Asiakasturvallisuuden kuvaus sosiaalityössä
Asiakasturvallisuuden kuvaukseen on koottu asiakasturvallisuuden osatekijöitä sosiaalityössä. Sosiaalihuollon eri palveluissa ja tehtäväalueilla sitä voi hyödyntää toimintaan soveltuvalla tavalla. Yhdessä tukimateriaalin kanssa kuvausta voi käyttää myös osana perehdytystä ja koulutusta.
Asiakasturvallisuus sosiaalihuollossa tarkoittaa sitä, että palvelut järjestetään, tuotetaan ja toteutetaan siten, että asiakkaan fyysinen, psyykkinen, sosiaalinen ja taloudellinen turvallisuus eivät vaarannu. (Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026, s.12)
Asiakkaan, ammattilaisen ja organisaation näkökulmat
Asiakasturvallisuus jäsennetään kuvauksessa kolmesta näkökulmasta yhtäältä asiakkaan kokemuksena sekä toisaalta ammattilaisen toimintana ja organisaation periaatteina. Sen avulla organisaatio, ammattilainen ja asiakas voivat hahmottaa turvallisuutta eri näkökulmista sekä niiden toiminta- ja seurantatapoja ja kehitystarpeita.
Asiakasturvallisuuden ilmeneminen sosiaalityössä asiakkaan palvelukokemuksena (pdf)
Asiakasturvallisuuden ilmeneminen sosiaalityössä ammattilaisen toimintana (pdf)
Asiakasturvallisuuden ilmeneminen sosiaalityössä organisaation toimintana (pdf)
Asiakasturvallisuuden kuvauksen käyttötarkoitus (pdf)
Kuvausta voi hyödyntää kokonaisuuden tarkasteluun tai valitsemalla tietyn näkökulman osatekijöineen tarkastelun kohteeksi. Apukysymyksiä kuvauksen rinnalla voivat olla esimerkiksi:
- Miten tunnistamme asiakasturvallisuuden toteutumiseen liittyviä riskejä? Miten arvioimme ja hallitsemme niitä?
- Miten toimimme, jos riski suojauksista huolimatta realisoituu?
- Miten puutteet ja epäkohdat käsitellään ja korjataan?
- Miten virheistä ja onnistumisista opitaan?
Asiakas- ja potilasturvallisuus tarkoittaa sosiaali- ja terveydenhuollossa toimivien ammattilaisten ja organisaatioiden periaatteita ja toimintoja, joilla varmistetaan hoidon ja palvelujen turvallisuus sekä suojataan asiakkaita ja potilaita vahingoittumasta.
Hoidon ja palveluiden on edistettävä asiakkaiden ja potilaiden fyysistä, psyykkistä ja sosiaalista hyvinvointia ja samalla sen tulee aiheuttaa mahdollisimman vähän haittaa. Sosiaali- ja terveydenhuollon palvelun on oltava laadukasta, asiakaskeskeistä, turvallista ja asianmukaisesti toteutettua. (Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategia ja toimeenpanosuunnitelma 2022-2026, s. 12-13)
Asiakas- ja potilasturvallisuuden toimeenpanon edistäminen on jokaisen ammattilaisen ja organisaation vastuulla.
————-
Työkalu on valmisteltu keskuksen asiantuntijatyönä ja Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen STM:n nimeämässä Sosiaalialan asiantuntijatyöryhmässä. Työkalu on ollut kommenttikierroksella Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen verkostoissa, ja se on hyväksytty Asiantuntijaneuvostossa.
Julkaistu: 10.12.2024
Julkaisija: Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus
Lisätietoja: Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus (noharm(a)ovph.fi)
Työkalun päivitystarve tarkistetaan vuosittain.