Asiakas- ja potilasturvallisuutta edistäviä ratkaisuja ja suosituksia
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus julkaisee tällä sivulla ratkaisuja ja suosituksia, jotka edistävät asiakas- ja potilasturvallisuuden toteutumista sosiaali- ja terveydenhuollossa.
Sosiaali- ja terveydenhuollon valvontaviranomaisia ovat aluehallintovirastot ja Valvira. Ne ohjaavat ja valvovat sosiaali- ja terveydenhuollon toimintaa.
Myös ylimmät laillisuusvalvojat eduskunnan oikeusasiamies ja oikeuskansleri antavat sosiaali- ja terveydenhuoltoa koskevia ratkaisuja, jotka on otettava huomioon sosiaali- ja terveydenhuoltoa järjestettäessä, tuotettaessa ja toteutettaessa.
Onnettomuustutkintakeskuksen sosiaali- ja terveydenhuollon tutkintalinja tutkii sosiaali- ja terveydenhuollon vakavia onnettomuuksia ja antaa suosituksia vastaavien onnettomuuksien välttämiseksi vastaisuudessa.
Valvira
Ratkaisun mukaan saattohoidosta ja hoidosta luopumisesta on keskusteltava potilaan kanssa sekä päätösten perusteet ja saattohoidon suunnitelma on kirjattava huolellisesti. Lausunto liittyy kanteluun, jonka omainen teki liittyen hengityshalvauspotilaan hengityslaitehoidon lopettamisen päätökseen ja toteutustapaan.
Asiakas- ja potilasturvallisuuskeskus pitää ratkaisua tärkeänä. Pohjimmiltaan on kyse potilaan ja hänen läheisensä osallisuuden edistämisestä. Kansallisen Asiakas- ja potilasturvallisuusstrategian mukaan jaettu ja yhteinen päätöksenteko on aina mahdollisuuksien salliessa ensisijainen terveydenhuollon toimintatapa yhteisymmärryksen saavuttamiseen.
Eduskunnan oikeusasiamies
Viive turvarannekkeen hälytykseen reagoimisessa (12.11.2024)
Apulaisoikeusasiamies antoi hyvinvointialueelle sekä X Oy:lle huomautuksen vastaisen varalle. Hän totesi, että puutteet hyvinvointialueen sekä X Oy:n toiminnassa ovat vaarantaneet asiakkaan perustuslaissa turvatun välttämättömän huolenpidon toteutumisen.
Ratkaisussa sekä hyvinvointialueen että palveluntuottajan riskien hallinnan omavalvonnan todettiin olleen puutteellista. Erilaisiin palveluiden saatavuuteen liittyviin häiriötilanteisiin ja niihin liittyvään varautumiseen ei ollut omavalvontasuunnitelmassa otettu kantaa.
Ratkaisu korostaa palveluiden järjestäjien ja tuottajien omavalvonnallisen varautumisen merkitystä erilaisiin häiriötilanteisiin. Palveluiden jatkuvuus kaikissa tilanteissa tulee pystyä varmistamaan.