Siirry sisältöön

Työkaluun on tiivistetty organisaation ja ammattilaisen näkökulmasta keskeisiä periaatteita ja käytännön toimintaa, jotka edistävät lapsen asiakasturvallisuutta sosiaalihuollon palvelussa.

Työkalun tehtävänä on tukea yhtenäisiä menettely- ja toimintatapoja ja lisätä tietoisuutta asiakasturvallisuuden käsitteestä.

Konkreettisesti työkalua voi käyttää esimerkiksi:

  • päätösten valmistelun yhteydessä
  • lapsen edun arvioinnissa ja osallisuuden varmistamisessa
  • palautteiden käsittelyssä
  • tiedonkulun varmistamisessa
  • asiakasprosessien nivelvaiheissa

Työkalu on valmisteltu Lasten asiakas- ja potilasturvallisuuden kehittämislinjan sosiaalihuollon asiantuntijoiden alatyöryhmässä ja hyväksytty kommenttikierroksen jälkeen Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskuksen Asiantuntijaneuvostossa 29.11.-15.12.2024.

Infograafi_Lapsen asiakasturvallisuus sosiaalihuollossa (png)
Infograafi_Lapsen asiakasturvallisuus sosiaalihuollossa (pdf)

Lisätietoja: noharm(at)ovph.fi

Julkaistu 10.1.2025. Julkaisija Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus.

Työkalun päivitystarve tarkistetaan vuosittain.