhmä 4.1.
Dokumentti on ollut kommenttikierroksella Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen Asiakas- ja potilasturvallisuusverkostossa sekä hyväksytty Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen Asiantuntijaneuvostossa 13.12.2024.
Lisätietoja: Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus (noharm(a)ovph.fi).
Julkaistu 9.1.2025. Julkaisija Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus.
Työkalun päivitystarve tarkistetaan vuosittain.