Lapsen asiakasturvallisuus sosiaalihuollossa
Infograafin tarkoituksena on tukea ammattilaisia lapsen asiakasturvallisuuden toteuttamisessa sosiaalihuollon palveluissa.
Työkaluun on tiivistetty organisaation ja ammattilaisen näkökulmasta keskeisiä periaatteita ja käytännön toimintaa, jotka edistävät lapsen asiakasturvallisuutta sosiaalihuollon palvelussa.
Työkalun tehtävänä on tukea yhtenäisiä menettely- ja toimintatapoja ja lisätä tietoisuutta asiakasturvallisuuden käsitteestä.
Konkreettisesti työkalua voi käyttää esimerkiksi:
- päätösten valmistelun yhteydessä
- lapsen edun arvioinnissa ja osallisuuden varmistamisessa
- palautteiden käsittelyssä
- tiedonkulun varmistamisessa
- asiakasprosessien nivelvaiheissa
Työkalu on valmisteltu Lasten asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämislinjan sosiaalihuollon asiantuntijoiden alatyöryhmässä ja hyväksytty kommenttikierroksen jälkeen Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen Asiantuntijaneuvostossa 29.11.-15.12.2024.
Infograafi_Lapsen asiakasturvallisuus sosiaalihuollossa (png)
Infograafi_Lapsen asiakasturvallisuus sosiaalihuollossa (pdf)
Lisätietoja: noharm(at)ovph.fi
Julkaistu 10.1.2025. Julkaisija Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus.
Työkalun päivitystarve tarkistetaan vuosittain.